Юбилей 200 години Peugeot


Триони, инструменти, мелнички за кафе, банели за корсети, шевни машини, велосипеди, мотоциклети, автомобили… И два века история. През 1810 г. братята Жан-Пиер и Жан-Фредерик Пежо основават фирма, която е оставила трайни следи в индустриалната хроника. 200 години под знака на лъва, сменял облика си няколко пъти, но не и своето благородство, сила и мощ. Също както и продуктите с марката Peugeot.
С превръщането на една мелница в стоманолеярна в началото на ХІХ в., братята Пежо стартират индустриалната история на марката. Започва се с триони и други инструменти. След това се разкриват фабрики в Оденкур, Валентини, Болио, Пон дьо Роад, Франш-Конте. Способността на Peugeot за адаптиране към промените и предизвикателствата на времето ориентират фирмата към производството на велосипеди и мотопеди през 1886 г., а след това и на автомобили – 1891 г. Днес превозните средства с марката Peugeot присъстват в над 160 страни по света.

Peugeot избира за фирмен символ лъва през 1858 г. Защо точно лъв? Защото е избран по аналогия със зъбите на трионите Peugeot, като символ на тяхната здравина, гъвкавост на лентата и бързина на рязане. Цялата история на марката може да се види в музея l’Aventure Peugeot в Сошо, Франция, който отваря врати през 1988 г. Богатата колекция съдържа 450 автомобила, 350 мотоциклета и велосипеда, над 3000 предмета, както и документална и фотографска сбирка с повече от 2 милиона екземпляра. Изложбената площ е 6000 м².


Peugeot е единствената марка, която разработва цялостна гама продукти за мобилност, леки, товарни автомобили, скутери, велосипеди и много услуги. Ние ще отправим поглед към мотопедите и мотоциклетите на Peugeot. Но не можем да не споменем първообраза им – велосипеда „le grand Bi”, чието колело е с диаметър 1,35 м. След него идват моделите с еднакъв размер на колелата и, най-вече, елегантният и силен Lion, значително по-лек от другите на пазара – само 22 кг.

Историята на двуколесните возила на Peugeot започва през 1898 г. в завода в Болио. Там са създадени първите велосипед, мотоциклет и автомобил на марката. През 1904 г. мотоциклет Peugeot поставя първия си световен рекорд за скорост. Зареждат се победи в най-престижните състезания като „Гран При” на Нациите през 1924 г., 9 световни рекорда на „515” през 1934 г. и успех в „Бол д’Ор” през 1952 г., които превръщат  марката в легенда.

След войната, през 60-те години, мотоциклетът отстъпва място на мотопеда. Успехът е забележителен и само през 1973 г. Peugeot продава над 550 000 броя мотопеда от прочутото семейство „100“.
Ерата на скутерите настъпва и през 1982 г. Peugeot лансира първия си модел от ново поколение с пластмасова рама. Революционното моторче ускорява развитието на пазара и скутерът става еталон за градско превозно средство. През следващото десетилетие Peugeot създава успешния SV и става първия производител, пуснал на пазара електрически скутер – Scoot’Elec от 1996 г.

В началото на новия век Peugeot предлага дръзки и новаторски решения, като първата серийна ABS в моделите 125 куб. см. През 2004 г. се появява  модулният Ludix 50, а цената му е под митичната граница 999 евро. Скутерът има светкавичен успех и е лидер по продажби в категорията си в Европа. През 2005 г. французите първи лансират двигател 125 куб. см със свръхпълнене с обемен компресор за гамата Satelis. Така Peugeot влиза на пазара на скутерите GT от по-висок клас и става четвърти производител в света и първи във Франция с над 20 модела скутери. Променя се и името – Peugeot Motocycles стана Peugeot Scooters.

От появата на първия мотоциклет Peugeot изминаха 110 години. Марката заслужи титлата на най-стария производител на двуколесни моторни превозни средства в света. През 2010 г. Peugeot Scooters влиза на пазара и с електрическия е-Vivacity. С представяне на електрическия велосипед iOn и e-Vivacity, компанията става единствения производител, който предлага цялостна гама електрически превозни средства. Пътят към бъдещето е открит.

Екип на Moto Club

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.