ТТ на остров Ман


Знаете ли какво е да летиш на мотор с близо 300 км/ч по път, широк колкото да се разминат две коли, ограден с каменни стени? Просто косите ти настръхват само при вида на мотоциклета, чиито гуми на места едва докосват шосето. Това е трасето на остров Ман и прочутото, легендарно състезание ТТ (Tourist Trophy), олтарът на британския мотоциклетен спорт.
Остров Ман е много специално място със свой роден език, печати, монети и банкноти. Малкото парче земя в центъра на Британските острови в Ирландско море е с дължина 53 км и ширина 21. Има около 80 000 жители, от които над 30 000 са пенсионери. Много от тях се заселват тук заради спокойствието, недокоснатата природа, уединените плажове и запазения викториански стил. За състезанието ТТ обаче населението се увеличава поне двойно от участниците и зрителите. А фенове се събират от Цяла Европа и идват на острова, яхнали мотоциклетите си. Спокойствието на местните хора се нарушава от рева на състезателните мотори. Те нямат нищо против, защото това е и техен бизнес. И така е всяко лято от 1907 г. насам, когато се прави първото ТТ.

Трасето е по обществени пътища, предимно в планините и е с дължина 61,87 км, има 226 завоя и 34 пункта, на които зрителите могат да гледат. Имахме възможност да го обиколим с автобус, който едва преминаваше през някои от завоите и тесните секции. Наистина е нещо уникално и на места страховито. Наш екскурзовод бе един от пилотите на HM Plant Honda – Кийт Еймър, който ни обясняваше особеностите на всеки завой, с каква скорост се приближава, как се спира и как се взима. Човекът изглежда за първи път минаваше по трасето с автобус. На мост със скок, след който идва тежък завой, дори Кийт се постресна. Явно, когато е на мотоциклета, не мисли за това… Освен централната трибуна, наистина има прекрасни места за гледане като Брей хил, където скоростта е 306 км/ч, шиканите Брадън бридж (113 км/ч) и Юнион Майлс (193 км/ч), Хайлендър (313 км/ч), Глен Хелън (177 км/ч), Дъглас роуд (193 км/ч), комплексите Госенек и Гътрис, в които се влиза със 113 и се излиза със 193 км/ч. Най-бавният завой е Бовернърс бридж (48 км/ч). Но всичко това трябва да се види.

ТТ на остров Ман си има своите герои. Безспорен лидер е Джой Дънлоп с 26 победи. След смъртта му е издигнат паметник, на който той е яхнал своята Honda, гледайки към най-високия връх на острова, а 26-ата миля от трасето носи името му. След Дънлоп се нареждат Джон Макгинес с 15, Майк Хейлууд и Дейв Молинокс с по 14… Най-големите звезди на мотоспорта като Джакомо Агостини, Фил Рийд, Джоф Дюк, Джим Редман, Джон Съртис… са печелили тук. Все пак ТТ е бил кръг от световния шампионат. ФИМ го премахва от календара си през 1977 г. и британците се уплашили, че никой няма да идва да се състезава. Става точно обратното. Напливът на пилоти, професионалисти и частници става още по-голям. Шоуто на колела продължава да живее, свързва се със силни усещания, слава, триумф и трагедия и олицетворява британската мотоциклетна култура. Надпреварата е опасна, но всеки знае риска. Никой не се състезава по принуда, всички идват доброволно.
Тъй като стана дума за звезди, тази година специални гости бяха лидерът в класирането за MotoGP Хорхе Лоренсо, Лорис Капироси и Анхел Нието. Пилотът на Yamaha бе в качеството си на посланик на компанията за екипировка Dainese, докато Лорис бе за празнуването на 50-годишнината от първото международно състезание на Suzuki. Двамата направиха по една демонстративна обиколка, докато Нието реши да пропусне.

Всяка година на Ман изпъква един от пилотите, падат рекорди. Героят на тазгодишното състезание бе Йън Хътчинсън от екипа на Padgetts Honda, който направи нещо изключително. Той стана първия пилот, спечелил пет ТТ състезания за една седмица, като подобри рекорда на 11-кратния шампион Филип Маккалън, който преди бе единствения с 4 победи в 103-годишната история на ТТ на Ман. Хътчинсън с Honda CBR1000RR спечели състезанията в Senior TT, като средната му скорост бе 206,973 км/ч, TT Superbike (205.195 км/ч) и TT Superstock John Hartle Trophy (206.157 км/ч). С Honda CBR600 той победи в TT Supersport – Junior Tourist Trophy (200.648 км/ч) и Classic TT (201.427 км/ч).  Йън постави още един рекорд – за обиколка в клас TT Superstock, с време 17:18,91 и средна скорост 210,407 км/ч. Освен това спечели специалните награди за най-бърза обиколка – „Норман Браун” за Senior TT с 211,608 км/ч и  „Дон Райдър” в TT Superstock – 210,407 км/ч. Хътчинсън стана шампион на тазгодишното издание ТТ и прибра трофея „Джой Дънлоп” с пълен актив от 125 точки, с 61 повече от втория – Майкъл Дънлоп с Yamaha, чието най-добро класиране е две втори и едно трето място. Много интересна бе надпреварата в сайдкар (мотоциклети с кош). Там тоталната доминация бе на дуета Клаус Клафенборг, неколкократен световен шампион и балансьора му Дан Сейл с LCR Honda 600 куб. см от тима Manx Gas A & J Racing. Австриецът спечели и двете надпревари. При частниците шампион стана Джеймс Макбрайт с Yamaha, а втори бе Дейви Морган.

Най-добър новак бе австралиецът Дейвид Джонсън с Honda. Той се класира най-успешно от дебютантите във всички серии. Джени Тинмаут със същата машина, пък, стана най-бързата дама на ТТ, като при последната обиколка постигна средна скорост 193,032 км/ч.  
Много интересна бе надпреварата с електрически мотоциклети – ТТ Zero, която се прави от миналата година. Десет машини стартираха на пистата, като само един тим – Agni Racing, имаше два мотоциклета. Освен британци, имаше пилоти от САЩ, Австрия, Германия, Швеция. До финала достигнаха пет мотоциклета, като победата спечели американецът Марк Милър от Портланд, Орегон с машина MotoCzysz E1PC, който направи пет обиколки за 23:22,89 със средна скорост 96,820 м/ч. (155,816 км/ч.)  Спестена бе специалната награда от 10 000 паунда, определена от правителството на остров Ман за тима, който първи премине границата от 100 м/ч. средна скорост с електрическа машина. Тази награда първи е получил Боб Макинтайър, който с конвенционален мотоциклет премина бариерата от 100 м/ч. през 1957 г. Все пак трима пилоти преминаха споменатата граница на правата Сълби, където се мери най-високата скорост. MotoCzysz направи 217 км/ч., Manx team ManTTx постигна 172,521 и Agni Z1 f – 167.693. MotoCyzsz постави и рекорд за една обиколка със средна скорост 167.336 км/ч.


И тази година не мина без трагедии. При катастрофа във второто състезание Supersport загина новозеландецът Пол Добс със Suzuki. Следващият го пилот Пол Оуен е спрял, за да помогне на маршалите да спасят Добси. Оуен взел флага и започнал да контролира състезанието, като предупреждавал другите пилоти за опасността, докато маршалите се борели да спасят Добс и събирали отломките от машината му. Затова пилотът от Уелс получи наградата „Spirit of the TT”. Близките на Добс поискаха той да бъде погребан на остров Ман.  

Един от постоянните участници, Гай Мартин с Honda, също катастрофира тежко, като мотоциклета му се запали, а след това при падането се взриви. Мартин бе закаран в болницата доста потрошен, но жив. Същото се случи и със звездата на Конър Къминс с Kawasaki, в серията Dainese Senior TT. Инцидентът бе в същата надпревара, преди да се разбие Мартин. Къминс катастрофира на Балъджри, в планинската секция на трасето. Контузии претърпя и пилотът на сайдкар Джоузеф Шардлоу, чиято машина се разби така, че парчетата бяха разпръснати на километър околовръст. При катастрофа пострадаха Пийт Алтън със счупен крак и германецът Карстен Шмид, който бе закаран в болница в Германия…

Въпреки опасностите, въпреки риска, състезанието на остров Ман е британската икона на мотоциклетния спорт. ТТ има особен магнетизъм, някакво невероятно очарование, предизвикателство, тръпка и изкушение, което е съхранило през годините. Затова пилотите идват тук всяка година, попаднали в плен на лудите скорости.

Автор: К. Грозданов, остров Ман