Sherco

За хората, които са „в час” с рали „Дакар”, името на Давид Кастю не е неизвестно. Не, не е печелил маратона, но все се бърка сред топ-пилотите.  Той обаче е световен рали шампион в клас 450 куб. см, на крос-кънтри, за 2010 г. И знаете ли с какъв мотоциклет? С Sherco 450 Rally. Със същата машина Давид спечели първия етап в „Дакар” миналата година, но после отпадна след контузия, получена от нелепо падане. Сега завърши 69-и, пак заради проблеми, макар че, в началото, бе в топ 10. Но, това е спортът…

Откъде ли се пръкнаха тези мотори със малко странното и смешно име Sherco? Това е една от най-младите мотоциклетни марки, създадена през 1998 г. Тя е родена от страстта на Марк Тесие към триала. Френско-испанската фирма обаче бързо намери ниша сред големите производители и тръгна с успех напред. И всичко благодарение на способността на Марк да обедини мениджърски екип с опит и авторитет в областта на моторите. Както мотоциклет при ускорение, така и Sherco бързо набра слава сред мотористите с качество и надеждност. Бързо, но и методично, се разрастват продуктовата линия и броят на предлаганите модели – първо един, после четири, а и един специален за деца. До 2003 г. линията става все по-богата с още едно детско моторче, а вече и с ендуро.

Sherco открива специализиран завод в Испания, в Калдес де Монбуи, на 30 км от Барселона, където се произвеждат само модели за триал. Там, край каталунската столица, конкуренцията в областта на машините за триал е много яка. В региона са разположени трите много популярни марки Bultaco, Montesa и OSSA. Екипът на Sherco обаче успява да се сбори и с тях. Sherco Caldes е с площ 2500 кв. м, с екип от 20 служители, а шеф е Виктор Коломер. Производственият капацитет е 3000 бройки на година, а гамата от модели е с обем 50, 125, 200, 250 и 290 куб. см. Пак близо до Барселона, в Торело, е и спортният отдел на фирмата, в който се разработват състезателните версии и прототипите.

През 2002 г. Sherco купува компанията HRD, с което компанията става по-конкурентна на пазара на 50-кубиковите машини. HRD правят мопеди за деца и ендуро. Така Sherco започва производството на висококачествени байкове за ендуро. Открит е втори завод в Ним, в региона Лангедок, близо до границата с Италия. Мястото е стратегическо, тъй като много от частите, с които се правят мотоциклетите ендуро и супермотард, идват от Ботуша. Директор на завода, разположен на 2000 кв. м, е Дидие Тирар, който командва екип от 14 души специалисти. Двигателите са двутактови, 50 куб. см и четиритактови, с обем 125, 250, 300, 450 и 510 куб. см. Годишно се произвеждат около 3000 броя. Така машините на Sherco вече имат важно присъствие в 50 страни, на петте континента, като фирмата произвежда над 5000 мотоциклета, от които 3000 са за триал. 

Още от създаването си през 1998 г. Sherco доказа своята сила в мото индустрията, като за по-малко от 10 години стана марка, с която трябва да се съобразяват в сегмента на машините за триал. През 2004 г. Sherco става първия производител в света, който въвежда 4-тактов двигател в гамата си, който, подобно на двутактовия, също е изцяло собствена разработка. С въвеждането на четиритактовия CityCorp с двигател 125 куб. см и електронен инжекцион, се прави важна стъпка в моделната линия за ендуро мотоциклетите. Моделът е последван от супермотард с двигатели 450 и 510 куб. см. Сега производствената палитра на Sherco е много голяма – 6 модела за триал, няколко версии на малки мопеди, както и по два модела ендуро и супермотард.

Силата на фирмата е в спорта, защото предизвикателствата и конкуренцията са част от философията на Sherco. Компанията се стреми да пуска свои мотоциклети в най-важните шампионати по света. Първо Sherco участва в световния шампионат по триал с фирмен тим. Пилот е Албер Кабестани, а технически директор – Жозеп Ровира Паксо. Освен това, Sherco Factory Team оказва подкрепа на всички състезатели, избрали да карат с техни мотори. Показателни са 6-дневните състезания по триал в Шотландия (Scottish Six Days Trial), където Sherco е марката с най-много участници. Присъствие демонстрират и във френския шампионат Supermotard, в който много често победи печелят Йоан Марше и Ерик Дюбюс. През 2008 г. четиритактовият Sherco 3,2 доказа, че е изключително конкурентен в ръцете на Кристоф Бруан и Дани Оливерас, в най-престижните състезания във Франция и Испания. По-късно към тях се присъедини Греъм Джарвис, който жъне успехи в британския шампионат.

Най-голямата изненада в света на мотоспорта, в началото на тази година, бе представянето на машината на Sherco за мотоциклетната Гран При. Тя е за новия клас Moto3, който ще замени сегашния 125 куб. см от 2012 г. Моторите са 4-тактови, с обем 250 куб. см и в Sherco скоро започват тестове. С това френско-испанската компания се хвърля в непознати за нея води – пистовите състезания, и то в най-висшата си форма, но като съдим за големите постижения през кратката й история, бъдещето й сякаш е обречено на успех.
Новото начинание е далеч от оф-роуд състезанията, но пък нали компанията е създадена като предизвикателство към утвърдени производители. Дали например в Sherco са вярвали, че ще имат световен шампион като Давид Кастю? Май не, но вече е факт. Тогава защо да не властват и на пистите в Гран При?!

Автор: Стефан Илиев

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.