Национален шампионат по мотокрос

Мотокросът е най-масовата мотоциклетна дисциплина от националните шампионати. И най-популярната. Дори в тази кризисна година, която всеки си брои стотинките в кесийката, нямаше състезание, в което да има почти празна стартова бариера. Самият факт, че 217 състезатели получиха точки в отделните класове, а по 20 отбора бяха класирани при юношите и мъжете, е достатъчно показателен. Най-масовият клас – с 40 пилоти, бе МХ3, а „най-постният” – МХ2 при юношите, с 19 класирани ездачи.
 

Най-приятно за окото бе да се гледа колко добри деца има по трасетата. Да, тези малчугани с машинки 65 и 85 куб. см, скоро ще накарат батковците им от горните класове да се изпотят. Всъщност, те и сега ги ядосват достатъчно, когато се намесят на тяхна територия. Но клубове като Троян Моторспорт, Ридо Самоков, Севлиево, Литекс Ловеч Моторспорт, Монтана Моторспорт, Мотошмиц… здраво работят с децата. В 65 куб. см едно троянско дете – Валентин Матеев с КТМ спечели титлата. Вальо видя доста зор с конкуренцията на младите таланти Христос Сулиос с Kawasaki от Монтана и Хакан Халми с КТМ от Севлиево за нашия шампионат, но го спечели. Само 9 точки не стигнаха на Матеев да се пребори с румънеца Роберт Томпа в източно-европейския. В по-горния клас МХ85, безспорен номер 1 е Майкъл Иванов с КТМ. В българското първенство Майки, който също е от Троян, няма дори загубен манш, а в източно-европейския спечели титлата само с два загубени манша – по един в Гърция и в Румъния. Засега основните конкуренти на Иванов – Валентин Роглев с КТМ и Георги Георгиев със Suzuki, не могат да „хванат ръка” от него. Но може би догодина? Та, ако Майки „вдигне категорията”, ще обърка сметките на много батковци.
 

Всъщност те и сега „се ядосват” на пилоти като самоковеца Янко Ташев с Yamaha, който грабна титлите в МХ2 при юношите и при мъжете в националния шампионат като вицето при мъжете – Тодор Тотев с Honda от Ловеч, който стана първи в Източна Европа. Или като Георги Гочев, също с Honda от Крейзи Фокс Варна, който стана втори при юношите и изпусна същата позиция при мъжете, заради нелепа травма в последния кръг. Тук много бърз е и друг варненец – Шевки Шевкиев със Suzuki от Моторрейсинг, който е трети при юношите и четвърти при мъжете. Но пък е шампион при младежите и втори при мъжете в Източна Европа, което е сериозно постижение за момчето.
 

Един от най-добрите наши кросисти, Николай Куманов с Honda, тази година стана шампион в МХ1, въпреки травмите и болестите преди важни състезания. До Самоков той нямаше загубен манш, въпреки сериозния отпор от Николай Йовчев от Айтос и Добромир Добрев от Симитли. Последните два старта за сезона – в Севлиево и Троян, в този клас стартира и Петър Петров, който кара в световния шампионат. Печето ги спечели безапелационно. В МХ1 хегемония имаше и при мотоциклетите – тримата призьори са с Honda.
Също такова силно марково присъствие има и в МХ3. Там всички до 7-о място в класирането са с Yаmaha, a само шампионът Петър Варошкин от Ридо Самоков е с КТМ.  Тук втори и в националното, и в източно-европейското първенство, е троянецът Мирослав Христов. В МХ3 много силни изяви имаха не само самоковци, а и пилотите на Враня 99 Николай Ангелов, Борислав Шуманов и Кольо Карастоянов.
 

При четириколките имаше един пилот и всички останали. Става дума за Николен Кушев от Макея Моторспорт, който не позна вкуса на загубата на български терен със своето ATV Yamaha. Същото стана и в източно-европейската надпревара. Всъщност, там Николен загуби един манш в Румъния, но далеч преди края на шампионата си бе осигурил и двете корони. Върпеки това, до края даваше газ до дупка. Подгласници му станаха – Десислав Цеков от Враца и Маргарит Маргаритов от Крейзи Фокс Варна. В този клас с най-масово участие бяха ездачите на варненския Крейзи Фокс и на 4Х4 Адвенчър. По-важното е, че и тук има много млади и напористи момчета, та дори и дами, които не отстъпват на мъжете.

Д. Илиев