Предстои ни горещо лято. Ами да, очакват ни изненади в предстоящите мотоциклетни състезания. Но в края на годината връчването на титлите в отделните категории и класове няма да бъде единственото значимо събитие. Почитателите на мотоциклетите, като за десерт, ще видят куп нови модели на 69-ото мотоизложение EICMA 2011 г. Както винаги, то ще бъде от 8 до 13 ноември в Столицата на модата – Милано. Само на 55 км северно оттам, във Варезе, се създава друга мода – мотоциклетната. Край езерото Комо се намира фабриката на MV Agusta и от компанията трескаво се стягат за салона. На него се канят да побъркат феновете си с наследника на един от най-красивите байкове, създавани до сега. Познахте! Става дума за F4, но сега в най-новото му издание RR Corsacorta. Уж случайно, производителите открехнаха за малко завесата, та след като надникнем през процепа, да подгреем публиката за премиерата.
Новият супербайк е със завидни технически характеристики. Но това за Agusta едва ли е новина. Според тях, това е най-мощния сериен мотоциклет, произвеждан до момента. Логически погледнато, дори има възможност със създаването на подобна машина, МV Agusta да се завърне в някои от мотоциклетните шампионати. Нормално. Нали такава е философията на марката още от нейното създаване.
В началото на 70-те години на ХХ век за заводския отбор се състезава легендата в мотоциклетната Гран При – Джакомо Агостини, който печели световния шампионат по мотоциклетизъм няколко пъти с италианската машина. Доста по-скорошни са успехите на Лука Скаса. Той триумфира през 2006 г. първо в италианския Суперщок, след това през 2008 г. спечели титлата в клас Супербайк, а MV Agusta получиха титлата при конструкторите. Върнахме ви малко назад във времето, за да ви загатнем, че във Варезе са се произвеждали мотори победители. Славни времена, които напълно има шанс да се завърнат.
Но стига спомени! Да се върнем към реалността и към новото творение от Варезе – MV Agusta F4 RR Corsacorta.
Въпреки че е наследник на стария F4, Corsacorta няма много общи черти с него. Производителите твърдят, че освен архитектурата, почти всичко в новия вариант на двигателя е променено. Агрегатът е 4-цилиндров, 4-тактов, с 16 клапана и два разпределителни вала. Мощността му е 201 к. с., а обемът – 998 куб. см. Двигателят е късоходов – диаметърът на буталото е по-голям от хода и с новия колянов вал се развърта много бързо и енергично до зоната на червения сектор на оборотомера. А тя започва малко преди 14 000 – негласно деклариране на състезателните му възможности. За статистиката – буталото е с увеличен диаметър от 76 на 79 мм, а ходът е намален от 55 мм до 50,9 мм. С други думи – намалена е линейната скорост на буталата, което пък повишава надеждността на двигателя. При изработването му е отделено специално внимание на всеки детайл и резултатът е налице – 201 к.с. в завършен вид, с ауспуси, катализатори и всичко останало. Коефициентът на полезно действие е оптимизиран и гарантира достатъчна мощност и завидна здравина. Цилиндровата глава на F4 RR е напълно нова и включва нова всмукателна и изпускателна системи с по-голям диаметър на клапаните. Следваща новост – за първи път те са изработени от титан, което позволява намаляването на масата въпреки увеличените с над милиметър диаметри.
Работата на двигателя е оптимизирана, благодарение на изцяло новата изпускателна система 4-2-1-4 с голям диаметър. В допълнение към подобрената работа на агрегата, тази система за доочистване на отработените газове се характеризира и с уникален звук. Намалена е скоростта на въртене на генератора и водната помпа, за да се ограничи паразитната консумация на мощност от тях. Както и при предишните F4, новият двигател разполага с бързо сменяема скоростна кутия, която е в отделен блок, а съединителят използва механична система на приплъзване (mechanical slipper system), за да осигурява контрол дори при най-екстремните условия на работа. Електронното управление на двигателя е усъвършенствано в сравнение с това на предишния модел. Тракшън-контролът е с нови режими на работа, а изборът им става елементарно, с бутоните до лявата ръкохватка.
Рамата и задното моно-окачване (чупещото рамо) са еднакви с тези на старата F4-ка. За да се оптимизира представянето на мотора и той лесно да се адаптира към всички състезателни писти и условия, Corsacorta позволява почти безкрайна комбинация от настройки на окачването. А това е от съществено значение за състезателния мотоциклет. Предвидена е възможност и за промяна на ъгъла на кормилната глава (със сменяем ексцентрик). Обърнатата предна вилка е на Оhlins NIX с диаметър на вътрешната тръба 43 мм и азотно-титаниево покритие за подобряване на плавността и прецизността при управление. Този специален размер на вилката е проектиран за постигане на перфектен баланс между подвижност и стабилност при каране. Предната вилка на MV Agusta F4 RR може да се регулира прецизно на натоварване, демпфериране и на скорост на възвръщане (rebaund). Съвършенството е стигнало дотам, да се контролира разликата в параметрите на левия и десния амортисьор по време на работа.
Задният амортисьор е Оhlins Racing TTX 36. Той се слави като един от най-добрите в света, буквално е “роден” на състезателната писта и предлага възможност за външно регулиране на натоварването на пружината, компресията и скоростта на възвръщане. Дължината му позволява да се променя височината на задницата на мотора, за да отговаря по-добре на различните стилове на каране и конфигурацията на отделните писти.
В търсене на по-малка маса и възможно най-добро усещане за управление, се е стигнало до създаване на олекотените алуминиеви джанти. Всяка от тях спестява по 1 кг в сравнение с предишната версия на F4.
Благодарение на апаратите Brembo, спирачната ефективност е сравнима с тази на супербайк от най-висок клас. Работата с лостовете за предната спирачка и съединителя е изключително лека – необходимото усилие за тяхното задействане е символично.
F4 RR дебютира и с нова олекотена, регулируема опашка, която подобрява ергономичността. Нов аеродинамичен елемент оптимизира въздушното съпротивление на мотора и охлаждането на двигателя, като отвежда свеж въздух към радиатора.
Сред допълнителните компоненти, с които може да се дооборудва Corsacorta, са специалните изпускателни системи и състезателните контролни блокове за двигателя, които могат да повишат и без това впечатляващата серийна мощност. Новите цветови схеми в червено-бяло и матово перлено бяло правят F4RR още по-привлекателен.
Технически характеристики
MV Agusta F4 RR Corsacorta
ДВИГАТЕЛ
4-цилиндров, 4-тактов, 16-клапанов, DOHC
РАБОТЕН ОБЕМ:
998 куб. см
МАКС. МОЩНОСТ:
201 к. с. при 13 400 об/мин, ограничена версия: 100 к.с. при 9200 об/мин
МАКС. ВЪРТЯЩ МОМЕНТ:
114 Нм при 9200 об/мин, Ограничена версия: 89 Нм при 5800 об/мин
ДИАМ. Х ХОД НА БУТАЛОТО:
79 x 50,9 мм
СТЕПЕН НА СГЪСТЯВАНЕ:
13,4:1
ГОРИВНА СИСТЕМА:
електронен инжекцион Magneti Marelli
СТАРТЕР:
Електрически
ТРАНСМИСИЯ
СЪЕДИНИТЕЛ:
Маслен многодисков
ТРАНСМИСИЯ:
6-степенна
ГЛАВНО ПРЕДАВАНЕ:
Верига
РАМА:
тръбна от хром-молибденова стомана
ОКАЧВАНЕ
Отпред:
Обърната хидравлична, телескопична вилка ÖHLINS с диам. 43 мм, ход 120 мм
Отзад:
ÖHLINS TTX Progressive, един амортисьор, корекция на натоварването на пружината
СПИРАЧКИ:
Отпред:
Двоен диск с диам. 320 мм с плаващи радиално монтирани 4-бутални апарати
Отзад:
210 мм диск с 4-бутален апарат
КОЛЕЛА:
Алуминиеви джанти
Отпред:
3.50 ” x 17”
Отзад:
6.00 ” x 17”
Отпред:
гума 120/70 – ZR 17 M/C
Отзад:
гума 190/55 – ZR 17 M/C
РАЗМЕРИ
ДЪЛЖИНА:
2100 мм
ШИРОЧИНА:
750 мм
МЕЖДУОСИЕ:
1430 мм
ПРОСВЕТ:
115 мм
ВИСОЧИНА НА СЕДАЛКАТА:
830 мм
СУХА МАСА:
192 кг
ОБЕМ НА РЕЗЕРВОАРА:
17 л
Автор: Кирил Кръстев
Снимки: MV Agusta