Микаела Котулински е родена да покорява върхове

Една от най-бързите жени зад волана – Микаела Котулински разкрива подробности за състезанието Extreme E Jfld e  шампионат, в който електрически офроудъри се състезават в едни от най-отдалечените части на света в директна битка с най-екстремната природа.
Състезанието започва на 20 март 2021 г. през пясъчните пейзажи на Сахара, след което се премества в Сенегал през май. Август е запазен за фиордите на Гренландия, а тропическите гори на Амазония са дестинацията за октомври. Уолфиш Бей, известен също като Заливът на китовете, в Намибия е крайната дестинация.
По отношение на състезателите, освен вече известните дами потенциални пилоти в Extreme E може да бъдат многократният победител и шампион  в WRC на ФИА Себастиан Ожие. Също добре познатият от Формула Е, Формула 1 и Световния шампионат за издръжливост Бруно Сена. Сред хората, които вече са тествали електрическия SUV ODYSSEY 21, е и легендарният Кен Блок.

Може да се каже, че Микаела Олин Котулински е родена да покорява върхове в моторните спортове.


Дядо ѝ Фреди Котулински е единственият швед, печелил „Париж-Дакар“. Майка ѝ Сузане Котулински печели Европейския рали шампионат. Баща ѝ Джери Олин печели шведския рали шампионат за младежи. Така че не бе изненада, когато 27-годишната шведка стана първата жена, спечелила титлата в скандинавския шампионат за туристически автомобили.
Екипът ми и партньорите ни неизменно вярваха в мен и виждаха потенциала ми. Но когато спечелих, и останалите, включително тези, които не виждаха пълната картина отвътре, забелязаха потенциала ми. Започнаха да ме уважават напълно както всеки друг автомобилен състезател. Не само като жена автомобилен състезател. Това, разбира се, предизвика вниманието от страна на медиите. Името ми стана популярно, улесни създаването на връзки и предприемането на допълнителни стъпки като тази да стана тест пилот за Continental и Extreme E.

Израснала си в семейство на автомобилни състезатели. Това повече предимства или трудности ти донесе при избора и изграждането на кариера?

– Предимства при избора. Семейството ми, разбира се, ме подкрепяше. Понякога носи и трудности, защото те също са част от нещата. Те разбират напълно бизнеса, затова винаги са ми отправяли най-сериозните и честни критики. Което, от друга страна, също може да се разглежда като предимство. В края на краищата всички имаме нужда да чуем истината, за да можем да се развиваме.

Шампионатът, в който ще участваш следващата година, Extreme E ще бъде пример за равенство между половете в моторните спортове. Отмина ли времето, когато моторните спортове се приемаха за „мъжки спорт“?

– Бих казала, че сме тръгнали в тази посока, но все още не сме го постигнали. Винаги съм казвала, че за да станеш най-бързият автомобилен състезател, са ти необходими подкрепата и доверието за това! Ако не получиш шанса да се развиваш и след това да разгърнеш потенциала си в най-добрата среда, когато става въпрос за екип и партньори, пътят към върха ще бъде много труден, ако не и невъзможен. Забелязваме обаче, че напоследък много екипи залагат на жени автомобилни състезатели. Те от своя страна показват, че заслужават шанса. Така че вървим към един свят, в който на нас се гледа като на равни. Това е в един от много малкото спортове, в които действително можем да бъдем равни. Програмата за равенство в Extreme E е една голяма крачка в тази посока.

Каква е разликата между състезанията от шампионата и Extreme E?

Със сигурност има голяма разлика. Автомобилът се държи по напълно различен начин в сравнение със състезателния. Например в ODYSSEY 21 имаме ход на окачването от 385 мм и напълно различно окачване на колелата в сравнение с това на нормален пистов състезателен автомобил. Освен това трасетата ще бъдат различни. Ще се състезаваме по така наречена писта. Но това ще бъдат по-скоро отделни пунктове, през които да преминаваме, отколкото определено трасе, което да следваме. Не на последно място – със сигурност ще се състезаваме на макадам! Настилката ще бъде от дребен чакъл до кален пясък и дори състезание в пустинята. Extreme E ще включва всичко! Но усърдната работа да бъдем бързи, отборните усилия, страстта и желанието за победа ще бъдат същите!

Не са много хората, които вече са имали привилегията да тестват електрическия SUV ODYSSEY 21. Като тест пилот на Continental, официалния доставчик на гуми и съосновател на турнира, ти си сред малцината избрани. Как ти се стори?

– Уникално преживяване, но за моя изненада също и много контролирано. Автомобилът е огромен, но когато го управлявах, много бързо усетих, че съм „едно цяло с автомобила“. Това е нещо, което човек винаги иска да постигне. За да има предвидимо поведение автомобилът, така че да можеш да планираш, да го контролираш и следователно управляваш възможно най-бързо.
Освен това мигновената пълна мощност е вълнуваща. Но също и страхотен инструмент за управление и насочване на автомобила в желаната посока. Разбира се, когато се движиш с пълна скорост, е много важно да можеш да разчиташ на автомобилните гуми,. Тук се включи Continental, като проектира гуми, които пасват перфектно на всяка повърхност.

|

Освен че се използва като платформа за равенство и за популяризиране на електрифицирането, Extreme E подчертава също и въздействието, което климатичните промени оказват върху местата, където се провеждат състезанията. Можеш ли да ни кажеш повече за тези локации?

– Всички локации отразяват различни региони и теми на въздействието на климатичните промени. Сенегал ще отразява проблемите с океаните с всичките пластмасови отпадъци. Гренландия – с топящите се ледници. Амазония – с унищожаването на дъждовните гори и пожарите. Саудитска Арабия – с пустинята си. Най-вълнуващото нещо в целия проект Extreme E е екипът от учени, който ще посещава всяко събитие. Те ще събират информация, както и програмата за оставяне на наследство.
Всяка програма е създадена специално за всяко местоположение, за да подобрява и оказва подкрепа според условията на конкретните местоположения. Ще бъде интересно! Но се страхувам, че ще бъде ужасяващо да се види всяко от местоположенията. Какво причиняват климатичните промени на нашия свят. Но това е целта – не само да осъзнаем, но и да действаме за едно по-добро бъдеще!

Споменава се, че някои потенциални състезатели идват от Формула E. Можеш ли да ни кажеш малко повече за това?

– Към момента има само един състезател, подписал договор за Extreme E – Сара Прайс. Тя започна кариерата си с кросови мотори само на осем години и е 19-кратен национален шампион в тази дисциплина. Според разпоредбите всеки автомобил трябва да включва една жена и един мъж. Ще бъде интересно да видим как отборите са подходили към избора на пилоти.
В този ред на мисли, всеки от състезателите ще управлява по една обиколка, след това следва бърза смяна на пилотите и приключване на етапа. Това означава, че екипната работа ще играе изключително важна роля за състезанието и за способността за бързо адаптиране към конкретното състезание.

Моторните спортове се считат за екстремен спорт и наистина са. Една грешка може да струва много на пилота. Била ли си някога в опасна ситуация, в която си се страхувала за живота си?

– Претърпях катастрофа през 2017 г., когато се завъртях с 240 км/ч и след това се ударих в стената със 120 км/ч. В този момент, когато видях небето, със сигурност се уплаших какво ще се случи. От този момент нататък реших да шофирам само когато се чувствам комфортно и знам как се държи автомобилът ми. Както казах, трябва да усещам, че съм „едно цяло с автомобила“.

Кой е най-важният урок, който си научила за моторните спортове?

– О, не мисля, че на този етап от кариерата си мога да посоча най-важния урок. Но един от важните е, че нещата може невинаги да стават по план. Но ако съм отворена и продължавам да вярвам в себе си и имам вяра, в крайна сметка нещата ще се получат добре, а понякога дори по-добре.
 

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.