Това обаче не пречи на японците да вкарат в серийните си спортни мотоциклети технологии, директно от пистата. И не само споменатия шампионат, а и от този в супербайк, където компанията има значително по-голям опит.
В моделната армия на Kawasaki има редица добри бойци от различен ранг, но сред тях изпъква един, донесъл й световна слава във всичките си разновидности – Ninja. Името всява респект в мотоциклетния свят и е символ за бързина, мощ, надеждност и иновативност, независимо от означенията след него. Всяка Ninja идва със своя бойна мисия.
Това с пълна сила важи и за Kawasaki Ninja ZX-14. Моделът за 2011 г. е суперспортен мотоциклет, създаден да бъде много бърз и да задоволи скоростните страсти на своя ездач. Ninja ZX-14 е поредното развитие на проекта на Kawasaki, с много мощ и нови технологии. Преди да излезе на пътя, той прекара доста време за изпитания в аеродинамичния тунел. Не че досегашните машини бяха калпави като обтекаемост. Напротив, те винаги са се славели с отлични ниски стойности на въздушното съпротивление. Но и винаги има нещо, което може да се подобри и дизайнерите го правят с максимално старание. Те обръщат внимание дори на предните и задните мигачи, които са с нова форма и са интегрирани в обтекателите. Променени са и фаровете. Отвън са разположени светлините на габаритите и дългите, а късите са разположени в центъра. Така, освен привлекателен външен вид, се постига и прословутата аеродинамична ефективност. По-добрата аеродинамика служи и за оптимизиране работата на двигателя. Централен канал отвежда насрещния въздушен поток с по-високо налягане към агрегата и въздушния филтър. Така се постига по-добро охлаждане и по-голям приток на въздух за работата му.
Байкът е с ново поколение монокок с алуминиева рама, която е изработена по специална технология. Само от нея се спестяват близо 2 кг от теглото на машината. Двигателят е изместен по-напред, за да се балансира разпределението на масите и за по-голяма стабилност при висока скорост. Тук са радиаторът и въздушният филтър, който пък е поставен така, че да бъде по-лесен за обслужване. Акумулаторът също е на удобно място и достъпът до него е лесен от задната страна на рамата.
Едва ли има по-големи специалисти в 4-цилиндровите редови мотоциклетни двигатели от Kawasaki. Моторът на Ninja ZX-14 е с работен обем 1352 куб. см. Вече извоювал славата си на високотехнологичен агрегат, той непрекъснато търпи подобрения. В последната версия за 2011 г. повече от елементите са направени от свръхлек алуминий, което намалява общата маса на мотоциклета. Профилите на буталата са направени така, че да се намали шума. Системите за управление оптимизират работата на двигателя и постигат максимално ефективно използване на горивото. До голяма степен това се дължи на хромираното покритие на горивните камери, които, заедно с буталата, имат голяма издръжливост при високи натоварвания. Kawasaki Ninja ZX-14 използва електронно управление на впръскването Mikuni, а инжекторите са поставени под ъгъл 20 градуса, за да се постигне по-фино разпръскване на горивото с големина на капчиците 75 микрона. Работата на клапаните, подаването на газ, запалването и други функции се контролират от ECU.
Към новата изпускателна система е добавен катализатор в колектора, с който се покрива стардарта Euro 3. Много мотоциклетисти обикновено смятат, че тези катализатори „спъват” мотора и търсят подмяната им. С новата правилно оразмерена версия на изпускателната система на Kawasaki Ninja ZX-14 дори се постига по-голяма мощност.
Без промени е 6-степенната предавателна кутия, през която въртящият момент достига задното колело с размер на гумата 190/50 ZR17. Хидравличният съединител предлага прецизно зацепване с минимални механични загуби.
Ясно е, че новият хипербайк има достатъчно мощност и въртящ момент. По-забележителното обаче са новостите в спирачната система. Радиално монтираните 4-бутални апарати отпред имат по-голяма устойчивост в сравнение с традиционните. От там идва и невероятното усещане за спирачна мощ на машината. Всяко бутало в апарата има собствена накладка, с което се намалява загряването на спирачките и се подобряват характеристиките на спиране. От Kawasaki нарекоха новата си спирачна система KIBS – Kawasaki Intelligent anti-lock Brake System. Тя събира данни от много датчици за
скоростта на въртене колелата, тягата, положението на мотоциклета и др. За по-доброто охлаждане помага и новият дизайн на “фигурните” спирачни дискове.
Другите подобрения са в настройките на окачването. То е напълно регулируемо, като така е постигната целта на производителите – машината да доставя по-голямо удоволствие при езда. Обърнатата предна вилка е с диаметър 43 мм и ефективно предпазва от гмуркане при спиране. Задното окачване е фирмения Uni-Trak.
Новият модел предлага екстри като LED-дисплей, на който са показани по-важните функции – пробег, разход на гориво, часовник и дава информация на няколко езика в различни мерни единици. Скоростомерът, както и оборотомерът, са аналогови, с бели циферблати и са лесни за разчитане. Програмируем светодиод – индикатор за предварително зададени обороти, показва на ездача кога трябва да смени предавката.
Въпреки агресивните, дори брутални характеристики, машината е изключително лека и приятна за управление. До голяма степен това се дължи на мощта на ZX-14, съчетана с невероятната му ергономичност. Върху него водачът спокойно може да пътува на дълги разстояния без да се умори. Мотоциклетът е доста внушителен и спортен, но предлага много добра позиция за езда с удобната си ниска седалка, ниските стъпенки и достатъчно пространство за краката, които без проблем стигат до земята, когато се спре на светофар. Така Kawasaki Ninja ZX-14 изпълнява своята мисия – спортен мотоциклет, с който се пътува удобно и спокойно на екскурзия през уикенда или на дълги преходи в туристически пътувания.
Технически характеристики
Двигател:
четирицилиндров редови, четиритактов, 4 клапана на цилиндър, течно охлаждане.
Работен обем:
1352 куб. см
Диаметър и ход на буталото:
84 x 61 мм
Степен на сгъстяване:
12,0:1
Макс. мощност:
203 к.с при 9500 об/мин.
Макс. Въртящ момент:
154 Нм при 7500 об/мин.
Горивна система:
Впръскване на горивото, система на DFI с четири дросела с диаметър 44 mm Mikuni.
Стартер:
електрически
Трансмисия
Главно предаване:
верига
Съединител:
маслен, многодисков с хидравлично управление
Предавателна кутия:
6-степенна
Рама двутръбна, алуминиева.
Окачване
Отпред: Обърната вилка 43 мм, ход 116 мм.
Отзад: Газов амортисьор с горноразположена пружина.
Спирачки
Отпред: Два полуплаващи фигурни перфорирани диска с диаметър 310 мм, 4-бутални радиално монтирани спирачни апарати
Отзад: фигурен диск с диаметър 250 мм с двубутален плаващ апарат
Колела
Отпред: гума 120/70-ZR17
Отзад: гума 190/50-ZR17
Размери
Дължина: 2169 мм
Широчина:759 мм
Височина: 1171 мм
Междуосие: 1461 мм
Височина на седалката: 800 мм
Обем на резервоара: 22 л
Маса: 257 кг
Автор: Ст. Илиев
Снимки: Kawasaki