E-Tropolis ретро – С ток в кръвта?

Разхождаме се из залите на изложението “Възобновяема енергия и енергийна ефективност” в Международния Изложбен Център (IEC) в София и се чудим колко напред е отишла науката. Енергия се добива от слънцето, от вятъра, от водата… Чисто, екологично, все по-ефективно. Това е бъдещето. Тези природни ресурси на практика са с неизчерпаем капацитет.

Така е, ще кажете, но какво общо има темата за мотоциклетите с тях? Ами напоследък все повече и повече. Вече няма мотоциклетно изложение, където почти всички големи, а и по-малки производители да не показват задвижвани с електричество модели. Не можем да стоим встрани и ние в България. Тук, на изложбата, сме дошли да видим, да се докоснем и да покараме един от предлаганите у нас електрически скутери. Той е произведен в Китай, но в сътрудничество и под контрол на немската компания SIG Solar. В България пък машинките се внасят от смесеното дружество „Невен-ЗИГ Солар” ООД от Стара Загора, но това е само за статистиката. Стигаме до щанда им и голямата група посетители, които питат, разглеждат, искат да докоснат лъскавия скутер, изпълнен в ретро-стил, съвсем не ни учудва. И как иначе – на табелата до експоната, наред с техническите данни, пише, че разходите за изминаване на 100 км с тихата машина са само 50 стотинки. Звучи невероятно, но е факт.

 

E-Tropolis е марката, под която се продават скутерите и тя определено не е първата, която предлага ел. задвижвани двуколесни у нас. С такива от няколко години се разнасят поща и пици в комплекса Слънчев бряг, много хора вече притежават подобни возила и се радват на тяхната непретенциозност и икономичност. И се борят с типичните за страната ни неуредици и бюрокрация. На запад подобни скутери се приравняват на 50-кубиковите машини, карат се с категория “М” и се регистрират като такива. У нас… и важни фактори от пресцентъра на КАТ към Дирекцията на полицията вдигат рамене и казват – “Изчакайте да проверим”. Е, така и недочакахме, защото сроковете за печат също не чакат. Но след като в Европа е така, сигурно и у нас е същото. Нали от 2007 г. и ние сме европейци. Но въпросите стоят – трябва ли да има гражданска отговорност, трябва ли да се минава на годишен технически преглед, ще бъдем ли пощадени от пътен данък, след като ние щадим природата… Ще се опитаме постепенно да намерим техните отговори, а сега – какви са първите ни впечатления от скутера?

Моделната гама на E-Tropolis за сега включва две разновидности – стандартен и ретро модел. Нашата среща беше с втория. Външният му вид носи духа на 50-те години, когато Vespa даде на света култовия си скутер. Заоблени калници, хром, бели, широки и удобни кожени седалки, големи контролни уреди – всичко е, както сме свикнали да го виждаме. Разликата е, че когато седнете върху него и страничната стъпенка е вдигната, трябва да сте много внимателни. Особено, когато контактният ключ е в положение “ON”. Тогава и най-лекото докосване на ръкохватката за “газта” ще ви остави без дъх, а околните в недоумение ще видят как изчезвате напред в призрачна тишина. Опасно е! Но само първия път. След това се свиква и вниманието ви трябва да е насочено единствено към останалите участници в движението. Те задължително трябва да ви видят, защото няма как да ви чуят.

Скутерът, който пробваме, е един от най-мощните, които се предлагат у нас. Неговите 2 кВт и спецификата на ел. двигателите да предлагат максимален въртящ момент още при тръгване, създават усещане за преместване във времето и пространството. След първоначалния шок всичко си идва на мястото – скутерът е проектиран да развива до 45 – 50 км/ч максимална скорост. Но тези два параметъра са напълно достатъчни да ви направят равнопоставени участници в движението – бърз старт и прилична за града скорост. Като прибавим каталожния пробег 70 км и над 450-те цикъла, които може да понесе силициевата батерия, виждаме, че машината може да измине 30 000 км в рамките на експлоатационния живот на акумулатора си. За интензивно градско каране това са си повече от три години. А след това? След това ни казаха, че втората батерия, която може да закупите, струва 140 евро.

Дали скоро при посещение на близки, колеги и партньори ще се разхождаме с удължители и ще молим за малко ток, както едно време зареждахме първите мобилни телефони? Не е невероятно. Предимствата са много. Електроскутерът на практика не се нуждае от никаква поддръжка. Не се сменят масла, филтри, охлаждаща течност, запалителни свещи. Няма предавателна кутия, съединител, вериги или ремъци. Двигателят е монтиран в главината на задното колело, механичните загуби са много малки, а от там ефективността – респективно висока. Е, не може да тръгнете примерно за Пловдив, защото още преди Пазарджик ще трябва да търсите ток и да останете на място 5-8 часа до пълното зареждане, но и това не е концепцията на електрическата машина. Тя е направена да си вършите бързо, евтино и чисто работата в рамките на града, а вечерта да включите щепсела в контакта и на другата сутрин да сте готови отново за работа.

Много от по-младите почитатели ще кажат “Да, ама не! Не е същото. Не се ли чуе рева на двигателя, не можеш ли да го изправиш и да минеш пред съученичките на задна гума…” Така е, съгласни сме. Но всяко нещо с времето си. На запад адреналин доставят и електрическите мотоциклети. Дори вече се провеждат състезания с такъв тип машини. Нека не бягаме от бъдещето и първо да опитаме. А за бензиновите събратя? Там нещата са ясни. Досега никой не е използвал израза “С ток в кръвта”. Популярната фраза е “С бензин в кръвта”.

Безспорен лидер в производството и експлоатацията на електрически скутери е Китай. Само в Шанхай към края на миналата година са се движили 1 300 000 скутера, задвижвани от електричество. Общо произведените в Китай досега, подобни модели надхвърлят 40 000 000. Все повече стават електрозадвижваните машини и в Щатите. И там дори не се ограничават само със скутери (виж стр. 28 – 30). Това ни чака и нас, европейците.
 

Технически характеристики

Двигател – ел. мотор, с мощност 2000 Вт, монтиран в главината на задното колело
Акумулатори – силициеви, над 450 цикъла на зареждане, разделени на два блока
Капацитет, Ач 38
Напрежение, В  60
Време за пълно зареждане, часа  5-8
Макс. скорост, км/ч  45
Макс. пробег, км  70*
Консумация, кВтч  2
Наклон на преодоляване  до 11%
Суха маса, кг 120
Максимално тегло, кг 270
Размери, мм
Дължина 1800
Широчина 680
Височина 1130
Височина на седалката 780
Пътен просвет 100
Спирачки отпред и отзад – еднодискови
Гаранция 2 години
Цена в лв. с ДДС 3000

*при тегло на ездача 80 кг

Автор: П. Петров
Снимки: Moto Club

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.