BMW R 1200 GS Adventure

Лятна привечер. Прибирам се от път. Току що е приключило тридневното ми пътешествие в една от най-благоприятните за туризъм планини у нас – Родопите. Из нейните дебри винаги ми е било много приятно, независимо за кое време на годината става въпрос. А представете си какво е очарованието, когато си я пребродил с незаменимия пътешественик BMW R 1200 GS. Този път в изпълнението Adventure.

Освен с малко по-различните си размери и колела с кръстосани спици, една от основните му особености е огромния резервоар, който събира 33 литра и с тях може да се чувствате спокойни и в най-затънтения пущинак. Та слизам аз от бавареца, оставям ключове и документи при охраната на „Камор Ауто” – официален вносител на BMW за България и възсядам верния Bandit. Направо бях шокиран. Почувствах се като ембрион, възседнал детско велосипедче “жабка”. По-младите читатели едва ли помнят малките зелени колела с помощни гуми, мечта за много дечица от по-далечното минало. Колелата бяха предназначени за възраст, в която малчуганите растат не с дни, а с часове и само за година коленете ни почти опираха в кормилото. Велосипедчето ни отесняваше, а колкото и да вдигаш седалката, все не стигаше да се возиш комфортно. На фона на Suzuki-то, R 1200 GS Adventure ми се стори голям като камила. С тази разлика, че тя, когато й заповядаш, ляга, за да се качиш по-лесно върху нея. Карам към вкъщи, струва ми се, че съм много свит и със сгънати колене, като че не съм и толкова маневрен и… как ли съм го карал това Suzuki досега? А ми е любимия мотоциклет. Подобни разсъждения се опитват да отслабят вниманието ми към пътя. Запазвам ги за другия ден, когато, седнал на свежа глава пред компютъра, ще обобщя впечатленията си.

Ще започна от там, че адаптацията към BMW-то беше много по-кратка и почти незабележима, отколкото от него към моя си мотор, с който съм изминал вече 15 000 км. Е, малко по-трудно е качването, особено ако теренът е по-неравен и наклонът е към моята страна, но след това проблеми няма. Да, и земята опирам едва с върха на пръстите си, но като тръгнеш на път, обикновено не ти се налага да се подпираш на всеки светофар. Оттук нататък – само кеф. Позицията ми е изправена и дори 1000 км на ден не биха ме изморили. Цифровият дисплей изобилства с информация – включително и за налягането в двете гуми. Електрониката е поела в ръцете си почти всички настройки, в какъв режим да караш – нормален, спортен или комфортен. Като навлезеш в детайлите, можеш да й помогнеш, като й кажеш дали си сам, сам с багаж, двама и т.н. Можеш да й подскажеш и терена, по който мислиш да караш – дали по пътя, дали извън него. Ако е извън асфалта, можеш да настроиш машината за по-тежък или по-лек офроуд… И всичко това само с един бутон до лявата ръкохватка, който се превключва по време на движение.

За модел 2011 е нова и ауспуховата система. Добавен е клапан, тип “пеперуда”, който е в основата на толкова вълнуващия гърлен звук при максимално отворена дроселова клапа. Сега вече и на най-големите маниаци няма да им се налага да сменят ауспуха си след закупване на мотоциклета.

За много хора BMW R 1200 GS е универсалния войник – за всекидневно ходене на работа, за забавления през уикенда, за дълги и вълнуващи трансконтинентални пътешествия. За други… е просто начин на живот. Така е било досега. Сега, с модела за 2011 г. производителят обещава още повече. Въпреки че промените не са кой знае какви. Но пак ще се върнем на старата приказка – когато отборът ти играе добре, смени не се правят. В сегашното изпълнение мощността е нараснала от 105 на 110 к.с., а въртящият момент – от 115 на 120 Нм. Не е съществено, но се усеща. Приоритетът е повече към въртящия момент и по-точно на доброто му използване при по-нискооборотните режими. Така разполагате с повече тяга и не е необходимо постоянно да си играете с предавките. Тук първата е малко по-къса, но затова пък с нея може да преодолеете наклони, които в първия момент сте отписали за изкачване.

За движение по хубавите пътища – даваш газ – върви, натискаш спирачката – спира. Като казвам върви, имам предвид, че наистина върви. Изпреварвам например по магистралата с около 140 км/ч и забелязвам в огледалото премигващи синьо-бели светкавици – явно някой много бърза. Не се замислям и за миг. Навивам газта докрай и освобождавам лявата лента. Приближаването на светкавиците леко се е забавило. Докато се чудя защо, погледът ми спира върху километража и зървам как стрелката слиза от 190 надолу. Това обяснява всичко. Дори не съм усетил, че съм ускорил толкова много, скрит от голямата ветроупорна слюда. Между другото тя е страшно ефективна. Оцених голямата й полза и на следващия ден, когато, минавайки край Гоце Делчев, на таблото срещу външна температура се изписваше числото 39. Почти 40оС и 100 км/ч те карат да се чувстваш като във фурна с обдухване. Но само ако подадеш глава над ръба на въпросната слюда. Кротуваш ли си зад нея, нещата са много по-поносими.

Докато комфортното пътуване по хубави пътища не е приоритет само за BMW R 1200 GS, излезеш ли встрани от асфалта, малко машини могат да се мерят с него. Случи ми се да пътувам между Рудозем и Смилян по “бивш” път – около 11 км. Хей така, както си вървиш и асфалтът свършва като отрязан. След това започват дупки, коловози, където е текла водата, пясък, чакъл, трябва да заобиколиш свлачище – никакви проблеми. Окачването като на шега поема всички неравности и не се налага да ходиш при зъболекаря за нови пломби. Моторът е много маневрен и с лекота те оставя да заобикаляш по-големите препятствия, а ABS-ът и ASC (тракшън-контролът) те карат да се чувстваш стабилен, независимо колко е песъклив участъкът, през който преминаваш. Просто се чувствам като №1 на терена. И явно не само аз се чувствам. Вижда се и в очите на хората, с които се срещам и разминавам.

Накрая малко статистика. За три дни съм изминал почти 1200 км при всякакви пътни условия – от хубав асфалт и магистрала до символични пътеки из планинските дебри. Средният ми разход по показания на бордовия компютър бе 5.1 л/100 км. Единствената ми забележка е към ветроупорната слюда, която толкова хвалех по-нагоре. Много е полезна при движение с по-висока скорост, но по планинския макадам, когато караш бавно и трябва да гледаш точно пред мотора за препятствия, леко криви образа и заблуждава, особено в комбинация с поляризирани слънчеви очила. Но, както се казва – това да му е кусура.

Технически характеристики

Двигател – Двуцилиндров четиритактов боксер с въздушно-маслено охлаждане, два разпределителни вала и четири радиално разположени клапана на цилиндър, централен балансиращ вал
Работен обем, куб. см – 1170
Диаметър х ход, мм – 101 х 73
Максимална мощност кВт (к.с.) – 81 (110 ) при 7 750 об./мин
Максимален въртящ момент, Нм – 120 при 6 000 об./мин
Степен на сгъстяване – 12,0 : 1
Горивна система – Електронно впръскване във всмукателния колектор/ цифрово управление на двигателя: BMSK+ със система за принудителен празен ход, две свещи на цилиндър, 3-пътен катализатор, норма за вредни емисии EU-3

Задвижване
Съединител – Еднодисков сух съединител с хидравлично задействане
Предавателна кутия – 6-степенна с вилково превключване и наклонени зъби
Главно предаване – Карданов вал

Рама
Конструкция от предна и задна рама с носещ блок двигател-трансмисия

Предно окачване – BMW Motorrad Telelever; диаметър на тръбите 41 мм; амортисьор, механично 5-степенно регулиране на твърдостта
Задно окачване – Единично рамо от алуминий с BMW Motorrad Telelever; амортисьор WAD, ръчно безстепенно регулиране на твърдостта
Ход на окачването отпред / отзад, мм – 210 /220

Постижения
Максимална скорост, км/ч – Около 200
Разход на гориво, л/100 км/ч
При постоянна скорост 90 км/ч – 4,6
При постоянна скорост 120 км/ч – 6,1
Вид гориво – Безоловен (супер) бензин с октаново число 95-98 (ROZ)
Предни спирачки – Двойни плаващи дискове, диаметър 305 мм, фиксирани 4-бутални спирачни апарати
Задни спирачки – Единичен диск, диаметър 265 мм, плаващ двубутален спирачен апарат, ABS
Джанти – с кръстосани спици
Предни – 2,50 x 19"
Задни – 4,00 x 17"
Предни гуми – 110/80 R 19
Задни гуми – 150/70 R 17

Размери, мм
Междуосие – 1 510
Дължина – 2 240
Широчина (с огледалата) – 990
Височина (без огледалата) – 1 525
Височина на седалката (без товар) – 890/910
Собствена маса, подготвен за път, с пълен резервоар – 256 кг
Суха маса – 223 кг
Максимално допустимо общо тегло – 475 кг
Резервоар, л – 33 (около 4 резерва)
Цена в лв. с ДДС – 29 000

Автор: П. Петров
Снимки: Moto Club
 

25 thoughts on “BMW R 1200 GS Adventure

  1. I loved as much as you will receive carried out right here.
    The sketch is tasteful, your authored subject matter stylish.
    nonetheless, you command get bought an shakiness over that you wish be delivering the following.
    unwell unquestionably come more formerly again since exactly the same nearly very
    often inside case you shield this increase.

  2. I am sure this article has touched all the internet users, its really
    really nice post on building up new website.

  3. Sweet blog! I found it while surfing around on Yahoo News.
    Do you have any suggestions on how to get listed in Yahoo News?
    I’ve been trying for a while but I never seem to get there!
    Cheers

  4. It’s remarkable to visit this website and reading the views of all friends about this paragraph, while I am also zealous of getting familiarity.

  5. I like the helpful info you provide in your articles.

    I’ll bookmark your weblog and check again here regularly.
    I am quite certain I will learn many new stuff right here!
    Good luck for the next!

  6. Hi just wanted to give you a brief heads up and let you know a few
    of the pictures aren’t loading correctly. I’m not sure why but I think
    its a linking issue. I’ve tried it in two different internet browsers and both show the same
    outcome.

  7. I know this if off topic but I’m looking into starting my
    own blog and was curious what all is required to
    get set up? I’m assuming having a blog like yours would cost a pretty
    penny? I’m not very web smart so I’m not 100% positive.
    Any suggestions or advice would be greatly appreciated.

    Many thanks

  8. scoliosis
    Hi! Do you know if they make any plugins to assist with Search Engine Optimization? I’m trying to get my blog to rank for
    some targeted keywords but I’m not seeing very good
    results. If you know of any please share. Cheers! scoliosis

  9. scoliosis
    Hi, Neat post. There’s an issue together with your web site in internet
    explorer, could check this? IE nonetheless is the market chief
    and a big component to people will miss your excellent
    writing due to this problem. scoliosis

  10. Oh my goodness! Impressive article dude! Many thanks,
    However I am encountering problems with your RSS.
    I don’t understand the reason why I cannot subscribe to it.

    Is there anybody getting identical RSS issues? Anyone that knows the solution can you kindly respond?

    Thanks!!

  11. It’s in point of fact a nice and helpful piece of info.
    I am satisfied that you just shared this helpful info with us.
    Please stay us up to date like this. Thank you for
    sharing.

  12. Terrific post however I was wanting to know if you could write a litte more on this topic?
    I’d be very grateful if you could elaborate a little bit further.

    Thank you!

  13. Generally I don’t learn post on blogs, but I would like to say that this write-up very forced me to take a look at and do so!
    Your writing style has been surprised me. Thanks, very great post.

  14. Hey there exceptional website! Does running a blog such as this require a great deal of work?

    I have virtually no expertise in computer programming but I had been hoping to start my own blog in the near
    future. Anyway, if you have any suggestions or techniques for new blog owners please share.
    I know this is off topic nevertheless I simply needed to ask.
    Thank you!

  15. Your style is unique in comparison to other folks I’ve read stuff from.

    Thank you for posting when you have the opportunity, Guess
    I’ll just bookmark this site.

  16. I’m no longer certain where you are getting your information, however great topic.
    I must spend some time finding out much more or working out more.
    Thanks for fantastic information I used to be searching for this information for my mission.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.