BMW R 1200 GS Adventure

Лятна привечер. Прибирам се от път. Току що е приключило тридневното ми пътешествие в една от най-благоприятните за туризъм планини у нас – Родопите. Из нейните дебри винаги ми е било много приятно, независимо за кое време на годината става въпрос. А представете си какво е очарованието, когато си я пребродил с незаменимия пътешественик BMW R 1200 GS. Този път в изпълнението Adventure.

Освен с малко по-различните си размери и колела с кръстосани спици, една от основните му особености е огромния резервоар, който събира 33 литра и с тях може да се чувствате спокойни и в най-затънтения пущинак. Та слизам аз от бавареца, оставям ключове и документи при охраната на „Камор Ауто” – официален вносител на BMW за България и възсядам верния Bandit. Направо бях шокиран. Почувствах се като ембрион, възседнал детско велосипедче “жабка”. По-младите читатели едва ли помнят малките зелени колела с помощни гуми, мечта за много дечица от по-далечното минало. Колелата бяха предназначени за възраст, в която малчуганите растат не с дни, а с часове и само за година коленете ни почти опираха в кормилото. Велосипедчето ни отесняваше, а колкото и да вдигаш седалката, все не стигаше да се возиш комфортно. На фона на Suzuki-то, R 1200 GS Adventure ми се стори голям като камила. С тази разлика, че тя, когато й заповядаш, ляга, за да се качиш по-лесно върху нея. Карам към вкъщи, струва ми се, че съм много свит и със сгънати колене, като че не съм и толкова маневрен и… как ли съм го карал това Suzuki досега? А ми е любимия мотоциклет. Подобни разсъждения се опитват да отслабят вниманието ми към пътя. Запазвам ги за другия ден, когато, седнал на свежа глава пред компютъра, ще обобщя впечатленията си.

Ще започна от там, че адаптацията към BMW-то беше много по-кратка и почти незабележима, отколкото от него към моя си мотор, с който съм изминал вече 15 000 км. Е, малко по-трудно е качването, особено ако теренът е по-неравен и наклонът е към моята страна, но след това проблеми няма. Да, и земята опирам едва с върха на пръстите си, но като тръгнеш на път, обикновено не ти се налага да се подпираш на всеки светофар. Оттук нататък – само кеф. Позицията ми е изправена и дори 1000 км на ден не биха ме изморили. Цифровият дисплей изобилства с информация – включително и за налягането в двете гуми. Електрониката е поела в ръцете си почти всички настройки, в какъв режим да караш – нормален, спортен или комфортен. Като навлезеш в детайлите, можеш да й помогнеш, като й кажеш дали си сам, сам с багаж, двама и т.н. Можеш да й подскажеш и терена, по който мислиш да караш – дали по пътя, дали извън него. Ако е извън асфалта, можеш да настроиш машината за по-тежък или по-лек офроуд… И всичко това само с един бутон до лявата ръкохватка, който се превключва по време на движение.

За модел 2011 е нова и ауспуховата система. Добавен е клапан, тип “пеперуда”, който е в основата на толкова вълнуващия гърлен звук при максимално отворена дроселова клапа. Сега вече и на най-големите маниаци няма да им се налага да сменят ауспуха си след закупване на мотоциклета.

За много хора BMW R 1200 GS е универсалния войник – за всекидневно ходене на работа, за забавления през уикенда, за дълги и вълнуващи трансконтинентални пътешествия. За други… е просто начин на живот. Така е било досега. Сега, с модела за 2011 г. производителят обещава още повече. Въпреки че промените не са кой знае какви. Но пак ще се върнем на старата приказка – когато отборът ти играе добре, смени не се правят. В сегашното изпълнение мощността е нараснала от 105 на 110 к.с., а въртящият момент – от 115 на 120 Нм. Не е съществено, но се усеща. Приоритетът е повече към въртящия момент и по-точно на доброто му използване при по-нискооборотните режими. Така разполагате с повече тяга и не е необходимо постоянно да си играете с предавките. Тук първата е малко по-къса, но затова пък с нея може да преодолеете наклони, които в първия момент сте отписали за изкачване.

За движение по хубавите пътища – даваш газ – върви, натискаш спирачката – спира. Като казвам върви, имам предвид, че наистина върви. Изпреварвам например по магистралата с около 140 км/ч и забелязвам в огледалото премигващи синьо-бели светкавици – явно някой много бърза. Не се замислям и за миг. Навивам газта докрай и освобождавам лявата лента. Приближаването на светкавиците леко се е забавило. Докато се чудя защо, погледът ми спира върху километража и зървам как стрелката слиза от 190 надолу. Това обяснява всичко. Дори не съм усетил, че съм ускорил толкова много, скрит от голямата ветроупорна слюда. Между другото тя е страшно ефективна. Оцених голямата й полза и на следващия ден, когато, минавайки край Гоце Делчев, на таблото срещу външна температура се изписваше числото 39. Почти 40оС и 100 км/ч те карат да се чувстваш като във фурна с обдухване. Но само ако подадеш глава над ръба на въпросната слюда. Кротуваш ли си зад нея, нещата са много по-поносими.

Докато комфортното пътуване по хубави пътища не е приоритет само за BMW R 1200 GS, излезеш ли встрани от асфалта, малко машини могат да се мерят с него. Случи ми се да пътувам между Рудозем и Смилян по “бивш” път – около 11 км. Хей така, както си вървиш и асфалтът свършва като отрязан. След това започват дупки, коловози, където е текла водата, пясък, чакъл, трябва да заобиколиш свлачище – никакви проблеми. Окачването като на шега поема всички неравности и не се налага да ходиш при зъболекаря за нови пломби. Моторът е много маневрен и с лекота те оставя да заобикаляш по-големите препятствия, а ABS-ът и ASC (тракшън-контролът) те карат да се чувстваш стабилен, независимо колко е песъклив участъкът, през който преминаваш. Просто се чувствам като №1 на терена. И явно не само аз се чувствам. Вижда се и в очите на хората, с които се срещам и разминавам.

Накрая малко статистика. За три дни съм изминал почти 1200 км при всякакви пътни условия – от хубав асфалт и магистрала до символични пътеки из планинските дебри. Средният ми разход по показания на бордовия компютър бе 5.1 л/100 км. Единствената ми забележка е към ветроупорната слюда, която толкова хвалех по-нагоре. Много е полезна при движение с по-висока скорост, но по планинския макадам, когато караш бавно и трябва да гледаш точно пред мотора за препятствия, леко криви образа и заблуждава, особено в комбинация с поляризирани слънчеви очила. Но, както се казва – това да му е кусура.

Технически характеристики

Двигател – Двуцилиндров четиритактов боксер с въздушно-маслено охлаждане, два разпределителни вала и четири радиално разположени клапана на цилиндър, централен балансиращ вал
Работен обем, куб. см – 1170
Диаметър х ход, мм – 101 х 73
Максимална мощност кВт (к.с.) – 81 (110 ) при 7 750 об./мин
Максимален въртящ момент, Нм – 120 при 6 000 об./мин
Степен на сгъстяване – 12,0 : 1
Горивна система – Електронно впръскване във всмукателния колектор/ цифрово управление на двигателя: BMSK+ със система за принудителен празен ход, две свещи на цилиндър, 3-пътен катализатор, норма за вредни емисии EU-3

Задвижване
Съединител – Еднодисков сух съединител с хидравлично задействане
Предавателна кутия – 6-степенна с вилково превключване и наклонени зъби
Главно предаване – Карданов вал

Рама
Конструкция от предна и задна рама с носещ блок двигател-трансмисия

Предно окачване – BMW Motorrad Telelever; диаметър на тръбите 41 мм; амортисьор, механично 5-степенно регулиране на твърдостта
Задно окачване – Единично рамо от алуминий с BMW Motorrad Telelever; амортисьор WAD, ръчно безстепенно регулиране на твърдостта
Ход на окачването отпред / отзад, мм – 210 /220

Постижения
Максимална скорост, км/ч – Около 200
Разход на гориво, л/100 км/ч
При постоянна скорост 90 км/ч – 4,6
При постоянна скорост 120 км/ч – 6,1
Вид гориво – Безоловен (супер) бензин с октаново число 95-98 (ROZ)
Предни спирачки – Двойни плаващи дискове, диаметър 305 мм, фиксирани 4-бутални спирачни апарати
Задни спирачки – Единичен диск, диаметър 265 мм, плаващ двубутален спирачен апарат, ABS
Джанти – с кръстосани спици
Предни – 2,50 x 19"
Задни – 4,00 x 17"
Предни гуми – 110/80 R 19
Задни гуми – 150/70 R 17

Размери, мм
Междуосие – 1 510
Дължина – 2 240
Широчина (с огледалата) – 990
Височина (без огледалата) – 1 525
Височина на седалката (без товар) – 890/910
Собствена маса, подготвен за път, с пълен резервоар – 256 кг
Суха маса – 223 кг
Максимално допустимо общо тегло – 475 кг
Резервоар, л – 33 (около 4 резерва)
Цена в лв. с ДДС – 29 000

Автор: П. Петров
Снимки: Moto Club
 

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.