ТТ на остров Ман 2019 – живот на ръба ТТ на остров Ман 2019 – живот на ръба

Всяка година в края на май, точно когато започва лятото, мотоциклетните състезатели се събират за едно епично събитие – ТТ на остров Ман. Те карат по пътищата на острова на места с над 300 км/ч. Преминават покрай камъни, стени, бордюри, през мостове и всичко друго, което може да намерите на улицата. Няма грешка, това не е обикновено състезание.
То се прави от 1907 г. „Isle of Man Tourist Trophy – TT“ се провежда две седмици преди юни.

Това е уникално в света на мотоциклетните състезания и максимално изпитание за пилот и машина.

Повечето писти са дълги средно от 4,5 до 5 км и имат между 10 до 20 завоя. Трасето „Snaefell Mountain Course“ е различно. Една обиколка е дълга 60.7 км и има 219 завоя.
Деветкратният световен шампион Валентино Роси посети острова през  2009 г. Той видя как Джон Макгинес подобрява най-добрата обиколка и печели откриващото състезание по Супербайк ТТ.

Макгинес завърши 6-те обиколки на трасето „Mountain Course“. Той направи впечатляващо време от 1.46:07, за да спечели, като измина 363 км.

Това е разстоянието между Лондон и Ливърпул, от Париж до Брюксел или от Ню Йорк до Вашингтон. Трябва да караш по тесен път два часа с два питстопа.

Когато си тръгваше от острова, Роси описа преживяното: „Направих една обиколка по трасето с мотор. Сега разбирам защо хората го обичат. Защото е направо страхотно. За съжаление е прекалено опасно. Понякога пилотите са луди. Остров Ман е много трудно място. Направиш ли грешка, може да ти е последната.“

 

Дори и преди десетилетие ТТ изглежда като прекалено предизвикателство за Роси. Победителят Джон Макгинес, обаче има друга гледна точка: „Не сме луди. Не сме самоубийци или някаква глупост. Състезаваме се в ТТ, защото искаме. Искам да достигам своя лимит и този на мотора, но и да се върна здрав.“

Джон продължава: „ТТ все още ме пленява, въпреки всички години, в които се състезавам. Винаги има нещо, което да ме развълнува: времената на обиколките, времето, скоростта, хората… Всичко е уникално. За нас 300 км/ч са нещо нормално, това е начин на живот. Специфична работа, която само някои от нас могат да свършат, и то добре.“

Макгинес си спомня: „Хващах ферибота до остров Ман, когато бях по-млад само, за да седна на тревата и да гледам как мотоциклетите прелитат. Беше ми мечта да съм на стартовата решетка. Все още усещам това чисто вълнение. Тази година ще е специална за мен, защото се завръщам след контузия. Когато паднах на състезанието „North West 200” през 2017 г., мислех че ще умра. Всичко, за което работих си замина. Бях разбит на парченца, но сега съм здрав и никой не е по-гладен за победа от мен.“

Няма съмнение, че Макгинес е нетърпелив да подкара хромираният Супербайк Norton. През май той иска да докаже, че отново е в играта. Ще има и силна конкуренция.

Един от тях е най-младият представител на мотоциклетна династия Дънлоп – Майкъл. В тази династия е и най-успешният състезател в историята на ТТ. Това е чичото на Майкъл, покойният Джой Дънлоп с 26 победи в своята кариера. Фамилното име Дънлоп е синоним с ТТ.
ТТ състезание без Дънлоп, би било немислимо за феновете, въпреки че почти се превърна в реалност тази година. Джой – чичото на Майкъл, неговия баща, също така и брат му Уилям загиват в мотоциклетни катастрофи. Нито една не е на ТТ на остров Ман.

След трагичната смърт на по-големият си брат Уилиам през юли миналата година в Ирландия, 29-годишният пилот се оттегли от състезанията.

Събра багажа си и си отиде вкъщи, без да се качи на мотор до края на годината. Разбираемо е, че доброто на семейството е на първо място.

След дългата тишина най-накрая през март се появи новина. Майкъл Дънлоп ще се завърне на остров Ман тази година. С нов заводски мотоциклет BMW S 1000 RR с мощност 207 к.с. и специалният състезателен MD екип. Въпреки това, завръщането не е лесно.

Майкъл обяснява: „Отне ми известно време да реша дали искам да се върна. Не сме сигурни какъв е планът. След North West и TT ми е трудно да посетя други състезания. ТТ е нещо, което не мога да пропусна. За мен няма по-голямо състезание и сезонът ми зависи от него. Нямаше да се върна, ако не мислех, че мога да спечеля. Бяха трудни времена за мен, държах си главата сведена и си отделих време. Това ми донесе покой, което е рядкост.“

Майкъл Дънлоп е оптимист: „Нова година и нов мотор – за мен промяната винаги е добро нещо. Винаги има аспект на ТТ, който искаш да подобриш. Може да направиш много планове преди ТТ. Но надпреварата и трасето са толкова трудни, че всичко трябва да сработи в състезателния ден. Когато си на пътя сте ти и мотора, но през останалото време има стотици други неща, с които трябва да се съобразиш.“

Много рекорди бяха разбити в ТТ на Ман през 2018. Британският пилот Питър Хикман спечели състезанието с общо време 16:42.778 мин. и средна скорост от 217км/ч.

Тази година в ТТ на остров Ман няма да е по-различно.  За феновете историите на Макгинес и Дънлоп са само малка част от нещата, които правят състезанието ТТ уникално. Повече от четиридесет хиляди ще дойдат, за да видят този невероятен спектакъл.

Ние от Moto Club както и досега ще ви информираме подробно и в на сайта, и в списанието.

 

Стефан Илиев

No comments so far.

Be first to leave comment below.

Your email address will not be published. Required fields are marked *