Топ компании – Akrapovic

Няма моторджия в света, който да не знае името Akrapovic. Кoгото и да попитате, ще ви каже, че това е върхът на изпускателните системи за мотоциклети. За всеки голям производител е въпрос на престиж да сложи на машината си ауспух на Akrapovic. До това признание и технологичен връх словенската компания се изкачи само за две десетилетия. Юбилеят бе отпразнуван подобаващо миналата година. Akrapoviс Exhaust Systems Technology вече произвежда изпускателни системи със суперкачество не само за мотоциклети, но и за автомобили, а също и различни карбонови елементи.
 

Бившият мотоциклетен пилот от Словения Игор Акрапович основава компанията през 1990 г. Той има много опит в тунинга и подобренията по мотоциклета, който е натрупан на пистата, където подготвя сам състезателната си машина. Зад гърба му са 10 успешни години и няколко титли в класовете F1 и Супербайк на национално и международно равнище. Желанието му е да направи нещо изключително за четиритактовите двигатели и най-вече за състезателните мотоциклети. В началото Игор Акрапович разработва изпускателни системи за частни тимове в Pro Superbike. Първо Kawasaki, а след това и други тимове – Yamaha, Suzuki, Ducati и Honda използват неговите ауспуси и печелят победи и титли. Първоначално компанията се казва Skorpion, но има проблем с търговски марки, регистрирани със същото име. Затова се взема решение то да се смени с това на основателя на компанията – Akrapovic – хем е уникално, хем и екзотично, напълно характеризира продукта, а освен това е добре прието от клиентите. Стъпка по стъпка компанията Akrapovic печели слава не само на пистата, но и сред водещите производители по целия свят, с качествени и високотехнологични продукти. Тук иновативните идеи бързо приемат конкретни форми. Изпускателните системи са с нови конфигурации, диаметър на тръбите, материали. Висококачествена неръждаема стомана напълно заменя обикновените стоманени тръби, използват се екзотичните титан и фиброкарбон.
 

В чест на 20-годишния юбилей, миналата година на изложението EICMA в Милано Akrapovic показа нови продукти, които влизат в моделите за 2012 г. Става дума за максискутерите, включително и за най-новите модели като BMW C 650 GT/C 650 Sport, Honda Integra 700, Yamaha X-Max 125 ABS и Gilera Fuoco 500. Освен това в Милано бяха показани и юбилейните изпускателни системи Anniversary Edition Slip-On за супербайковете на четирите водещи японски марки  – Honda CBR1000RR, Kawasaki ZX10-R, Yamaha YZF-R1 и Suzuki GSX-R1000. Ауспусите са с уникални керамични наноелементи отвътре, чиито размери са между 5 и 10 микрона.
 

През годината компанията подписа нов договор за техническо партньорство с Yamaha и в него вече не фигурира само заводския състезателен тим на марката в MotoGP. Сега продукцията на словенците вече ще се монтира и на серийните мотоциклети. Пак в чест на юбилея, бе направена изложба на Akrapovic в техническия музей на Словения в градчето Бистра, близо до Любляна. Там беше представен цял арсенал от шампионски мотоциклети – Yamaha M1 на Хорхе Лоренсо, Aprilia RSV4 на Макс Биаджи, КТМ Rallye 450 на Марк Кома, Yamaha R1 на Бен Спийс, КТМ SXF350 на Тони Кайроли и др. Това не е никак случайно. В последните години Akrapovic снабдява с продукцията си 63 световни шампиони, като само миналата година те са осем. Заводът на Akrapovic е разположен на 13 000 кв. м и в него работят над 450 сътрудници. Началният капитал е 10 милиона евро.
 

Важни дати в историята на Akrapovic
1990 г. Компанията е основана от Игор Акрапович.
1993 г. Kawasaki Deutschland тества ауспусите на Акрапович и установява, че са по-добри от заводските. В това се убеждават и другите заводски тимове в WSBK – Kawasaki, Yamaha, Suzuki, Ducati, Honda, BMW.
1994 г. Akrapovic влиза в европейския и световния шампионат на Супербайк.
1997 г. Името се сменя от Skorpion на Akrapovic. Акира Янагава с Kawasaki печели първата победа в WSBK за марката.
1999 г. Компанията минава от малка работилница в нов завод. По-малко от десетилетие след създаването си, компанията се премества от работилницата 450 кв. м в луксозна фабрика с покрита площ над 3000 кв. м. Всички японски отбори в WSBK минават на изпускателни системи Akrapovic.
2000 г. Компанията печели първата си световна титла с Колин Едуардс и Сastrol Honda SP-01, а в Суперспорт 600 SS с Yamaha и Йорг Тойшерт. Американският шампионат AMA Superbike и японският All Japan Superbike, както и заводският тим на Aprilia, използват системи Akrapovic.
2002 г. Akrapovic влиза в клас MotoGP със заводските тимове на Honda, Kawasaki и Aprilia.
2004 г. Един от екипите във Формула 1 използва за колите си система Akrapovic.
2007 г. Компанията се реструктурира и приема нов корпоративен имидж. Променя се и логото.
2008 г. Първи контакт с автомобилната индустрия. Първа победа при спортните автомобили с Manthey-Racing с Porsche 997 RSR в 24 часа на Нюрбургринг.  С Akrapovic са автомобилите в марковия шампионат Porsche Sport Cup.
2009 г. Akrapovic печели 12 световни титли в моторните спортове, Manthey-Racing – 24 часа на Нюрбургринг, с Porsche. Компанията прави голям скок напред в бизнеса, като открива нова, четвърта дивизия, освен изпускателните системи за мотоциклети, автомобили и композитни продукти – леенето.
2010 г. Компанията влиза в САЩ. В Ървайн, Калифорния започва работа Akrapoviс America LLC.
2011 г. Юбилей – 20 години от основаването. Много автомобили серийно са с Akrapoviс – BMW 1 Series M Coupe, Audi R8, Lamborghini Gallardo и Abarth 500.