Тест: По, по, най, или новата Skoda Octavia

Ако Skoda има легендарен модел, икона, бестселър и каквото друго се сетите, то това е Octavia. Едва ли чехите са предполагали, че като възродят през 1996 г. Octavia, това ще стане най-продаваният им модел с над 6.5 милиона произведени бройки.
Инак Skoda Octavia е родена през 1959 г.  Близо 40 години по-късно, Skoda Octavia е рестартирана в моделната гама. Спокойно можем да наречем Octavia, златната жила на Skoda.  В Млада Болеслав са „напипали дамара“ и всеки нов модел е сърцето и двигателя на марката. Ако първото поколение на „златната кокошка“ на Skoda бе добро, то второто бе по-добро, третото още по-добро…

И стигаме до четвъртото поколение Octavia. Естествено, то  пък е най-доброто в класацията по, по, най… Премиерата бе през есента на миналата година. Заради пандемията от коронавируса, четвъртото поколение позакъсня у нас. Но пък както дойде, така направи сензация.
Пробвал съм пробвал всяко едно от поколенията на Octavia. Смело мога да твърдя, че сега чехите са създали ювелирен автомобил. Модерен, комфортен, практичен, динамичен, технологичен, конкурентен… Каквото и определение да му сложим, все е вярно. При това, на добра цена. Честно казано, досега нито една кола на Skoda не ме е впечатлявала така.
Тръгваме да правим тест с новата Octavia. Първото което ме впечатлява е комфортната возия. Пипам материалите в интериора. Страхотни са. Всичко е прецизно изпипано, като в луксозна лимузина. Още в града се налага да пробвам динамиката на дизеловия мотор с обем 2,0 л и 115 к.с. Справя се отлично. Но той присъства и в други автомобили на Skoda.

Казахме, че четвъртото поколение Octavia продължава успешната история на предшествениците си. Но новата Octavia е с пълна промяна.


Тя е пак на платформата MQB, като третата генерация. Запазени са електромеханичната кормилна система, окачването – MacPherson отпред и торсионна греда или многораменно отзад. Но комфортът е осезаем. Не друса на неравностите, вози меко, държи се в завоите стабилно.
Откъде този комфорт? От промените в размерите и от новите колела с по-голям диаметър. Със сигурност са пипнати и настройките на окачването. Дизайнът също е сериозно променен. Не е революция, но е видима еволюция. Това се вижда по новото оформление на фаровете. Всички светлини са LED, но като опция може да се поръчат и матрични Full LED фарове. Нова е и радиаторната решетка. Динамичните задни мигачи също са впечатляващи.

Изобщо профилът на Octavia е впечатляващ. Подобрен е и коефициентът на съпротивление, който вече е 0,24.

Стана дума за порасналата Octavia. Хечбекът или по-точно лифтбекът е с 19 мм по-дълъг и с 15 мм по-широк. Комбито  пък е с 22 мм. По принцип от Skoda така поддържат славата си на автомобил с най-голям багажник в сегмента. Той вече е 600 л или с 10 л повече, при комбито е 640 л (+30 л).  От друга страна  има със 78 мм по-голямо място за краката за пътниците на задната седалка. Така новата  Octavia предлага щедро пространство.

Отвътре автомобилът е невероятно удобен. Спокойно може да се каже, че Octavia се конкурира с доста по-луксозни лимузини. Ако търсите наследство от предишното поколение, то го няма. Octavia е първият модел на марката с Head-up дисплей и тризонов климатроник.  Също за първи път моделът се предлага с drive-by-wire технология за контрол на DSG трансмисията. Режимите се избират със специален селектор.
Забележителен, макар и като опция е Динамичния контрол на шасито (DCC) с избор на режим на шофиране. DCC понижава окачването с 10 мм и дава адаптивна промяна на твърдостта на амортисьорите. Може да се променят настройките на различните режими на шофиране.

Има четири инфоразвлекателните системи с екрани от 8,25 до 10 инча. Някои могат да се управляват чрез жестове или гласов контрол чрез дигиталния асистент на Skoda – Laura. Топ вариантът Columbus може да се настройва чрез иновативен сензорен слайдер, разположен под дисплея, който може да се използва също за регулиране на звука.

Вградена eSIM карта осигурява достъп до най-новите мобилни онлайн услуги в Skoda Connect. Имат пет USB-входа и възможност за безжично зареждане на смартфон.

Нов е воланът с две спици. От него се управляват 14 различни функции, което е много удобно. Материалите и декорацията на арматурното табло са впечатляващи и меки. Вътрешните дръжки на вратите продължават в метални лайстни по дължината на вратата.

Впечатляваща е и гамата от двигатели.  Ние бяхме с познатия 2,0 л дизелов със 115 к.с. и 6-степенна механична трансмисия. Той е изключително икономичен и на дълъг път. До язовир Сопот и обратно, малко над 300 км, даде разход под 5 литра. По-точно 4,8 л на 100 км.  Има още един дизел със 150 к.с. при същия обем. По-късно се очаква и доста по-мощен 2,0-литров дизел с 200 к.с. и то със задвижване 4х4.

Сега обаче към моторната палитра на Octavia са добавени два хибрида – мек и плъг-ин.

Мекият е с две версии – 1,0 TSI EVO e-TEC и 1,5 TSI EVO e-TEC. Първият за марката плъг-ин хибрид е за Octavia iV. Той е 1,4-литров TSI бензинов мотор със 150 к.с., а системната мощност възлиза на 204 к.с. и 350 Нм. На ток моделът ще може да измине до 55 км по цикъла WLTP.
Към еко секцията на двигателите ще добавим версията на метан. Резервоарът е 17,7 кг и колата може да измине до 523 км. Octavia iV и G-TEC ще дойдат у нас през следващите месеци.
Колкото до бензиновите версии, то там също има новости. Дебют прави бензиновия 1,5 TSI със 150 к.с.. Има още два бензинови двигатели: 1,0-литров със 110 к.с. и 2,0-литров със 190 к.с. (с 4х4). Към дизелите на по-късен етап ще дойде още един 2,0-литров мотор с 200 к.с. (с 4х4).

В модела правят дебют и девет нови системи за подпомагане на водача.

Асистентът за предотвратяване на сблъсък предупреждава за пешеходци и велосипедисти. Помага на водача да избегне инцидент. Също и предупреждава за насрещни автомобили, когато водачът прави ляв завой. Ново е предупреждението при слизане и непредпазливото отваряне на вратата. Предупреждението за трафика за първи път е в Octavia.
Други нови функции са обзорната система Area View, системата Side Assist и предиктивният темпомат. Има и обновена версия на системата за разпознаване на пътните знаци.  Усъвършенствани са Системата за поддържане на избраната лента, Асистентът за движение в задръстване и Системата за защита при спешни ситуации.

Simply Clever решенията, които са типични за всеки модел на Skoda, са в изобилие. В новата Octavia това са 9 различни дяволии, които са в услуга и на водача, и на пътниците.

За дизелите има удобен накрайник за пълнене на резервоара за AdBlue. Той позволява да се пълни и с пистолет за камиони. Отзад има два джоба за съхранение на смартфони на гърба на предните седалки. Комплектът за сън за задната седалка е опция за комби версията. Има нови прибиращи се щори за задните странични прозорци, за да се ограничи светлината. Има мултифункционален джоб за вещи под капака на багажника.
При COMBI има автоматична прибираща се щора, покриваща багажното пространство. Отделението за вещи с чадър и четка в предните врати е ново. Фунията, вградена в капака на резервоара за течност за чистачки е друго нововъведение
Skoda както винаги е с отлични цени. Базовата на Octavia e 42 480 лв. с ДДС. Дизеловата версия от 115 к.с., която тествахме ние е 43 000 лв.  В сравнение с други конкуренти в класа, Octavia е направо лукс. Освен това се радва на простор и завидна товароносимост.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.