Тест: Ford Puma – хищникът е готов за скок

За последен път карах Ford Puma преди две години на писта „Дракон“. Сещате се за онова малкото купе, което направи дебют през 1997 г. Завъртях 15 обиколки. Тази Puma беше състезателна, подготвена за писта, с наточен мотор от 200 коня, ролкейдж, с една седалка, лека и бърза. Колата е от гаража на собственика на пистата Христо Стоилов – „Форда“.
И дойде ред да пробвам и новата Ford Puma – вече компактен кросовър и мек хибрид. Мощността на двигателя е 155 к.с. По-малко от конете на изпилената „бегачка“ на Ицо. И с по-малък разход, естествено.

С хибридната Puma изминах над 500 км. Порасналият хищник няма нищо общо с предишния „звяр“.

Всъщност има – прероденото име и това, че предишната е базирана на четвъртото поколение на Fiesta. Сега пак е на базата на Fiesta, но вече 7-о поколение. Всъщност Puma е вторият малък кросовър, след EcoSport, базиран на малкия хечбек, лансиран от Ford. Само че, хищникът е доста по-добър, по-висок и по-дълъг от Fiesta. Размерите му са: дължина 4207 мм, широчина 1805 мм, височина 1552 мм и междуосие 2588 мм. Теглото му е 1280 мм.

Заради спортния си дизайн, изразяващ непримирим характер, предишната Puma ме впечатли още на международния тест преди повече от две десетилетия.  Германците пък направиха марков шампионат Puma Cuр, където нашият Румен Дунев, тогава прохождащ пилот, жънеше успехи и победи.
Сега новият модел също е с доста атрактивен, спортен и агресивен дизайн. Особено предницата – радиаторната решетка и ромбоидните фарове. Тестовият автомобил бе с двуцветна комбинация – бяло тяло с черен покрив.  Линията на силуета е скосена в задната част, за да изглежда „още по-изпъната“, както я определи един мой приятел.

Тестовият модел беше версия ST-Line – сиреч доста наточена, с атрактивни алуминиеви джанти. Настройките на окачването – спортно със специално регулирани пружини и амортисьори, още повече „нахъсваше“ колата.
„Зверското“ в колата идва и от двигателя. Той е 1,0-литровият, 3-цилиндров EcoBoost, печелил цял куп отличия от години насам. За тестовия малък кросовър Puma, мощност от 155 к.с. при 6000 об/мин. хич не са малко. Има и „по-кротка котка“ със 125 к.с. Максималният въртящ момент от 220 Нм при 1900-5500 об/мин. Максималната скорост е 205 км/ч., а вредните емисии СО2 са 127 г/км.

Моторът е с турбо, но получава неоценима помощ от електрическия мотор, особено в критични моменти и при ниски обороти. Той добавя още 20 Нм към въртящия момент.

Запълва и възможната поява на турбодупка при рязко ускорение. От 0 до 100 км/ч. колата набира за 9 сек.  Меката хибридна технология намалява разхода на гориво, а двигателят се усеща, сякаш е с по-голям обем. Разходът за цялото пътуване, с включено и каране в града беше 5,8 л. Това си е прекрасно постижение, особено при четирима души на борда. На магистрала варира от 5,8 до 6,5 л в зависимост от скоростта.
48-волтовият мотор-генератор изключва двигателя още преди колата да е спряла на място. Стартира го веднага, щом се включи първа предавка. Скоростната кутия е 6-степенна, механична и пасва много добре на двигателя, особено на ниски предавки.  Честно казано, не намерих особена разлика н режимите Normal и Sport. Освен в разхода на гориво, разбира се. Режимът Normal е най-ефективен.
Прави впечатление доброто пътно поведение. При остри завои няма люшкани, не се усеща нестабилност и недозавиване. Puma е добре балансирана, управлява се леко, макар и не като по-малката и лека Fiesta.

Казахме, че тестовият автомобил е Puma ST-Line. Колата е с впечатляващ интериор. Приборното табло е дигитално, допълнено от „плаващ” сензорен 8-инчов таблет на централната конзола. Карбоновите апликации, алуминиевите педали, червените шевове на волана и седалките дават приятен изглед. Много удобна всъщност е шофьорската седалка. Удобства предлагат и задния ред седалки, като пространството за краката е достатъчно. Поне това твърдяха пътуващите отзад.

Нещо, което отличава Ford Puma от останалите в сегмента е багажникът.

По-точно кросовърът е безапелационен лидер в сегмента със своите до 456 л. Има и друга хитринка – MegaBox. Това е отвор под подовия панел с обем 80 л, който се вдига и застава успоредно на облегалките. Там могат да се превозват кални ботуши например, а след това да го измиете с вода.
Puma  също като модерните и съвременни коли е пълна с електроника. В стандартното оборудване е адаптивния круиз контрол, функцията старт-стоп, разпознаване на пътните знаци за скорост и поддържане на лентата на движение на магистрала и в града. Освен това има Sync 3, Apple Car Play & Google Android Auto, гласови команди и FordPass Connect. Новата информационна система за локална опасност информира водача за опасни ситуации по пътя.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.