Спирачките

В миналия брой продължихме рубриката „Техника” с различните видове главно задвижване, което се използва при съвременните мотоциклети. Сега ще се опитаме да направим популярен поглед към спирачките. Системата е една от най-важните за нашата безопасност, когато сме на седлото.
Присъствал съм на много разговори, със сигурност ви се е случвало и на вас, когато, отвори ли се дума за мотоциклети, обикновено темата отива към мощност, ускорение, по-рядко – към икономичност и разход на гориво. Ако щете, дори към специални тунинг компоненти… Приказки за спирането обаче се отварят епизодично и то в по-специфична компания. Не е необходимо да сме доценти, за да се сетим, че колкото по-мощен и бърз е даденият модел, толкова по-сериозна трябва да бъде спирачната му система.
Да започнем с малко физика. Предназначението на спирачките е да забавят движението на мотоциклета и да го спират, когато е необходимо. В повечето случаи това става по-плавно, но понякога обстоятелствата налагат действието да бъде екстремно, дори от времето, когато първопроходците са спирали байковете си само с обувки. Спирачният ефект се получава от триене на движещите се части, с такива, свързани стационарно с рамата. Винаги това действие е свързано със загряване. Казано по-технически – кинетичната енергия на движещите се части се преобразува в топлинна. Физика!

Материалите
За изработване на спирачните системи се използват различни материали, които имат “точната поносимост” един към друг. Например стоманени или чугунени барабани или дискове контактуват със специални смеси от медни, месингови, оловни, въглеродни или други компоненти, споени от свързващо вещество. На повечето от нас материалът е познат с името феродо, въпреки че това е наименованието на световноизвестна марка, която се занимава с производството на части и елементи. В световния суперспорт, поради огромните натоварвания, не от вчера се използват “космически” материали като керамика, кевлар… Главното е материалите да имат висок коефициент на триене един спрямо друг и отделената при това топлина да бъде колкото се може по-малко. Важно условие, особено при всекидневната употреба, е накладките да се износват сравнително бавно, а от високите температури, при които работят, не трябва да се получава отлепване на фрикционния материал от основата или пък изкривяване на цялата “плочка”.

 

Устройството 
В съвременните мотоциклети почти 100% от използваните спирачни системи са дискови. Не винаги е било така. Преди да бъде открито и въведено в експлоатация това просто и гениално решение, спирачките са били барабанен тип. Макар и вече анахронични, подобни системи все още се използват предимно като задни спирачки при чопърите от средния сегмент и в някои по-евтини и маломощни машини. Предимствата им са, че спират. Какви са основните им недостатъци? Барабанната система е от затворен тип. Това означава, че получената при работа топлина се отвежда много по-трудно, а силно загретите спирачки стават неефективни. С течение на времето са разработвани различни варианти, с допълнителни въздуховоди и отвори за охлаждане, но тогава пък през тях влиза вода, прах, мръсотия и отново се понижава ефективността на спиране. Да не забравим да споменем и по-голямата им обща маса, а всички знаем, че на практика, всеки излишен грам има своето влияние върху поведението на мотора.
За да се избегнат тези недостатъци, някой умен човек е изобретил дисковата спирачка.

В най-общия случай съвременните мотоциклети са оборудвани с два спирачни диска на предното колело и с един на задното. Това е нормално, като се има предвид, че делът в спирането на задното колело е много малък. Двата диска отпред пък допринасят за баланса при спиране, който е нарушен при използване на диск само от едната страна. Тази разновидност се използва най-вече при скутерите и при някои по-маломощни машини. Преобладаващото задвижване на спирачките е хидравлично и почти не са останали задни с механично.

Още няколко важни неща, свързани с физиката или по-скоро с механиката.
Вероятно ви е направило впечатление, че когато прилагате спирачно усилие в средата на спирачния лост ви е по-трудно, отколкото, когато само с два пръста натискате края му? Правилно! Дължината на лоста в случая играе във ваша полза и усилва собствения ви натиск. При хидравличните системи задвижването става посредством хидравлични цилиндри – главен и работен. Те обикновено са с различен диаметър. По-тесният главен цилиндър предава сила на по-широкия долу на колелото и ефектът е двоен. Работният орган на спирачката се задвижва с лекота, а ходът му е доста по-плавен и малък, отколкото преместването, което извършва буталото на главния цилиндър. В началото спираните апарати са били с един работен цилиндър. Днес не са изненада и шест броя в един апарат. Нещо повече. Те вече са с различен диаметър, като така работните им повърхности достигат по различно време и с различна сила гърба на накладките. Получава се сигурно, равномерно и контролируемо спиране.
Няколко думи и за спирачните апарати. Най-разпространени са тези с така нареченото неподвижно свързване. При тях от всяка страна на диска има еднакъв брой цилиндри и бутала, разположени един срещу друг, които при спиране притискат накладките от двете страни на диска. . 
Друг тип са плаващите спирачни апарати. При тях буталата са разположени само от едната страна на диска и не са толкова ефективни, колкото първите, но пък са по-леки и намират приложение при не много скъпите мотоциклети. 

Разлика има и по отношение на монтирането на спирачния апарат към колелото.
Най-модерното решение, родено за състезателната писта е радиалното закрепване. Най-общо казано това означава, че точките на захващане на апарата са еднакво отдалечени от неговата ос, т.е. разположени са по радиуса на спирачния диск. Тази схема позволява да се намали собствената маса на цялата конструкция и да се гарантира голяма и равномерна сила на притискане.
Накрая няколко думи за системата против блокиране ABS. Тя е насочена единствено към повишаване сигурността и управлението при спиране. Функциите й се приемат все още малко противоречиво от някои колеги, но тенденцията е в най-близко време тя да стане задължителна за новопроизведените байкове. Откъде идват противоречията? Предназначението на системата е да запази мотоциклета управляем, независимо колко силно е приложеното спирачно усилие и колко неблагоприятна е повърхността на пътя. Това става посредством датчици и електронен блок, които сравняват разликата в ъгловата скорост на предното и задното колело. Когато при спиране тя надвиши примерно 30% се счита, че по-бавно въртящото се колело е склонно към блокиране. Тогава спирачното усилие към него се намалява за момент, след това пак се увеличава и така, докато нещата се нормализират. Познава се по пулсиращото движение на ръкохватката на спирачката. Макар и кратковременно, това отслабване на усилието води до удължаване на спирачния път в сравнение с мотоциклет без ABS. Така е теоретично. И не само. Най-добрите майстори са в състояние да спират по-бързо и на по-кратко разстояние без ABS. Но те са, и винаги ще бъдат много по-малкия процент от всички нас, които управляваме мотоциклети. Те са хората, които могат задържат машината си независимо от това дали се е хлъзнала гумата им. Нещо повече. Понякога в борба за всяка част от секундата съвсем умишлено предизвикват такова хлъзгане и сами разбирате, че при тях ABS-ът само ще пречи. Но за всички останали системата е много голям плюс.

Затова много от съвременните производители са отишли още по-далеч и в техните мотоциклети се използват комбинирани или интегрирани спирачки. Какво означава това? Най-общо казано, с натискане на лоста на предната спирачка в зависимост от конкретната ситуация, системата преценява кога и колко спирачно усилие да предаде и на задното колело, без ваша намеса. Така се повишава максимално ефективността на спиране, без опасното блокиране на колелата. 
Темата за спирането е изключително обширна и едва ли бихме могли да обхванем  всичко в тези няколко страници. Но ще бъдем много доволни ако сме успели да отговорим на задаваните от вас въпроси и да повдигнем нови, на които тепърва да търсите отговори.

Автор: П. Петров

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.