Салони – Motor Bike Expo Verona

Влакът услужливо ме стоварва на слънчевия перон на гара Верона. Днес е вторият от трите дни на изложението Motor Bike EXPO Verona. Пред касите са се струпали стотици ранобудни моторджии. Очакват се общо 120 000 посетители. Проправям си път през „кожените якета”, сърбащи първото кафе. Искам по-бързо да се придвижа към павилионите на 800-те изложители. В първото хале са големите звезди от къстъм галактиката. Гърми Black Ice на AC/DC, защото тук ще бъде полуфиналът на Световния Къстъм Шампионат, в който участват 200 машини, преди финалистите да се отправят към Стърджис в САЩ.
Миналогодишните шампиони – тосканската къща Garage 65, се представят със Stargate, който ще се съревновава и в Стърджис. Виртуозното изпълнение е с двуцилиндров old school двигател 1600 куб. см, който изпълнява  и носеща функция. Липсата на рама обяснява факта, че в сърцевината на класическия V-образен мотор се спотайва резервоарът. Това, което на пръв поглед може да наподоби рама, е изящното седло, прикрепено непосредствено върху мотора. Рамото на задното окачване е от стомана и алуминий.

Ако в Лувъра има едно постоянно оживено място – пред Джокондата, то същият магнетичен ефект на салона във Верона предизвика изящното творение на майстор Клаудио Кампестини. Неговият Dragon на щанда на Harley-Davidson заслепява с оригиналния си замисъл. Всичко, до последния детайл, е изваяно от ръката на създателя за 3 години и 1500 часа работа, та желязото да добие формата на Dragon. Изкусителната огнена визия е заради характерните форми и хармоничните извивки на рамата. Всичко друго на щанда бледнееше.
Ъгълът на CR&S Milano бе с голямо лого на неразбираем северняшки диалект. Казват ми, че слоганът означава: „Горе в Милано – от ръцете ни, със сърцето ни.” Къщата се ражда от идеята на Роберто Крепалди през 1992 г. Акронимът е взаимстван от Cafe’ Racers & Superbikes. Активно участват в къстъм състезания по цял свят, но бягат от класиката и демонстрират новаторство. Чувам от коментарите наоколо единствено одобрителни думи. Добре познатите ни местни конструктори – хората на Джорджо Санди от Headbanger, за които сме ви разказвали, не пропуснаха участие. „Нахъсаните северняци” ще се разходят и до Рим през март за Moto days Roma, а тук се състезават с пламенната Hollister.

От Обединеното кралство регистрираха участие Battistinis, собственост на Марк Батистини. От 1990 г. машините на братята Батистини се отличават със специфична и запомняща се визия. Заприказвах се с тях. Оказва се, че пласират части и аксесоари из цяла Европа, но се съсредоточават върху родния британски пазар. През летните месеци в седалището си в Борнмаут братята спретват workshop-ове, съпроводени от тестове, пищни барбекюта, сладки приказки, обиколка на работилницата и демонстрации.
Bad Boys Custom Cycles, начело със Щефан и Кристиан, със сигурност са най-известните конструктори в Швейцария. За кратко прекрачват границите на родината, за да се прославят в Щатите.

Американската инвазия беше масова. Аrlen Ness е „Сорбоната” на отвъдокеанската къстъм школа. Нес е всепризнат и утвърден в цял свят като човекът, създал идеята къстъм и е считан за гуру, а стилът му влияе на всички. След миналогодишния си успех във Верона, калифорниецът се завръща в Европа със сина и племенника си. От САЩ са и именитите Еxile Cycles и  Hippodrome Studios. Тези момчета са закърмени с бензин. Влизат в работилниците, докато още могат да минават прави под масата, за да наследят семейния бизнес. Hippodrome прилича и на музей, защото стените са отрупани с бронзови скулптори, дело на създателя Джеф Декър. От бандата щатски конструктори, марката на аризонеца Пол Яфе е отличавана с най-много награди през годините.
Walz Hardcore Cycles, фирмата на Маркус Валц, произвежда само возила за над 100 000 евро. Сред клиентите им са Брад Пит и Кими Райконен. Освен с неразумно количество пари, желаещите да се сдобият с един от шедьоврите им, трябва да се запасят и с юнашка доза търпение. Често от поръчката до финализирането изминава повече от година.

Маркус Пфейл пък се цели в по-банална мишена – скутерите. Австриецът вихри артистичния си талант върху Vespa и Lambretta. Развива се така, че сега е един от най-скъпоплатените графични дизайнери в Европа. Името му се е превърнало в синоним на креативност. Zero Engineering е най-скандалната и дръзка японска марка в сектора и представи Samurai Chopper.
След обяд ми остава време да посетя новото от света на спорта. Червеният щанд на Ducati стратегически е завзел половината от халето и буквално ми препречва пътя. Болонците май пак бяха преувеличили пропорциите. След EICMA не им останаха козове, но подразниха зрителите с бъдещото возило на Валентино Роси Desmosedici GP11, напомняйки, че тътенът на предстоящите стартове вече иде. До дукатистите виждам другия италиански лидер в мото индустрията – Aprilia с RSV4 2011. Пред публиката се появи целият отбор, поведен от пилота Нориюки Хага. Спортният директор Андреа Прандо каза: „Имаме целия технически потенциал в лицето на RSV4”, а японецът допълни: „Предоставили са ми конкурентна машина и съм амбициран да побеждавам”.

Автора: Рая Райкова, Верона

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.