Прогноза – 30% спад на пазара на автомобили в Европа за 2020 г.

С 30% ще се свие пазарът на автомобили в Европа през 2020 г. спрямо предходната. Това е в резултат на кризата, предизвикана от COVID-19. Освен ако държавите не предприемат драстични мерки за насърчаване на потреблението. Това е прогнозата на Euler Hermеs – лидер в застраховането на търговски кредити в света и у нас.

Анализът се базира на комплексен подход, който отчита данните за регистрация на нови автомобили, бизнес климата, както и потребителските нагласи, индикирани чрез релевантни търсения в Google.

Експертите отчитат исторически безпрецедентен спад на пазара на автомобили през април. В Германия продажбите са намалели с 61% спрямо същия месец на миналата година. Във Франция с 89%, в Испания с 97%, в Обединеното Кралство с 97%, а в Италия с 98%. Сравнението за първите четири месеца на 2020 г. спрямо същия период на 2019 г. отчита свиване на пазара. Това е от 31% в Германия, 43% в Обединеното Кралство, 48% във Франция, 49% в Испания и 51% в Италия.
Средно спадът за петте топ пазара на Стария континент, е 84% за април и 42% или 1,6 млн. по-малко закупени нови автомобили от началото на годината. Тези страни формират 75% от продажбите в Европа.
В същото време индикациите за бизнес климата в ключовите за автомобилната индустрия европейски държави също не са оптимистични. Регистрират се както моментно влошаване, така и неблагоприятна прогноза и за производителите, и за търговците в сектора. Това е валидно за държавата с най-сериозно производство на автомобили в Европа – Германия. Или около 25% като обем и 45% като стойност за Стария континент. Същото важи и за почти всички останали страни-производителки.

В същото време анализ на релевантите търсения в Интернет, като ключови фрази “поръчка на кола” и “цена на кола”, показва постепенно възобновяване на интереса на домакинствата.

Според експертите на Euler Hermes обаче това няма да се трансформира бързо в покупки. Средният период между старта на онлайн проучвания и реализацията на сделки и регистрации на нови автомобили е между три и четири месеца.
Изследваните данни за търсенията в Google свидетелстват за срив на интереса. Той започва още през февруари и продължава до началото на април. Това е сред потребителите в Германия, Великобритания, Франция, Италия, Испания и Белгия. Проучванията се възобновяват постепенно от втората половина на април. В началото на май тенденцията вече е убедителна.
Особено видимо е това в Германия. Там търсенията с ключови фрази “поръчка на кола” и “цена на кола”, към момента надминават дори статистиката от периода преди COVID-19 кризата. Във Франция, Италия, Обединеното Кралство и Белгия обаче те остават под предходните нива. Потребителите в Испания дори не дават знак за “събуждане”.

На тази база експертите от Euler Hermes не очакват съществено възобновяване на сделките в Европа да започне преди края на лятото.

Страхът от използването на публичен транспорт заради вируса също не се очаква да окаже решаващ стимул. Защото пазарът в Европа е един от най-развитите и наситените. Водещата мотивация за покупна е подмяната на автомобила с по-нов модел. Повишеното внимание към разходите на домакинствата в условията на криза обаче се очаква да отложи това решение. Съответно няма да даде поле за достатъчно бързото възстановяване на пазара.
В заключение прогнозата на Euler Hermes е за свиване на пазара в Европа до 12 млн. продадени нови автомбили през 2020 г. Това е с 6 млн. по-малко в сравнение с 2019 г. Освен ако не се въведат убедителни мерки за насърчаване на потреблението. Това са  данъчни облекчения, субсидии и стимули, насочени към покупката на екологични превозни средства с ниски въглеродни емисии.
“У нас вече също се наблюдава свиване на пазара на автомобили. Тенденциите в Западна Европа могат да имат отражение и върху някои свързани производства в България, които обслужват автомобилната индустрия. Производствата поетапно се възстановяват. Но не с пълен капацитет. Всичко ще зависи от скоростта на събуждане на пазара.”, обяснява Камелия Попова, управител на Euler Hermes за България.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.