Марко Безеки от VR46 Sky Team Moto2: "Ключът е в отборната работа"

На пистата шампионът побеждава сам. На пръв поглед изглежда, че той е сам. Да, обаче зад него има голям екип от хора, които изпълняват режисирано представление, което включва данни, стратегии, емоции и здрава работа. Това, което виждате на телевизионния екран или от трибуните е кулминация от тази екипна работа.

Състезателните екипи прекарват стотици часове в изпипване на всеки аспект от тяхната машина. Всички тези усилия са концентрирани в двамата пилоти, които излизат на пистата, използвайки техните познания за мотора, талант и опит, за да преследват победата. Когато двамата съотборници работят заедно, за да се нахъсват един друг, задоволството от победата е още по-голямо.
По време на Гран При на Катар засега е единственото Гран При събитие за 2020 – видяхме как способността за работа в екип оказва влияние, когато двамата състезатели с Moto2 Sky VR46 мотоциклети Лука Марини и Марко Безеки се надпреварват по време на тренировките, за да подобрят времената си.

„Добрата работа в екип е особеността на SKY VR46 – обяснява Марко Безеки за своя дебют в италианския тим. – Целта на отбора е да бъде конкурентен и с двата мотоциклета. Няма пилот номер 1 и номер 2. Ние сме там, за да вземем възможно най-добрите резултати.”
“На зимните тестове в Херес, открих този метод, който използваха Пеко Багная и Лука Марини с прекрасни резултати. В първите тестове се фокусирах към това да свикна с машината. Но скоро, дори когато скоростта ми не беше достатъчна, започнахме да тренираме заедно с Лука Марини. Това помогна и на двама ни да караме по-бързо обиколка след обиколка.

Много е яко, защото можеш лесно да си дадеш сметка за силните и слабите ти страни, да видиш къде си по-добър и в кое твоят съотборник е по-силен.”

Но как работи това?
“Това е резултат от споделена стратегия между Пабло, координаторът на отбора, двамата главни механици и пилотите. Ако няма някакви важни тестове, които трябва да се направят, излизаме заедно на тренировките. Така се опитаме да се надъхваме един друг и да подобрим представянето си. Съдейки по времената ни, Лука може да води отначало, а аз да го следвам, или пък обратното. Супер мотивиращо е.
Когато водя и знам, че съотборникът ми ме следва, правя най-доброто, на което съм способен, за да се измъкна. А когато е мой ред да следвам Лука, натискам като луд, за да го настигна. В квалификациите това е жизненоважно. Целта е да се класират и двете машини на предните редици. Планът се променя съгласно характеристиките на пистата, но методът е в крайна сметка същият. Този, който е по-силен излиза и води, а след няколко обиколки се разменяме.”
В Катар Марко Безеки отбелязва втората най-бърза обиколка във вторите свободни тренировки, а Лука Марини бе на трето място. В квалификациите Марини завърши втори, а Безеки на седма позиция.

“В квалификациите използвахме само един вид гуми, заради условията на пистата. Излязох първи, защото се движех по-бързо. Лука успя да направи най-доброто си време в третата обиколка. След това се разменихме и в последната обиколка успях да подобря времето си и завърших седми.
На състезанието имахме добър старт. Лука водеше, докато аз бях седми, когато предната ми гума внезапно спадна в обиколка 7 или 8. Започнах да се затруднявам и изгубих няколко места. Накрая завърших дванадесети.

Странно е, защото само аз, Лука и Хорхе Мартин имахме такъв проблем с предната гума. Ще анализираме данните, за да разберем какво се е случило.

Жалко беше, защото на състезанието не можахме да повторим добрите резултати, постигнати на тренировките. Като цяло съм доволен, защото бяхме конкурентни през целия уикенд и успях да отбележа първите си точки.
В Катар се научих да стоя с водачите, най-вече в първите обиколки, но трябва да подобря представянето си във втората част на надпреварата.”
Идвайки от труден сезон 2018 с отбора Tech3 KTM, Марко Безеки е доволен от първото състезание за 2020-та в Катар. Това ще се запомни като първия състезателен уикенд без MotoGP състезание, което беше отменено заради мерките против разпространение на коронавирус, взети от местните власти.
Безеки признава: “Беше странен уикенд. Като фен на моторните спортове, винаги съм следял MotoGP. Така че ми липсваше. Свикнал съм да се срещам с другите пилоти от VR46 Academy и Валентино Роси в боксовете. Обикновено се събираме и коментираме тренировките.
Предимството? Този път Moto2 беше под прожекторите. Чувствахме се като в кралския клас. Беше страхотно. Събитието беше проведено при закрити врата, защото гостите бяха допуснати само до трибуните. Жалко за феновете, защото е хубаво, когато можеш да споделиш радостта си с публиката, особено на старта.
 

По някакъв начин в Катар разликата не беше толкова голяма, защото там няма същата посещаемост като на европейските състезания.”

Относно тима, Марко добавя: “Щастлив съм, защото атмосферата в отбора е много добра. Много добре се разбирах и с предишния ми тим, воден от Ерве Поншарал. Разликата е в това, че сега имам възможност да се срещна с механиците си и извън състезателните уикенди. Когато тренираме в „Ранчото“, те идват и подготвят мотоциклетите. Излизаме за пица или да покараме. Много е хубаво и се чувствам все едно съм част от заводски отбор. Също така ми харесва факта, че SKY VR46 участва в Мotо3. Част сме от прекрасно семейство и е много приятно да сме всички заедно.“

Да бъдеш състезател на академията е голямо предимство. Марко Безеки помни добре началото на неговото приключение преди пет години.

“Чувствам се привилегирован да бъда част от академията и да тренирам с Валентино Роси. Всичко започна на Муджело 2015 г. Спечелих уайлд кард от Мoto3 на италианското Гран При. Това се случи най-вече, защото исках да се срещна с Валентино Роси, моя идол.
В неделя гледах MotoGP състезанието и там срещнах Алби, президента на VR46 и Карло Казабланка, физиотерапевтът на академията. Започнахме да говорим и малко по-късно ме поканиха в „Ранчото“, където се срещнах и с Валентино. Беше изумително преживяване. Накрая, през декември получих обаждане и бях поканен да се присъединя към академията. И ето ме тук.

Това е невероятна възможност да се уча. Впечатлен съм от големия интерес на Валентино към всички нас.

Той оцени нашата екипна работа в Катар. Видя, че се справях добре в първите обиколки и се затрудних във втората част на състезанието. Той винаги ни дава много съвети. Специално, той ни напомня винаги да бъдем добри професионалисти и да внимаваме в детайлите както на пистата, така и извън нея.”

В дългото и несигурно време, в което шампионата е отменен – Марко Безеки тренира вкъщи. Накрая на сезона ще се премести в своя дом. Но засега още живее в Римини с баща си Вито, механик на камиони, майка си Даниела – счетоводител и малката си сестра Лаура, която учи в колеж. По-голямата му сестра Силвия е гримьор и работи в Рим.
“Това е специален момент. Мотивацията остава висока, защото очакваме с нетърпение да яхнем пак мотоциклетите. Тази година пристигнах на първото състезание от сезона напълно фокусиран. Целите ми? Тази година искам да се наслаждавам, да се завърна, за да съм конкурентен, да се боря за място на подиума и за победата.”

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.