Малките кутии

За мотоциклетите се произвеждат и предлагат два основни типа. Едните са традиционните оловно-киселинни с възможност за отваряне и поддръжка, но тяхното време полека отминава. Все по-модерни напоследък са капсолованите и без необходимост от поддръжка. Те също се делят на два вида – AGM (absorbent glass mat), в които киселината се абсорбира от влакна и се втвърдява и AGM+SLA (sealed lead acid), където батерията е фабрично напълнена и напълно запечатана. Много важно условие за дълъг живот и експлоатация на батерията е да се избере по предписание на производителя.

Акумулаторите са съобразени с това, че мотоциклетът е машина, която често се накланя, понякога дори и пада и най-малкото разливане на електролит би довело до неприятни последици. Хубаво е батерията е да бъде от по-известна марка, но тя естествено ще бъде по-скъпа. Всичко е въпрос на сметки. По-скъп и качествен за дълго време или евтин и за един сезон. Българският мотоциклетист вече е достатъчно интелигентен да направи правилен избор и да защити джоба си.

Много тежък период за моторджийските акумулатори е зимата. Не забравяйте да откачите акумулатора от кабелите и по възможност да го прибере на по-топло място – мазе или таван. През този период е добре да се прави поне веднъж месечно контролиран разряд (до12 волта) и заряд на батерията. По този начин вероятността батерията да изкара няколко сезона се увеличава многократно. Безхаберието през зимата почти гарантирано води до необходимостта от нов акумулатор напролет. Вероятно с оглед на това е формирана и само 6-месечна гаранция за този тип батерии. Акумулаторът не трябва да се оставя в незаредено състояние (под 12,5 волта). Нивото на електролита на обслужваемите акумулатори трябва да е над минималното деление и плочите винаги да са покрити.

По време на експлоатация при работещ двигател на средни обороти напрежението на клемите на акумулатора, трябва да бъде от 13,5 до 14,6 волта, което зависи от алтернатора, от състоянието на машината и разбира се от състоянието на акумулатора. Батерията трябва винаги да е чиста и суха. Клемите на акумулатора и кабелните обувки на мотора периодически да се почистват и смазват например с технически вазелин, предлага се и спрей. Задължително при покупка на нов акумулатор трябва да се провери състоянието на зареждане.

AGM и AGM+SLA батерии са подходящи за офроуд, защото нямат нужда от доливане и са сигурни срещу изтичане.



Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.