Как COVID-19 „зарази“ и мотоспорта Как COVID-19 „зарази“ и мотоспорта

Светът вече не е същият. Избухването на пандемията от коронавирус или COVID-19 нанесе жесток удар по целия свят. Заразата удари всички континенти! Нанесе удар на здравеопазване, международен транспорт, глобална икономика, спорта… Отложиха се значими световни събития. Нещата се промениха толкова бързо, само за седмица, две. Светът замря!

Замряха в частност и моторните спортове. Всички състезания от март бяха преместени за през ноември… Или бяха изобщо отменени. Някои серии започнаха, но бяха прекратени.  Световните шампионати на супербайк – WorldSBK и мотокрос MXGP излъчиха първите си победители и… спряха. MotoGP в започна в Катар без MotoGP. Само малкия и средния клас.

Още по по-драматична бе ситуацията във Формула 1.  Гран при на  Австралия бе отменена в петък сутринта, само минути преди да започне първата тренировка. След два кръга във WRC, третият – в Мексико бе прекратен по-рано. Пилоти и екипи просто не знаеха как ще си стигнат до домовете.

Култови състезания като ТТ на остров Ман, 24-часовите надпревари с автомобили и мотоциклети на пистата Льо Ман също бяха отменени… Изобщо хаос!

Националните федерации като цяло отменят или отлагат събития в много европейски страни.

Включително и в България. Провали се началото на нашия мотоциклетен шампионат – писта и мотокрос. Първенствата, предвидени през март, изобщо не можаха да започнат. Стартовете в автомобилния спорт у нас също бяха отложени.

WorldSBK стартира сезон 2020 на Филип Айлънд и всички състезания бяха готови да продължат както обикновено. Домакините от Катар забраниха влизането на италиански граждани и принудиха Dorna да отмени MotoGP, но да остави Moto2 и Moto3. Отборите от тези две класи бяха седмица по-рано на тестове и просто си останаха в Катар. После падна и кръгът от WorldSBK на Лосаил.

От средата на март, Dorna и ФИМ започнаха да прекрояват календарите на световните шампионати.

Първо бяха отложени стартовете в Тайланд, Остин и Аржентина. Преместиха се през октомври и ноември.

Падна и старта в Херес от WorldSBK. Не е ясно дали насрочените състезания от шампионата ще се състоят. Предвижда се MotoGP да рестартира на 3 май в Херес. Както се развиват обаче нещата, тези дати е малко вероятно да се спазят. Блокадата за движение е повсеместна в Европа.

Световното по мотокрос MXGP ще продължи чак на 7 юни в Русия. Засега! Първо бе преместен старта в Трентино, заради тоталното настъпление на COVID-19 в Северна Италия. После бе преместен стартът в Патагония, Аржентина. Последваха промени в датите на Франция и двата старта в Индонезия, а после – кръговете в Маджиора, Италия и Тойчентал, Германия.

Глобалната пандемия така се разрасна, че завладя цяла Европа. Най-жестоко удари Италия и Испания – сърцето на мотоспорта във всичките му дисциплини. Никоя държава не иска на територията и да има състезания. Особено когато падокът е пълен с италианци и испанци. Пък и заразата COVID-19 превзема нови територии. Във всички шампионати бе подет призива #StayAtHome.

На фона на всеобщите ужасии, поне ни се случи нещо хубаво.

Теодор Кабакчиев стана световен шампион на Супер Ендуро. Това бе заради прекратяването на зимния шампионат в зала. По същия начин поредната си титла в X-Trail в зала взе Тони Боу.

Следващото събитие, което трябва да се проведе, е кръгът на WorldSBK в Ассен, от 17 до 19 април. Предвид положението в Европа, това едва ли ще се случи. Ситуацията се променя всеки час, затварят се граници, а заразата настъпва неудържимо. В момента има толкова много несигурност, че е невъзможно да се каже какво ще се случи по-нататък.

Никак не е ясна съдбата и на първия старт от MotoGP на 3 май в Херес. Испания е втората страна след Италия, по брой на случаи на коронавирус.

Като се има предвид цялата тази несигурност, не би ли било по-добре Dorna и ФИМ да отменят всичко. Да се започне отново, след като има някаква яснота с COVID-19?

Организирането на състезания от MotoGP или WorldSBK изисква много планиране. Екипите с мотоциклети и пилоти не само пристигат на писта и излизат да карат. Мениджмънта на пистата трябва да наеме временен персонал и хиляди доброволци, които да изпълняват куп задачи. Това са сканиране на билети, осигуряване на сигурността, регулиране на трафика около пистата, организиране на паркинги…

Местните власти също трябва да се включат. Полицията трябва да контролира потоците на трафика и да приложи закона. Болниците трябва да бъдат готови за спешен прием не само сред пилотите, но и сред многото фенове. Ще трябват хеликоптери – медицински, на организаторите, на телевизиите.

Отмяна на състезание е лесно. Всички планове се прекратяват. Организирането на ново състезание е много по-трудно. Много по-лесно е да преместят ресурсите за планирано състезание във времето. По трудно е да се започне от нулата.

Кой колко губи от липсата на състезания. Dorna и организаторите на световното по мотокрос Infront Moto Racing и други организации чакат официални решения  дали могат да продължат или не.

Отмяната на събитие е много скъпо. Не са само загуби на самолетни билети и хотелски стаи. Състезанието носи и различни договорни задължения. Пистата плаща на Dorna за правото да организира състезание MotoGP или WorldSBK. Ако Dorna го отмени, мениджмънта на пистата ще си иска парите обратно. Плюс щети за вече направени разходи за организирането на състезанието.

Dorna има договори с телевизионни компании за определен брой състезания. Телевизионните оператори ще искат отстъпка или компенсация за загубата на състезание. Всяко състезание има основен спонсор и много други допълнителни спонсори. Те също губят.

Dorna има договор и с ФИМ да организира минимум 13 MotoGP и 12 кръга WorldSBK.

Ако Dorna се откаже сама, ще наруши договора и да бъде принудена да плати на всички тези партньори. Но ако Dorna са принудени да откажат кръг, защото правителството е направило организирането на състезание невъзможно! Тогава Dorna може да претендира за намесата на непреодолима сила. Отделно Dorna и другите страни могат да претендират за загубите, срещу застраховката си. Застрахователните договори за големи събития винаги са много внимателно формулирани. Двете страни се опитват да защитят своите интереси.

Стефан Илиев

No comments so far.

Be first to leave comment below.

Your email address will not be published. Required fields are marked *