Как COVID-19 „зарази“ и мотоспорта

Светът вече не е същият. Избухването на пандемията от коронавирус или COVID-19 нанесе жесток удар по целия свят. Заразата удари всички континенти! Нанесе удар на здравеопазване, международен транспорт, глобална икономика, спорта… Отложиха се значими световни събития. Нещата се промениха толкова бързо, само за седмица, две. Светът замря!
Замряха в частност и моторните спортове. Всички състезания от март бяха преместени за през ноември… Или бяха изобщо отменени. Някои серии започнаха, но бяха прекратени.  Световните шампионати на супербайк – WorldSBK и мотокрос MXGP излъчиха първите си победители и… спряха. MotoGP в започна в Катар без MotoGP. Само малкия и средния клас.
Още по по-драматична бе ситуацията във Формула 1.  Гран при на  Австралия бе отменена в петък сутринта, само минути преди да започне първата тренировка. След два кръга във WRC, третият – в Мексико бе прекратен по-рано. Пилоти и екипи просто не знаеха как ще си стигнат до домовете.
Култови състезания като ТТ на остров Ман, 24-часовите надпревари с автомобили и мотоциклети на пистата Льо Ман също бяха отменени… Изобщо хаос!

Националните федерации като цяло отменят или отлагат събития в много европейски страни.

Включително и в България. Провали се началото на нашия мотоциклетен шампионат – писта и мотокрос. Първенствата, предвидени през март, изобщо не можаха да започнат. Стартовете в автомобилния спорт у нас също бяха отложени.
WorldSBK стартира сезон 2020 на Филип Айлънд и всички състезания бяха готови да продължат както обикновено. Домакините от Катар забраниха влизането на италиански граждани и принудиха Dorna да отмени MotoGP, но да остави Moto2 и Moto3. Отборите от тези две класи бяха седмица по-рано на тестове и просто си останаха в Катар. После падна и кръгът от WorldSBK на Лосаил.

От средата на март, Dorna и ФИМ започнаха да прекрояват календарите на световните шампионати.

Първо бяха отложени стартовете в Тайланд, Остин и Аржентина. Преместиха се през октомври и ноември.
Падна и старта в Херес от WorldSBK. Не е ясно дали насрочените състезания от шампионата ще се състоят. Предвижда се MotoGP да рестартира на 3 май в Херес. Както се развиват обаче нещата, тези дати е малко вероятно да се спазят. Блокадата за движение е повсеместна в Европа.

Световното по мотокрос MXGP ще продължи чак на 7 юни в Русия. Засега! Първо бе преместен старта в Трентино, заради тоталното настъпление на COVID-19 в Северна Италия. После бе преместен стартът в Патагония, Аржентина. Последваха промени в датите на Франция и двата старта в Индонезия, а после – кръговете в Маджиора, Италия и Тойчентал, Германия.
Глобалната пандемия така се разрасна, че завладя цяла Европа. Най-жестоко удари Италия и Испания – сърцето на мотоспорта във всичките му дисциплини. Никоя държава не иска на територията и да има състезания. Особено когато падокът е пълен с италианци и испанци. Пък и заразата COVID-19 превзема нови територии. Във всички шампионати бе подет призива #StayAtHome.

На фона на всеобщите ужасии, поне ни се случи нещо хубаво.


Теодор Кабакчиев стана световен шампион на Супер Ендуро. Това бе заради прекратяването на зимния шампионат в зала. По същия начин поредната си титла в X-Trail в зала взе Тони Боу.
Следващото събитие, което трябва да се проведе, е кръгът на WorldSBK в Ассен, от 17 до 19 април. Предвид положението в Европа, това едва ли ще се случи. Ситуацията се променя всеки час, затварят се граници, а заразата настъпва неудържимо. В момента има толкова много несигурност, че е невъзможно да се каже какво ще се случи по-нататък.
Никак не е ясна съдбата и на първия старт от MotoGP на 3 май в Херес. Испания е втората страна след Италия, по брой на случаи на коронавирус.

Като се има предвид цялата тази несигурност, не би ли било по-добре Dorna и ФИМ да отменят всичко. Да се започне отново, след като има някаква яснота с COVID-19?

Организирането на състезания от MotoGP или WorldSBK изисква много планиране. Екипите с мотоциклети и пилоти не само пристигат на писта и излизат да карат. Мениджмънта на пистата трябва да наеме временен персонал и хиляди доброволци, които да изпълняват куп задачи. Това са сканиране на билети, осигуряване на сигурността, регулиране на трафика около пистата, организиране на паркинги…
Местните власти също трябва да се включат. Полицията трябва да контролира потоците на трафика и да приложи закона. Болниците трябва да бъдат готови за спешен прием не само сред пилотите, но и сред многото фенове. Ще трябват хеликоптери – медицински, на организаторите, на телевизиите.

Отмяна на състезание е лесно. Всички планове се прекратяват. Организирането на ново състезание е много по-трудно. Много по-лесно е да преместят ресурсите за планирано състезание във времето. По трудно е да се започне от нулата.

Кой колко губи от липсата на състезания. Dorna и организаторите на световното по мотокрос Infront Moto Racing и други организации чакат официални решения  дали могат да продължат или не.

Отмяната на събитие е много скъпо. Не са само загуби на самолетни билети и хотелски стаи. Състезанието носи и различни договорни задължения. Пистата плаща на Dorna за правото да организира състезание MotoGP или WorldSBK. Ако Dorna го отмени, мениджмънта на пистата ще си иска парите обратно. Плюс щети за вече направени разходи за организирането на състезанието.
Dorna има договори с телевизионни компании за определен брой състезания. Телевизионните оператори ще искат отстъпка или компенсация за загубата на състезание. Всяко състезание има основен спонсор и много други допълнителни спонсори. Те също губят.

Dorna има договор и с ФИМ да организира минимум 13 MotoGP и 12 кръга WorldSBK.

Ако Dorna се откаже сама, ще наруши договора и да бъде принудена да плати на всички тези партньори. Но ако Dorna са принудени да откажат кръг, защото правителството е направило организирането на състезание невъзможно! Тогава Dorna може да претендира за намесата на непреодолима сила. Отделно Dorna и другите страни могат да претендират за загубите, срещу застраховката си. Застрахователните договори за големи събития винаги са много внимателно формулирани. Двете страни се опитват да защитят своите интереси.

12 thoughts on “Как COVID-19 „зарази“ и мотоспорта

  1. Wow that was strange. I just wrote an very long comment but after I clicked submit my comment didn’t show up.
    Grrrr… well I’m not writing all that over again. Regardless, just wanted to say wonderful blog!
    asmr 0mniartist

  2. I was curious if you ever considered changing the layout of your blog?
    Its very well written; I love what youve got to say.
    But maybe you could a little more in the way of content so people could connect with it better.
    Youve got an awful lot of text for only having 1 or two images.
    Maybe you could space it out better? asmr 0mniartist

  3. Hey I know this is off topic but I was wondering if you knew of any widgets I could add to my blog that automatically
    tweet my newest twitter updates. I’ve been looking for a plug-in like this for
    quite some time and was hoping maybe you would have some experience with something like this.
    Please let me know if you run into anything. I truly enjoy reading your blog and I look forward to your
    new updates.

  4. We are a group of volunteers and starting a new scheme in our community.
    Your site offered us with valuable info to work on.
    You’ve done an impressive job and our whole community will be thankful
    to you.

  5. Somebody necessarily assist to make significantly articles I’d state.
    This is the first time I frequented your website page and
    to this point? I surprised with the research you made to create this actual publish extraordinary.
    Excellent job!

  6. I love your blog.. very nice colors & theme. Did you design this website yourself or did
    you hire someone to do it for you? Plz reply as I’m
    looking to construct my own blog and would like to know where u
    got this from. thanks a lot

  7. I visited many blogs however the audio quality for audio songs existing at this website is genuinely
    excellent.

  8. I’m impressed, I must say. Rarely do I encounter a blog that’s equally educative
    and entertaining, and without a doubt, you’ve hit the nail on the head.
    The issue is something which not enough men and women are speaking intelligently about.
    Now i’m very happy that I found this in my search for something
    concerning this.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.