Тази година сдружение „Прес Авто Клуб – България“ провежда 20-ти юбилеен конкурс за определяне на най‐добрите и най‐добре представените на българския пазар автомобили от различни класове – леки, високопроходими, многофункционални, екологични, премиум и градски.
В събота, на 14 януари, се проведе общият тест драйв на всички коли, които се борят за приза „Автомобил на годината 2017“ в шестте категории. Така, 40-те журналисти, членове на „Прес Авто Клуб – България“, номинираха повече от 60 коли. Голямата част от тях бяха предоставени от вносителите на различните марки за тестове и, въпреки сюрпризите от зимата – дъжд, слънце и сняг в един ден, всичко премина гладко и без инциденти.
На този първи етап от конкурса работата на журналистите е да изберат петте най-добри коли във всяка категория. Или, казано с други думи, да определят финалистите, които ще се включат във втория етап от гласуването. При него регламентът е кристално ясен и точкуването става по много и конкретни критерии – дизайн, задвижване, пътно поведение, сигурност и безопасност, както и може би най-важният – цената и нейното съотношение с качеството и пазарното предлагане. Все пак избираме колата на България, а не на Швейцария или Норвегия, нали?
Официалната церемония за връчването на наградите в конкурса и коронясването на „Автомобилът на годината – 2017“ ще се състои на 19 януари, четвъртък.
Основен партньор на конкурса тази година е OMV. Партньор за пореден път ни е и Уникредит лизинг. И двата етапа се провеждат с любезното домакинство на София Ринг Мол.
Тенденциите на българския автомобилен пазар
2017 ще е една от важните години, в които трябва да се очертаят тенденциите за близкото бъдеще. Ще се пренасочим ли към покупка на повече нови коли, ще се повиши ли интересът към алтернативните по-екологични задвижвания, ще се включи ли и държавата в тази битка за по-чист въздух, по-сигурно пътуване и по-малко технически проблеми? Защото българският автомобилен пазар е изключително странен. Вносът и продажбите за година са много големи и неслучайно страната ни е на едно от първите места в Европа по брой на регистрирани коли, спрямо населението. Проблемът е, че почти 90% от реализираните сделки са за употребявани коли, при това в голямата си част на преклонна възраст. Затова градовете ни преливат от предимно стари превозни средства и в същото време се задъхват от газове и мръсотия. И затова столицата ни се нарежда измежду най-мръсните градове в Европа.
Да погледнем статистиката: към края на 2016 година броят на регистрираните леки коли е равен на числото Пи (3,14) в милиони. 40% от тях са абсолютни старци според европейските стандарти – на над 20 години. Общо две трети са над 15 години, само 14% са на възраст под 10 години, а новите – до 5 години – едва 4.4%. Преобладават дизелите, а над 80% от бензиновите всъщност имат монтирани газови уредби.
Афинитет към зелените технологии и алтернативните задвижвания почти не се забелязва. Това може да се обясни с три различни групи доводи. Първият, и за съжаление може би най-важен, е безхаберието на огромната част от нас, българите и абсолютното нехайство към важните неща, които не се отнасят пряко към днешния ден или състоянието на джоба ни. Вторите са свързани с цената на екологично чистите машини. А третите са, че държавата изобщо не се замисля да подпомогне модерната тенденция – няма данъчни облекчения, няма субсидии за възстановяване на част от стойността на екологичните коли към клиентите, каквато беше практиката в много европейски държави. Единственото облекчение в тази посока у нас е микроскопична и е само за ползвателите на електрически коли, които не плащат за паркиране в централните зони на София и големите градове. Но, въпреки отпора на държавата, през отминалата година са регистрирани 2474 хибриди, а електромобилите са 274.
Резултатът: България продължава да се утвърждава като автомобилното гробище на Европа и очевидно това не притеснява никого. Ние може би живеем в единствената страна в света, където при покупка на стар автомобил се плащат по-малко данъци и такси, отколкото за нов. Улиците на София и останалите големи градове са все по-претъпкани от стари коли, които заемат всяка педя пространство, включително градинки и тротоари. Не малка част от тези автомобили не помръдват от местата си с месеци, често семейства имат по 2,3 или 4 автомобила. А когато се движат, те замърсяват повече, предизвикват инциденти и катастрофи, гълтат пари за части и сервиз в пъти повече от новите, съвременни модели. Фактите казват, че тази тенденция си продължава с пълна сила и няма изгледи за промяна на посоката за развитие на автопарка в близко бъдеще.
Ето и финалните петици в отделните категории:
Леки автомобили
Сitroen C3
Mercedes E-класа
Renault Megane
Suzuki Baleno
Volvo S90
Мнoгофункционални автомобили
Citroen Jumpy
Great Wall Steed 6
Nissan Navara
Peugeot Expert
Toyota Hilux
Crossover автомобили
Ford Edge
Jaguar F-Pace
Peugeot 3008
Seat Ateca
Skoda Kodiaq
Еко автомобили*
BMW 225xe*
BMW 330e
Hyundai Ioniq
Toyota Prius IV
Volvo XC90 T8 Hybrid
VW e-up*
*Тъй като моделите BMW 225 XE и Volkswagen e-up са на 5-о място с равен брой гласове, предстои балотаж, при който да бъде избран един от двата модела, който да остане в окончателното гласуване.
Премиум автомобили
Jaguar F-Pace
Jaguar XF
Lexus RX 450h
Mercedes E-Class
Volvo S90
Градски aвтомобили
Audi Q2
Сitroen C3
Hyundai i20 Active
Mini Cabriolet
Suzuki Ignis