Феникс от миналото

Със скромните за съвременните схващания 38 км/ч средна скорост, пилотът Еторе Джирарди бавно, но славно прекосява Италия на 350-кубиковия прототип Garelli, за да подложи на изпитание надеждността на машината на дълъг път. За близо 100-годишната си история Garelli пускат в производство високопроходимия  Alpina, преживяват войните на ХХ век, като през 30-те произвеждат машини именно за нуждите на армията. Много от големите пилоти по онова време като Ернесто Гнеса, Тацио Нуволари и Акиле Варци започват кариерата си точно с Garelli. По-късно, след войната, компанията отново влиза в света на мотоспорта през 60-те, за да достигне апогея си през 80-те, когато печели шест поредни световни титли в периода 1982 -1987 г. в клас 125 куб. см. Garelli залязват през 90-те години заради фалит, за да се възродят отново през 2007 г.
 

Този път те са със съвсем различен облик и друга потребителска мишена – скутерите. Компанията Nuova Garelli SpA. е в град Лакиарела, в провинция Ломбардия, на 22 км от Милано. От възобновяването на производството, скутерите Garelli печелят славата на евтини, но качествени машини, предназначени най-вече за младите хора. На изложението EICMA 2010 в Милано се срещнахме с най-новите им модели.
Един от тях е FLEXI 125, който е последовател на FLEXI 50. На външен вид еднакви, двамата симпатяги са семпли, леки и компактни. По-маломощният вече има едногодишен опит на пазара и е радост, а защо не и фукня за тийнейджърите. Големият му брат е тазгодишно попълнение в гамата. Четиритактовото „еднокамерно сърце” се охлажда на въздушен принцип. Оборудван е с предна дискова спирачка, достатъчно пространство за съхраняване на багаж под седалката и 6,5- литров резервоар. Garelli все още „кротуват” в ценово отношение на конкурентния италиански пазар, имайки предвид, че хищните им съперници не са един и два. Предимството на скутерчето е ниската цена (1700 евро), в сравнение с два пъти по-скъпия еквивалент по кубатура на Vespa например.
 

XO’е е „екологът” в популярната серия и по думите на производителя, електрическото скутерче е в състояние да се представи наравно с бензиновите си далечни роднини. Колко е вярно, донякъде зависи от фантазията на собственика. Бордовият дисплей е организиран в 3 различни режима, за да следите постоянно нивото на зареденост и оставащите километри при моментната скорост. Друго приложение е Check-alarm, сигнализиращ за евентуално нарушение във функциите. Максималната му мощност се равнява на 4,5 кВт със средна консумация 0,50 евро на 80 км. За напълно зареждане на литиевата батерия са необходими два часа и половина. Тя е стратегически разположена в центъра, на достъпно място, за да не се бори драгият водач като прасе с тиква, в случай, че трябва да бъде извадена. Говори се, че батерията оставала безразлична към ниски температури и са гарантирани над 1000 цикъла на зареждане. Скутерчето стъпва леко със своите 128 кг. Предните и задните спирачки са дискови.
 

Наскоро Garelli представиха бъдещата визия на един електрически прототип. Симпатягата за момента се подвизава под името X 2012. Външният му вид по-скоро провокира асоциации с mp3, отколкото с двуколесно превозно средство. „Зеленото” гущерче е снабдено със соларни панели, монтирани по дължината на седлото и отпред. Тоест, докато решите една кръстословица в офиса и размените две приказки със секретарката, скутерът вече ще е в пълна бойна готовност да ви прибере обратно у дома от фронтовата линия.
Следващият е XO’ 200 i. Той има предимство пред по-малките си събратя в серията заради кубатурата, на която се дължи двойно по-голямата мощност. Ефективността се обяснява и с модифицираната системата на охлаждане – комбинирано водно и въздушно. Вялата му визия едва ли ще стане повод за любов от пръв поглед, но скутерът предлага комфорт и би се справил както с тесни междублокови пространства, така и с околовръстни артерии. Срещу сумата от 2500 евро бихте могли да се наслаждавате на компанията на най-мощнoто зверче на къща Garelli. „Последният да затвори вратата”. Това е Sport Gsp 50, който е с малко, но нервно, едноцилиндрово двутактово двигателче. То обаче задвижва само 94 кг собствена маса. Охлаждането му е течно, с двоен радиатор. Спирачките са с двоен диск. Снабден е с дигитално табло.
Garelli имат претенции да спрягат в едно изречение скутер и супербайк. В случая ние просто благородно ще запазим мълчание… и ще се молим Роси да не изскочи от боксовете, яхнал Garelli.
 

Автор: Рая Райкова, Милано
Garelli
 

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.