Супербайк Сезон 2011

Най-голямата неизвестна през започващия тази неделя сезон представляват отборите, които ще се състезават с мотоциклети на Ducati. Италианският производител заяви миналото лято, че се оттегля от световният шампионат за модифицирани серийни мотоциклети, като „вината” за това те хвърлиха върху световната икономическа криза. Истинската причина обаче е ясна за всички и тя/той се казва Валентино Роси и пристигането му в тима от Болоня в клас MotoGP, където ще се опита да сбъдне мечтите на всички свои сънародници и да стане отново шампион, този път с италианска машина.

Althea Racing ще води италианската марка към нови успехи, макар и с един-единствен пилот тази година. Той обаче е ветеран, с доказани качества и изглежда изживява втора младост. Става дума за Карлос Чека, който бе най-бърз на тестовете на пистата „Филип Айлънд”. Испанецът още миналата година показа на всички, че именно той заслужва да получи пълната подкрепа в борбата за шампионската титла от страна на Ducati, но в Болоня твърде късно разбраха това.

Не по-зле се представя до сега и новосформираният чешки отбор Liberty Racing. Якоб Смърж бе най-бърз на пистата „Портимао” в края на февруари, а на „Филип Айлънд” неговият съотборник Силвен Жинтоли даде второ време, докато чеха остана четвърти – нелош атестат за победи през сезона.

За да се бори някой за званието шампион, първо трябва да премери сили с настоящия такъв в лицето на „Лудия римлянин” Макс Биаджи. Ветеранът, който през този сезон ще носи шампионския номер 1 показа добро темпо в предсезонната подготовка и изглежда е в състояние да защити титлата си. Допълнителна мотивация му е новият „полусъотборник” в лицето на Нориюки Хага. Японецът получи последен шанс да покаже, че още има „хляб в него” от тима PATA Racing и ще разполага с машината на Биаджи – Aprilia RSV4 Factory. Миналата година Леон Камиe загатна за потенциала си, но остана в сянката на Макс, така че сезон 2011 е решаващ и за неговото бъдеще.

От известно време бяхме позабравили оцветените в червено, зелено и бяло машини на Honda. Ето че през този сезон отново ще се наслаждаваме на тяхното присъствие, благодарение на отбора на Роналд тен Кате. Северноирландецът Джонатан Риа бе контузен през по-голямата част на миналия сезон и не успя да бъде онази конкуренция на Биаджи и Леон Хаслъм за титлата, каквато можеше, ако беше здрав. Рей направи тества мотоциклета на Honda в клас MotoGP на пистата „Сепанг” и въпреки че даде отлични времена, правилно прецени, че за него момента да минава във висшия клас не е подходящ. Вместо частна машина при „Кралете”, той предпочете заводски подготвена в Супербайк и по всичко изглежда, че е взел правилното решение. Присъединяването на Castrol към тима като основен спонсор направи възможно отборът да си позволи и втори мотоциклет, който ще е в ръцете на друг опитен испански ветеран – Рубен Шаус.

Разочарованието, което сезон 2010 доснесе на Yamaha е на път да бъде разсеяно с подсилването на екипа тази година. Изгладнелият за победи италианец Марко Меландри няма търпение да възседне в състезателно темпо своя YZF R1. Мотоциклетът притежава огромен потенциал, който недостатъчно добрата електроника през миналата година не успя да оползотвори, въпреки желанието на Джеймс Тозланд и Кал Кръчлоу. Последният вече е попълнение в тима на Tech 3 в MotoGP, а на негово място идва талантливият ирландец Юджийн Лавърти.

С най-големи амбиции годината започват „зелените” от Kawasaki. За съжаление супертимът им с трима пилоти няма да започне в пълен състав – Крис Вермюлен отново е контузен и ще пропусне домашното си състезание, с което започва сезона. С оглед на добрите времена, които дава напълно новия ZX-10R, това може да се окаже в ущърб на амбициите му за нещо повече от място в златната среда. Испанецът Жоан Ласкорс и британецът Том Сайкс също искат редовно да попадат в зоната на точките и дори в топ 10. И ако за тях това ще е напълно постижимо, едва ли същото се отнася до сателитния отбор на японците – Team Pedercini.

В най-голяма степен разочарован от отношението към амбициите му за спечелване на световната титла през миналата година е Леон Хаслъм. Suzuki допуснаха голяма грешка, като лишиха от подкрепа британеца в борбата му с Биаджи, а той имаше сили да го победи, стига мотоциклетът му да беше получил така необходимите промени в хода на сезона. Напълно логично, сега от таланта на второто поколение силен моторист ще се радват баварците. Заедно с двукратният шампион Трой Корсър, той ще води атаката към нещо повече от спорадично стъпване на подиума. Цялостната реорганизация в екипа цели да направи шампионските усилия реалност – след два сравнително безлични сезона, сега е време за настъпление. И Корсър, и Хаслъм загатнаха за бързината на BMW S1000RR на зимните тестове, а в намиране на точните настройки тази година ще помага и опита на двукратния първенец Тозлънд в новака в клас Супербайк италиански тим на баварците.

Франсис Бата обяви още миналото лято, че ако не получи заводска подкрепа от Suzuki, ще изтегли отбора си от шампионата. В крайна сметка получи бюджет за един пилот и там намери място агресивният и често озоваващ се в чакъла италианец Мишел Фабрицио. Ще бъде интересно дали ще е по силите му да развива мотоциклета, при все, че вече няма да има лукса и да разчита на опитен съотборник, като Трой Бейлис или Хага. Италианецът обаче не страда от липса на чиста скорост и това е големият му плюс. Немалък минус обаче са и честите му падания, с които е време да се пребори, ако иска да запази мястото си в шампионата.

Началото на новия сезон в световния шампионат по Супербайк е тази неделя в 3:00 ч. българско време с първия старт на пистата „Филип Айлънд” за Гран при на Австралия. Шоуто обещава да е горещо, както във всеки един от досегашните 23 сезона. Не го пропускайте!

Автор: Найден Неделчев
Снимки: Getty Images