Супербайк – Ducati напускат

През последното десетилетие на миналия и през първите години на новия век, Ducati бе синоним на световния шампионат в клас Супербайк. От основаването на първенството за серийни мотоциклети през 1988 г. италианската марка неизменно участваше със свой заводски отбор. До сега.
 

След 23 години във втория по популярност и престиж мотоциклетен шампионат на планетата, Ducati реши да изтегли заводския си отбор от сериите на братята Маурицио и Паоло Фламини. Официалните мотиви са: „нужда от технически ресурси и средства, с които компанията да увеличи технологичното съдържание на произвежданите от нея серийните модели”. Президентът и главен изпълнителен директор на Ducati Габриеле дел Торкио успокои духовете, като увери, че и догодина на пистата ще има мотоциклети от завода в Борго Панигале. Те обаче ще се предоставят на частни тимове, заедно с техническата подкрепа за развитие и усъвършенстване на машините в хода на сезона. „В последните години шампионата на Супербайк все повече прилича на надпревара с прототипи, отколкото с мотоциклети, различаващи се малко от серийните. Това повиши разходите и стана доста скъпо за отборите и производителите да участват. Тази тенденция е нежелана на фона на сегашната икономическа ситуация” – обясни Дел Торкио. Според него, оттеглянето на заводския тим ще помогне за запазване на истинския дух на шампионата, в който заводската подкрепа трябва да бъде редуцирана, за да се избегне по-нататъшното оредяване на стартовата решетка.
 

Решението на Ducati изненада в най-голяма степен братя Фламини. Тъкмо италианският производител бе най-големия поддръжник на техните серии, независимо от трудностите. Това важи най-вече за сезон 2004, когато всички останали компании се оттеглиха след решението Pirelli да бъдат единствен доставчик на гуми. Дори шампионатът подигравателно бе наричан „Купа Ducati”. Ходът на компанията от Болоня е разбираем. Очертават се огромни инвестиции в разработката на мотоциклета за MotoGP през 2012 г., когато в сила влизат новите технически правила, както и за маркетингови цели след привличането на Валентино Роси. Доктора е машина за пари, но за да може тя „да заработи”, е необходимо солидно първоначално вложение.
 

Оттеглянето на Ducati идва навреме за братята Фламини, тъй като с идването на 1000-кубиковите машини в MotoGP Супербайка може да загуби част от тимовете, които очакват окончателните правила за новия „частен” клас Moto1. Швейцарската компания Suter вече представи своето шаси за новия клас, с двигател от BMW S1000RR, който ще се конкурира със заводските прототипи. Не е изключено баварската компания да се включи и с фирмен отбор в MotoGP. Същото е положението и с Aprilia, макар на този етап техническият директор Джиджи Далина да твърди, че връщането в MotoGP не е на дневен ред.
Където има пушек, там ще се разгори и огън. Фламини ще трябва да измислят гъвкав план, за да запазят заводските и частните отбори доволни от далеч по-евтиния, но не толкова популярен шампионат. В противен случай може отново да станем свидетели на нов етап от историята на Супербайка, в който останалите тимове ще се борят за „Купа Ducati” или „Купа Honda”.

 

Рекордите на Ducati
В миналия брой на Moto Club ви изброихме световните шампиони в Супербайка на тима от Болоня. Интересно е, че американецът Дъг Полен печели двете си титли през 1991 и 1992 г. не със заводския отбор на Ducati, а с частния Fast by Ferracci. По-впечатляваща е доминацията, която тогава имаше Дъг, защото дори в периода на тотално надмощие на Карл „Краля” Фогърти и Трой Бейлис, те не успяха да спечелят изумителните 17 победи в един сезон. Полен явно никога няма да бъде надминат и в съотношението състезания/победи, тъй като в 54,1% от своите участия е финиширал като победител. С най-много титли за Ducati e Фогърти – 4. Той има и най-много победи за тима – 55, подиуми – 100, а по първи позиции е изпреварен от Трой Бейлис с 26, но дели втората позиция с Трой Корсър с по 21.
Като производител Ducati са недостижими във всяка класация. До момента няма нито едно състезание без тяхно участие. Победите са 290, подиумите – 730, първите позициите – 151, титлите при пилотите – 13 и 16 при производителите.
Догодина с машини на Ducati ще бъдат отборите на Team Althea (с двама пилоти, единия от които Карлос Чека), DFX Racing (най-вероятно пак с Лоренцо Ланци), Supersonic, както и обявеният в началото на септември нов чешки отбор Liberty Racing за Якоб Шмърц и вероятно още един пилот.

Текст: Найден Неделчев
Снимки: Ducati