Мартин Чой с пълна програма в WEC през 2021 г.

Нашият най-добър пистов мотоциклетен пилот Мартин Чой догодина ще кара с пълна програма в световния шампионат за издръжливост на ФИМ – WEC. Тази топ новина съобщи самият той на пресконференция днес. Мартин ще бъде част от екипа ENERGIE ENDURANCE 91, с който участва в легендарната надпревара 24 часа на Льо Ман за мотоциклети.
Заради отличното си представяне в Льо Ман миналия уикенд, Мартин днес е получил предложението по имейла. Така той остава като съотборник на братята Кристиан и Федерико Наполи с мотоциклет Kawasaki и през следващия сезон на световния шампионат на ФИМ за издръжливост. Така че нашият пилот ще участва и за 6-и път на пистата Бугати, като тогава надпреварата е на 17 и 18 април 2021 г.

„Наспах се! – така с облекчение въздъхна Мартин Чой, след като се върна от Льо Ман преди два дни. – Откакто съм в България не мога да се наспя. Все ми се спи. Вече пет дни не мога да се възстановя от надпреварата. Но съм горд и доволен , че участвам за пети пореден път в това състезание. И за пети породен стигам до финала. Защото на Льо Ман дори завършването е подвиг. Благодаря на моите спонсори от ЕКО, на усилията на БФ по мотоциклетизъм и на Министерството на младежта и спорта за подкрепата.

Мотивираха ме много неща. Самият факт, че виждаш българското знаме край пистата редом до 50 флагове на други страни, те изпълва с гордост.


Това, че само за теб се свири българския химн е достатъчно силен стимул за добро представяне.  Нищо, че по трибуните нямаше зрители. Малко беше странно, тъй като на това състезание се събират над 100 – 150 хиляди зрители. Когато ни обявяват имената, за всеки трибуните избухват в ръкопляскания. Сега това го нямаше. Всъщност, започне ли състезанието, вече не мислиш за зрителите. Не мислиш за нищо друго. Влизаш „в тунела“ и се стремиш да си колкото се може по-бърз, да не допуснеш грешки.“

На мотоциклетната надпревара 24 часа на Льо Ман, Мартин участва с нов отбор – ENERGIE ENDURANCE 91,  с нов мотоциклет – Kawasaki  и с нови съотборници – Кристиан и Федерико Наполи.

Състезанието  както винаги е било много тежко. Въпреки че сега е през август, през деня температурата на въздуха е била 12-13 градуса, а на асфалта градусите са били само 6-7. Валяло е няколко пъти…

„Не можеш да си представиш в какъв ад се превърна настилката – казва ми Мартин. – Мокра, и почти на всеки завои – масло. Едва се задържаш за мотора. Въпреки това минахме напред. При един от стинтовете стигнах до 5-о място.  Едва се задържаш за мотора. Нямаше отбор, от който някой пилот да е не е падал. Дори победителите!
Ние паднахме три пъти. За разлика от Кристиан и Федерико, на мене ми се размина. Най-куриозното бе последното падане на Кристиян. Показаха му табела „бокс“. Аз бях облечен и готов да го сменя. Той само трябваше да стигне до бокса. Но не можа. Половин обиколка преди това падна.  Моторът бе разбит. Трябваше да стоим 27 обиколки в бокса. От 5-и в класа, станахме последни.“
След този инцидент, механиците и инженерите в тима правят чудеса.  Моторът е възстановен. Така отборът се върна в играта, макар и трудно.  И отново започва щурм на предните позиции. За да се стигне до 24-о място в общото класиране.

Екипът и тримата мотористи правят силно каране през нощта. А тогава периодът е най-тежък. Знае го всеки, който бил на Льо Ман. Мартин казва: „Много е важно да се разпределят силите.  Около 8-9 часа сутринта, вече по светло идва кризата. Има едно тежко схващане на кръста, изтръпване на краката. Тогава в главата ти идват мисли: „Господи, какво правя тук?“ Но бързо ги махаш от главата си и си казваш: „Няма да се откажа!“ Даваш отново газ и гледаш да не допуснеш грешка.

Най-трудно е през нощта. Особено към 4-5 часа сутринта. Тогава дори исках да си полегна малко в моторхоума. Казах на моя приятел Росен Тончев, който бе с мен да ме събуди след 30-40 минути. Той каза, че заспя ли, ще се почувствам ужасно.
Добре че не валя дъжд през нощта. Всъщност аз през нощта постигнах най-доброто си време и цяла серия от бързи обиколки. Затова ми удължиха стинтовете – от час и 50 минути до два часа. С това отбора дръпна напред.  Федерико и Кристиян имаха също добри времена. Много интересно бе, че и на тренировките,  и в състезанието времената ни бяха много близки, константни. Това очевидно е изиграло роля за избора на тима да ми предложи да карам за тях догодина.“

Най-интересното е, Че Мартин Чой пропусна официалните тестове на Льо Ман, защото имаше състезание от наши шампионат в Долна Митрополия.

Пък и самите тренировки бяха намалени, заради пандемията. Вместо от понеделник започнаха от сряда. Затова пък нашият пилот бързо свиква с новата машина и с новия екип.  Макар на тренировките отново да има лош късмет. За времето, което трябва да кара на пистата и показан червен флаг за 40-50 минути заради катастрофа. Така с новия мотор  Kawasaki  Мартин е направил преди старта около 30 обиколки.

Мартин споделя: „Не искам да се хваля, но чисто физически бях един от най-подготвените. В първото състезание преди пет години, свалих 6-7 килограма. Но тогава прекарах 15 часа на пистата почти без прекъсване. Сега свалих 1,5 – 2 кг. По време на състезанието ядем енергийни гелове и пием тонизиращи напитки. Все пак в определен период огладнявам и си похапвам нещичко.“

Какво очаква Мартин Чой в следващите дни? „Спал-недоспал“, от понеделник започва да тренира, защото следващия уикенд е пистата в долна Митрополия – кръг от BMU европейския шампионат. Марти е лидер в първенството и ще се бори за 26-а шампионска титлата на България. След това му предстои старт на пистата Ещорил, в 12-часовата надпревара – последен кръг от шампионата по издръжливост.
Снимки LAP.bg и архив на Мартин Чой

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.