Крал Хорхе и придворните

Хорхе Лоренсо потвърди, че е достоен да носи короната в MotoGP с блестящата си победа във Валенсия. Новият крал бе най-бърз и на последвалите двудневни тестове на „Рикардо Тормо”, като остави теми за размисъл на останалите пилоти и техните инженери в зимната пауза. От друга страна след сезона настъпиха радикални промени в стартовата решетка във висшия клас, но пъзелът и там вече е нареден.
Този сезон Лоренсо грабна 9 победи и постави рекорд в историята на мотоциклетната Гран При по брой на спечелени точки – 383. Нещо повече – стана първият пилот, който финишира в топ 4 на всички 18 състезания. Най-важното е, че испанецът се отърва от репутацията си на „луд пилот, който катастрофира твърде много”. На тестовете той пробва версията на Yamaha за 2011 г. и пак бе много бърз. Хорхе ще е първи пилот в отбора и догодина, а съотборник му е талантливият янки Бен Спийс. Бен стана „Новак на годината” и влезе в историята като дебютантa с най-много точки. Той също показа „остри зъби”, но поне за един сезон ще е „послушното момче”. Дъщерният тим на Yamaha – френският Monster Tech3, запази Колин Едуардс, който е в „пенсионна възраст” и нае от супербайка Кал Кръчлоу. Британецът идва с протекциите на компанията и с парите на спонсорите си.
 

Валентино Роси сложи „към дело” най-неуспешния сезон в кариерата си, целуна на раздяла своята Yamaha на пистата, облечен в жълта фланелка с надпис „Bye bye Baby!” Още на другия ден яхна Ducati за първите изпитания за новия си отбор. Не му бе много удобно с него, но има време да свиква. Доктора отмъкна от Yamaha целия екип от инженери и механици, воглаве с Джеръми Бърджис. След тестовете Роси отиде в Милано да оперира рамото си, за да се възстанови овреме и да сколаса за тестовете на Сепанг догодина. Той ще е звездата в тима, макар че съотборникът му Ники Хейдън също има световна титла. Важното е, че мечтаната за Ducati комбинация: „Rosso&Rossi” е на лице. Заради нея Ducati изтеглиха отбора си от световния шампионат на Супербайк, за да пренасочат средствата за скъпата звезда.
Докато някои тимове съкращават разходите, то Repsol Honda разширяват състава си. Тимът подписа с експилота на Ducati Кейси Стонър, който още на тестовете им се отблагодари с топ-постижение. Австралиецът ще се бори за номер 1 със „старите пушки” – хапливия дребен испанец Дани Педроса и далеч по-толерантния Андреа Довициозо. Дови със сигурност си знае мястото на поддържащ пилот, останал по милост в тима. Дани пък знае, че запази мястото си благодарение на Repsol, а не заради хапливата уста на неговия мениджър Алберто Пуч. Иначе Ливио Супо бе готов да натири и двамата. Със сигурност обаче Супо и Пуч ще продължат политическите разпри в отбора. Дъщерният тим San Carlo Honda Gresini запази новака Марко Симончели. Новото попълнение е японецът Хироши Аояма. Фаусто Грезини го прибра, заради натиска на HRC и Dorna, които държат търговските права на шампионата. Другият частен тим с Honda – на Лучо Чекинело, от своя страна прибра шампиона от Moto2 Тони Елиас, след като натресоха Аояма на Грезини. В LCR Honda MotoGP досега едва скърпваха бюджета, но останаха на стартовата решетка, благодарение на помощта на Dorna.
 

Не във всички заводски отбори нещата са розови. Кризата удари яко Rizla Suzuki MotoGP и екипът остана само с един пилот – Алваро Баутиста. От Dorna свъсиха вежди за решението, тъй като тимът наруши договора. Нещата тепърва ще се изясняват. Сезонът за Suzuki обаче бе пълен провал. Дори ас като Лорис Капироси не можа да ги спаси. Всички мислеха, че Лорис ще излезе в „пенсия”, но го приютиха в дъщерния тим на Ducati – Pramac Racing, където ще се подвизава с Ранди де Пюние. Французинът бе освободен на бърза ръка от Лучо Чекинело, но не остана без работа. От Suzuki след 19 години вярна служба си тръгна и шефът на екипа Стюърт Шентън, заедно с куп специалисти – Джордж Дзедзич, Ричард Франсис, Джефри О, Цутому Мацугано, Ренато Петачио и Ерки Сикола, които бяха гръбнака на тима. Но с един пилот няма какво да правят. Мнозина се запитаха дали това не е последния сезон на Suzuki в MotoGP?
Благодарение на яка спонсорска подкрепа, във висшия клас остава частният тим Paginas Amarillas Aspar на Хорхе Мартинес Аспар. Пилот отново ще е Хектор Барбера. За капак се появиха още едни частници – Cardion AB Motoracing с пилот Карел Абрахам. Чехът се раздели с Moto2 като спечели първата си и единствена победа в своята кариера именно във Валенсия. Сега Карел влиза във „висшето общество” с шестото Ducati, благодарение на бащини парици и чешки капитали.
Dorna се надяваха на по-дълга стартова решетка от 17 пилоти за 2011 г., но щенията им не се изпълниха. Може би през 2012 г., когато влязат 1000-кубиковите мотори, ще е малко по-различно.


Ст. Илиев