Кой измисли ATV-то?


Не ще и дума, че машините ATV (all-terrain vehicle) или, по нашему казано, возило за всички терени, стават все по-популярни и у нас. Някои ги използват за забавление в свободното време, други пък си вършат работата с тях. Машината е пъргава, маневрена, обикновено със задвижване на четирите колела, с автоматична предавателна кутия и с невероятна проходимост. Затова цели групи от фенове – деца, младежи, дори люде на възраст, възсядат возилото и тръгват по гори и поля. Наскоро наш приятел разказа как се качил с ATV-то си на връх Ботев, а друг пък редовно го използва като превозно средство за лов. Тези машинки, наричани от французите Quadralette, са герои и от маратонското рали Дакар. Преди се състезаваха заедно с мотоциклетите, но вече образуват самостоятелен клас. У нас също не закъсняха да организират състезания с ATV и вече има отделен шампионат.

Кой обаче е измислил ATV-ата?
Отговорът е – Honda. Преди три десетилетия първите едноместни ATV-та, Honda – US 90, са създадени предимно за забавления. Но дори създателите им не предполагат колко полезни могат да бъдат подобни машини. Още първите потребители обаче откриват, че с ATV могат да се вършат много неща. Возилото, създадено от компанията, слага началото на една нова индустрия. Много преди от изобретението да се възползват в Япония, на ATV-та се качват практичните американци. Те ги използват като средство за забавление, за приятно прекарване на свободното време, за придвижване до места, където не могат да отидат с прословутите си пикапи и дори със сериозни автомобили 4Х4. По-късно в Япония ATV на три или четири колела се използват като средство за придвижване от фермата до града в изолираните планински райони, където пътищата по време на дъждовните периоди са невъзможни за преминаване с обикновен автомобил. Триколесните ATV са много по-добри за пътуване и много по-лесни за поддръжка. Машините са евтини за експлоатация, защото са по-малки и по-маневрени, имат забележителна устойчивост, лесно се движат по трудни терени и не на последно място, харчат по-малко гориво.

 

Бащата на първото ATV е инженерът на Honda Осаму Такеучи. През 1967 г. американският филиал на Honda възлага на Honda R&D Ltd. задачата да създаде нов продукт за дилърите, който да предлагат когато продажбите на мотоциклети не вървят през зимата. Такеучи събира малка група инженери, които решават да създадат возило за забавление, което досега не е произвеждано. Този проект се превръща в пърото ATV на Honda – US 90. Такеучи и компания изпитват конфигурации с две, три, четири, пет, че дори шест колела, за да намерят най-добрата машина, която да отговори на замисъла на проекта. Започват изпитания на сняг, кал, хлъзгави терени и се оказва, че двуколесната машина е най-подходяща. В началото от мотоциклет Honda ST70 се взема четиритактов едноцилиндров двигател с обем 70 куб. см и се изпробват различни части от шасито. На изтеглен заден мост се слагат колела от ръчен култиватор. Двете задни задвижващи колела работят добре, но не и гумите на култиватора. Трябва да се намерят гуми, които да имат сцепление на меки терени, покрити със сняг, пясък и кал. Две колела, три колела, четири колела или повече? Някои неща около дизайна се изясняват когато Такеучи вижда едно американско изобретение, наречено Amphi-Cat, което се движи на шест 20-инчови балонни гуми с ниско налягане. Така той слага на техния прототип ST70 22-инчови гуми с нов дизайн, с ниско налягане, напомпани до 2,2 атмосфери. На тези гуми обаче не пасва 70-кубиковия двигател, на който липсва мощ, да изтегли от снега и калта малко по-тежък човек. Двигател с обем 90 куб. см, куплиран с 4-степенна скоростна кутия се оказва много по-подходящ.



Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.