Джеймс Тозлънд – принудителният залез

„Боли, ужасно боли! – казва пилотът на BMW Motorrad Italia и се хваща за пластира, стегнал дясната му ръка. – Още в първите обиколки разбрах, че трудно контролирам мотоциклета. Няма да мога да стартирам. Но съм сигурен, че след интензивните процедури за рехабилитация ще се възстановя за следващия старт на Силвърстоун. Искам да зарадвам своите фенове у дома.”

Разговорът ми с Джеймс или Джей Ти, както го наричат, е след първия ден от състезателния уикенд в Чехия, когато той бе заменен от Лоренцо Ланци. На Силвърстоун той наистина се върна, но не бе във форма – 12-и и 13-и в двата манша. На Нюрбургринг травмата също не бе отминала. Тозлънд завърши първото състезание, а второто не успя.

Няколко дни по-късно дойде съобщението, че звездата прекратява незабавно кариерата си на професионален пилот. Решението е най-трудното в живота му, но е взето след консултация с неговия лекар – Майк Хейтън, хирург и ортопед, според който травмата е неизлечима. Да се оттегли от пистата е най-страшното нещо за един мотоциклетен пилот и шампион. Преди години присъствах на пресконференцията, на която Мик Дуън обяви, че спира да се състезава и в очите му се появиха сълзи.

Сега същите чувства гнетят и пилота от Йоркшиър.
JT в Бърно караше скутера си с една ръка. Заради болката. С тази ръка дори едва даваше автографи. „Катастрофата на пистата в Арагон бе доста нелепа – разказва британецът. – Тестовете бяха рутинни, падането – като всяко друго, но усетих, че нещо не е наред с китката. След това мислех, че ще се възстановя бързо, но се наложи да пропусна Донингтън, Ассен и Монца. В Америка, на Милър Моторспорт парк отново не бях във форма. Така продължи във всеки старт до Бърно. Но съм оптимист, ще се възстановя.”

Оптимизмът на пилота обаче не достигна до крайния резултат – връщане на пистата. И той обяви края на дългата си и успешна кариера. С незабавен ефект. Когато прочетох съобщението, направих аналогия с друга британска легенда в супербайка – четирикратния световен шампион Карл Фогърти. По същия начин – след катастрофа, сблъскване на Филип Айлънд с Роберт Улм, Фоги получава контузии, от които не може да се възстанови.
Тозлънд има две титли и 16 победи в WSBK, а също две години кара в MotoGP. Малко се изненадах, когато Тозлънд ми каза, че е бивш състезател по триал. По това време има много семейни проблеми, които се стоварват върху главата му. В същото време е съпътстван и от много контузии. Затова се оттегля и минава към пистата.
Първото впечатление, което прави на експертите, е с третото си място на британския шампионат в клас Суперспорт. От Castrol Honda забелязват таланта на 19-годишния пилот и го пускат да участва в световния шампионат за 1998 г. и 1999 г., където печели 11-то място. Дебютира в Супербайк през 2000 г. с екипа на Paul Bird Honda и става 12-и. Следващата година е с екипа на GSE Racing с машина на Ducati, заедно с Нийл Ходжсън. Джеймс е 13-и, а най-доброто му класиране е 6-о място на родна земя, на пистата Брандс Хеч.

В кариерата на британеца настъпват златни години с Ducati в тима на HM Plant. С такъв мотоциклет в Ассен той печели първия си подиум и достига до първата си победа в Ошерслебен. С общо девет подиума той става трети и получава предложение да замени Нийл Ходжсън в заводския филм Fila Ducati през 2004 г. JT печели драматично шампионата във финалното състезание на пистата Маникур срещу съотборника си Режи Лакони. На следващата година амбициите на Джеймс са да защити титлата си, но получава контузия по време на предсезонните тестове при един хайсайд. Не стъпва на подиума до четвъртото състезание, а после печели на Силвърстоун. Завършва шампионата 4-и, но от Ducati ги гонят вкупом – него и Лакони, като ги сменят с Трой Бейлис и Лоренцо Ланци.

Джеймс не скърби много, защото Крис Вермлюен отива в MotoGP и той заема неговото място в Winston Ten Kate Honda. Завършва шампионата втори след носителя на титлата Трой Бейлис с 3 победи и 12 подиума. Отваря се шанс и JT да кара в MotoGP с екипа d’Antin Ducati, но той остава в WSBK и Ten Kate Honda. И не бърка, макар че започва страховита битка с другите претенденти Нориюки Хага и новака Макс Биаджи. Бейлис е извън битката, защото получава контузия.

Отново драма в последния кръг на Маникур. Джеймс печели Суперпол, но при старта, в първия завой се сблъсква с Ланци и излиза от пистата. JT остава на колелата на своята Honda и се връща на пистата. Хага печели, а британецът е след Биаджи – 7-и. Титлата трябва да се реши в последното състезание. Тозлънд води със 17 точки пред Хага. Японецът с Yamaha печели втората си двойна победа за сезона, а JT запазва 6-о място, което му носи короната за втори път, само с две точки преднина. За сезона от 25 старта пилотът от Йоршкиър има 8 победи, 14 подиума и 2 първи позиции. Печели и първия си двоен успех пред хилядите си фенове на Брендс Хеч.

Вече обаче е решено – през 2008 г. Джеймс отива в MotoGP, в екипа Tech 3 Yamaha на Ерве Пошарал. Тозлънд е един от четиримата новаци, но не идва от малките класове като тях, а като шампион от WSBK. Експертите смятат за грешка този трансфер, но JT ги опровергава още при дебюта си в Катар – 2-и на старта и 6-и на финала. Повтаря това класиране още 5 пъти през сезона, но така и не се класира по-напред. Все пак е от неколцината пилоти, които успяват да изпреварят Валентино Роси. Получава и контузия. Завършва шампионата 11-и със 105 точки, като печели по 5,8 средно на старт. Само Трой Бейлис от пилотите в WSBK като дебютант има по 8 точки. След Джеймс са Колин Едуардс и Нийл Ходжсън. Вторият сезон също не е успешен – 14-и. Освен това влиза и в конфликт със съотборника си Едуардс.

Тозлънд се връща в WSBK през 2010 г. като съотборник на Кал Кръчлоу в Yamaha. Едва в шестия кръг, във Валенсия, с R1 той стъпва на подиума, а после го прави още три пъти. JT се надява да замести контузения Валентино Роси в MotoGP, но не се получава. Британецът се бори за място в Ducati, но те напускат шампионата. Вариант е Honda, но те се колебаят, дали да стартират с един или два мотоциклета. Така Тозълнд се „приземява” в BMW, като се включва в операцията им в Италия. Двамата с Айртон Бадовини са по-бързи от фабричните машини на BMW Motorrad, но…
Идва контузията. Неизлечимата. Идва и краят на кариерата му.

Автор: Ст. Илиев
Снимки: Автора и BMW Motorrad

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.