Подиум за електрическата „бегачка“ ŠKODA RE-X1 Kreisel

Електрическият състезателен автомобил ŠKODA RE-X1 Kreisel влезе в света на автомобилния спорт с пълна сила. На рали Вайц в Австрия това беше първият електрически автомобил в историята на дисциплината рали, който завърши пълния курс на състезанието без никакви затруднения. Състезавайки се с автомобили с двигатели с вътрешно горене, той завърши трети в класирането.

ŠKODA RE-X1 Kreisel е експериментален прототип, създаден в сътрудничество между екипа на ŠKODA Motorsport и специалиста по технологията на акумулаторните батерии Kreisel Electric. Базиран е на успешния рали автомобил ŠKODA FABIA Rally2 evo.

Инженерите на ŠKODA Motorsport, заедно с разработчиците на Kreisel Electric, модифицираха пода на автомобила, за да интегрират батерия от 52,5 киловатчаса батерия за електрическо задвижване. Основните промени вътре са различен волан с набор от контроли, двигателно отделение и липса на лост за предавките. Това е заменено с лопатки под волана, използвани за избор на ниво на възстановяване.

„ŠKODA RE-X1 Kreisel работи с два електродвигателя. Единият е монтиран на предната ос, а другият на задната, без механична връзка. Най -голямото предизвикателство пред развитието беше да накараме двете оси да работят заедно, така че цялата кола да функционира като истински рали автомобил от клас Rally2. Ние разработихме специален софтуер за управление на задвижването, въз основа на подробните изисквания на водачите. Чудесното поведение на колата в завоите, показва, че се справихме доста добре “, каза Даниел Фойснер от Kreisel Electric, който беше очевидно доволен от резултатите.

Въпреки че ŠKODA RE-X1 Kreisel има същите амортисьори, главини на колелата, окачване и спирачки като ŠKODA FABIA Rally2 evo special, тези компоненти трябваше да бъдат коригирани за по-голямото тегло. Опитният екип на Baumschlager Rallye & Racing (BRR) помогна с окончателните модификации на шасито. Фирмата се ръководи от австрийската рали легенда Раймунд Баумшлагер, чийто състезателен опит се е натрупал от 80 -те години на миналия век насам.

„Нашата специалност е електрическото задвижване на ŠKODA RE-X1 Kreisel. Много се радваме да си партнираме с екипа на BRR. Иначе нямаше да сме тук. Техният състезателен опит, трупан с години, позволяват да се състезаваме с правилната настройка на шасито за автомобила, с най-подходящите гуми и с подходящите сервизни съоръжения. В допълнение към отличната подкрепа от ŠKODA Motorsport и всъщност от ŠKODA като цяло, те са друг ключов партньор за нашия проект за електрически рали автомобили “, добави Фойснер.

Екипажът на Раймунд Баумшлагер / Юрген Хайгъл се движеше с ŠKODA RE-X1 Kreisel в челото още от началото на ралито. „За кола, която карахме за първи път през февруари, това е страхотно. Трябва да сменя малко стила си на шофиране, защото колата е с около 100 кг по-тежка от класическата FABIA Rally2 evo. Също така няма съединител или скоростна кутия. Така че по съвсем различен начин трябваше да правя преценка на скоростта при завиване. Все пак управлението на RE-X1 се приближава все повече и повече до бензиновия Rally2 “, каза Раймунд Баумшлагер.

На втория ден от ралито, повечето от скоростните отсечки бяха на мокър асфалт. Това се отрази добре на опитните австрийци. Още на първия етап те се изкачиха на трето място. По време на обедния сервиз, усмивката на Баумшлагер показа, че той се чувства добре в колата. „Изглежда, че съм доста добър на мокро място с ŠKODA RE-X1 Kreisel. Направих страхотен избор на гуми и постепенно увеличавахме темпото. Всичко работи отлично “, каза многократният австрийски рали шампион в събота сутринта.

В допълнение към безупречното представяне на екипажа, трябваше да се гарантира, че батерията на автомобила има достатъчно мощност. Това също беше от ключово значение за успешното завършване на състезанието. Със съгласието на организаторите бяха създадени специално проектирани мобилни станции за зареждане CHIMERO на предварително определени места на преходите между етапите. Екипът на Kreisel Electric е проектирал станциите да бъдат мобилни, лесни за работа и в същото време да осигурява висока мощност на зареждане до 200 киловата.

CHIMERO може да презареди ŠKODA RE-X1 Kreisel до 80% за 15 минути, така че нямаше проблем със състезателния график и часовите контроли. Следователно няма риск от наказание. Напълно зареденият ŠKODA RE-X1 Kreisel може да измине до 35 км изцяло в състезателно темпо. По време на рали Вайц беше доказано, че този чисто електрически прототип може, подобно на специалните Rally2, да измине цялата дължина на състезанието. Това са 14 специални етапа, покриващи 160,44 км, или общо 514,33 км с преходите, без никакви проблеми.

Екипажът Баумшлагер / Хайгъл запази силното си темпо, като завърши на трето място сред автомобилите от клас Rally2. „Третото място е брилянтен резултат за нас, особено след като това беше световната премиера на състезателен автомобил с електрическо задвижване, завършил цялата дължина на състезанието. Бихме искали да благодарим на всички наши партньори, че направиха това възможно. Сега имаме много данни, необходими за по-нататъшно развитие и нямаме търпение за следващото състезание. ”

ŠKODA RE-X1 Kreisel потвърди, че опитът на екипа на ŠKODA Motorsport в разработването на най-добрите състезателни автомобили, иновативното мислене на Kreisel Electric и шампионският опит на екипа на BRR водят към едно възможно бъдеще за рали състезания.„Радваме се, че опитът и знанията на екипа на ŠKODA Motorsport допринесоха за големия успех на прототипа ŠKODA RE-X1 Kreisel в първото му състезание. Нашите партньори от Kreisel Electric и екипът на BRR свършиха фантастична работа през цялото рали Вайц. За екипа на ŠKODA Motorsport проектът за внедряване на електрическо задвижване в ралито е вълнуващо предизвикателство от самото начало. Разбира се, ние също сме доволни от победата в общото класиране  на екипажа на Вагнер/Гералд с ŠKODA FABIA Rally2 evo от лимитираната серия 120, с което се отпразнува юбилеят 120 години на  ŠKODA в автомобилния спорт. Наличието на две коли с напълно различни силови агрегати на подиума показва, че екипът на ŠKODA Motorsport е добре подготвен за бъдещето на ралитата “, казва Давид Яреш, координатор на клиентската програма на ŠKODA Motorsport.