WRC: Танак сложи край на сушата с блестящ успех в Сардиния

Най-накрая Ойт Танак сложи края на дългото си чакане без победа в световния рали шампионат. Той постигна блестящ успех в рали Сардиния. Пилотът на Hyundai Motorsport  доминираше по тежките, осеяни със скали и прах пътища на средиземноморския остров. Със своя хибриден автомобил i20 N Rally1 той финишира на 1:03,2 мин. пред пилота на M-Sport Ford Крейг Брийн.

Победата на Танак в петия кръг на шампионата със сигурност беше дългоочаквана. Последният път, когато той застана на най-високото стъпало на подиума, беше на рали Арктик във Финландия през 2021 г. това беше преди 462 дни. Оттогава той се бори да намери печелившата си форма, не все не успяваше, главно поради механични проблеми.

Естонецът наложи високо темпо от самото начало и се бореше с пилота на GR Yaris Есапека Лапи в съкратения първи ден в петък. Проблем с трансмисията при последния етап му остави задвижване само на трите колела и финландеца го изпревари с 0,7 секунди.

Очакваше се вълнуваща битка в събота, когато етапите бяха в региона на Монте Акуто без обеден сервиз. Битката обаче беше само за 10,4 км в първата отсечка Темпио Паусания. Тогава колата на Лапи отскочи от неравност и се надяна в камък, който откъсна задното ляво колело и компонентите на окачването.

Отпадането на Лапи остави Танак чист на върха и той продължи да спечели шест от седемте съботни скоростни отсечки. Имаше значително предимство в последния етап.

След това обаче, Танак успя да премине през триумфално през последните четири етапа, спечели два и грабна 15-та победа в кариерата си .

Танак каза след финала: „Беше много сериозно предизвикателство, особено от началото на това хибридно поколение. Определено сме много щастливи, особено за механиците. Те положиха невероятни усилия през цялата минала и началото на тази година. Това рали не беше лесно и те свършиха добра работа, за да запазят автомобила.  Направихме някои добри стъпки. В Португалия наистина се борихме и всъщност успяхме да се подобрим. Без съмнение сме уверени, че можем да свършим добра работа. Просто трябва да продължим да работим.”

Брийн постигна най-добрия си резултат за M-Sport Ford. Ирландецът завърши в петък в топ-5 след завъртане. Той стана втори малко след това, когато съотборникът му Пиер-Луи Лубе спука предна лява гума.

Той беше под натиск от Дани Сордо, преди да направи няколко топ 3 класирания в събота, за да преодолее разликата от испанския си съперник.

Сордо, както винаги заложи на сигурно и завърши подиума на 29,8 сек. от Брийн. Испанецът се мъчеше да намери удобна настройка в началото на ралито, но постепенните подобрения му помогнаха да вдигне темпото на своя i20 N. Изгасването след като колата се обля с вода на 16-ата скоростна, беше единствената му истинска неприятност на пътя.

Пиер-Луи Лубе остана със своята Puma на 36,4 секунди по-назад. Той стана 4-и и постигна най-добрия резултат в кариерата си.  Лубе възприе зрял подход и показа темпо, когато е необходимо. Отлично контролираше разликата с Кале Рованпера, който завърши 5-и, на 53,4 секунди след Лубе.

Рованпера беше с най-добре класиралата се Toyota в това разочароващо рали за отбора. Кале имаше лошия късмет да мете пътя в петък и първоначално се оказа осми. След това се бореше за сцепление на рохкавата и прашна повърхност, но подобрената позиция на пътя в събота му помогна да се изкачи в класирането.

Финландецът успя да надскочи колегата си с Yaris Такамото Кацута, който завърши 6-и, както и Адриен Фурмо, който се разби на 17-ия етап. Сега Рованпера води в шампионата с 55 точки.

Гъс Гринсмит беше седми след разочароващ уикенд. Британецът изпусна десен завой в петък и загуби около две минути, докато се опитваше да рестартира своята Puma. След това той се съсредоточи върху връщането на колата в сервиза и тестването на различни настройки.

Останалата част от класацията беше съставена от автомобили от WRC2. Победителят в категорията Николай Грязин с Skoda Fabia Evo Rally2 пред Ян Соланс със Citroen C3 и Яри Хутунен също с Skoda Fabia. Те допълниха първата десетка.

Тиери Нювил от Hyundai успя да вземе пет точки с победата на Wolf Power Stage. Той спря със своя i20 N в събота.

Шампионатът достига средата си. Очаква го горещо гостуване в Африка. Това е легендарното рали Сафари в Кения, което е базирано в Найваша на 23 – 26 юни.