WRC: Ожие с рекордна 9-а победа в Монте Карло

Себастиен Ожие отпразнува рекордната 9-а победа в рали Монте Карло. Той спечели първото място, като водеше от първата, до последната отсечка на Старата госпожа, ралито, с което почти винаги започва световния шампионат на FIA 2023 в неделя следобед.

Ожие е с непълен сезон в екипа на Toyota Gazoo Racing тази година. Той обаче стартира кампанията си със звездно представяне във Френските Алпи. Той беше неудържим по завоите на асфалтовите пътища, които познава отлично, за да изпревари съотборника си с GR Yaris Кале Рованпера с 18,8 секунди.  По този начин Toyota доминиращо с първо и второ място в най-старото рали в света.

Деветте победи на Ожие обхващат три десетилетия и са постигнати с пет различни производителя. Като допълнение към перфектния уикенд на Ожие беше фактът, че навигаторът му Венсан Ландай отпразнува първата си победа в световния шампионат.

Французинът водеше в първото рали за сезона от началото до края, след като достигна преднина от над 30 секунди по време на първия пълен ден в петък, в планините над Монако. Рованпера намали разликата до само 16.0 сек. преди неделния финал. Ожие, който изпусна победата заради късно спукана гума преди 12 месеца, запази хладнокръвие, за да остане начело през последните четири скоростни отсечки.

Ожие каза: „Успехът ми е огромен! Обичам това рали. То е това, което ми даде мечтата още в началото и съм толкова щастлив за Винсент. За мен е хубаво, но за него е мечта да вземе първата си победа. Все още трябва да се наслаждаваме на тези моменти и затова все още сме тук [в WRC], за да хванем някои победи като тази. Да спечелиш известна такава като в Монте Карло, няма цена.“

Рованпера завърши втори, като спечели и Паурър стейджа, за да добави пет бонус точки към своя резултат. Той започна сезона и защитата на титлата си като най-добре класираният пилот с пълен сезон. Така младия финландец започва стабилно шампионата.

Силното износване на гумите попречи на пилота на Hyundai i20 N Тиери Нюовил да догони Рованпера. След 18 етапа белгиецът беше принуден да се задоволи с трето място в генералното класиране, на 27,8 секунди пред Елфин Еванс.

Да, представянето на Еванс би могло да бъде друго. Ако не беше спуканата задна гума, заради която уелсецът загуби повече от 40 секунди в петък, финалът 1-2-3 за Toyota можеше да е реалност.

Ойт Танас се справи леко с меките си гуми в атаката на добро представяне на Пауър стейджа – Кол дьо Турини, но на светло. Той изпусна най-доброто време и изостана само с половин секунда. Естонецът направи дебюта си в M-Sport Ford Puma с резултат сред топ 5. Така Танак се чувстваше, сякаш е направил положителна стъпка напред.

Японецът Такамото Кацута имаше късмет да завърши ралито. Той премина финала „накуцвайки“, с повредено задно окачване. Младият пилот на Yaris задържа шесто място в генералното класиране с 14,9 сек от Дани Сордо. Колата Hyundai на испанеца беше с повреда в хибридния агрегат през целия ден.

Есапека Лапи завърши 8-и в генералното класиране при дебюта си с Hyundai. Зад него бяха звездите на WRC2 Николай Грязин и Йохан Росел завършиха топ 10, съответно с Skoda Fabia Rally 2 и Citroen C3 Rally 2.

Следващият кръг от шампионата е в Скандинавия следващия месец. Там, в Швеция е единственият чисто зимен кръг от сезона. Рали Швеция се прави в Умео на 9-12 февруари.