WRC: Есапека Лапи постигна голяма победа в Швеция

Есапекка Лапи и Яне Ферм спечелиха рали Швеция – втори кръг от Световния рали шампионат на FIA. Това е първа победа финландеца от 2017 г. насам. Руснакът с български паспорт и лиценз Николай Грязин със Citroen C3 Rally2 завърши 19-и и 12-и във WRC2. Грязин загуби много време след като се заби в нежна преспа във втория ден  на ралито.

Пилотът на Hyundai i20 N Rally1 с гуми Pirelli Лапи запази удобното си предимство от вчера, за да завърши триумфално първото си участие за 2024 г. Резултатът носи две  поредни победи за заводския тим на Hyundai, след успеха  в  откриващото сезона рали Монте-Карло миналия месец.

Зад Лапи, Елфин Евънс от Toyota грабна второто място от Адриен Фурмо. Уелсецът завърши на 29,6 сек. след Лапи. Фурмо загуби време, удряйки се в снежна преспа край пътя в първата отсечка днес. Но пилотът на M-Sport Ford Puma не позволи този момент да го събори, докато се бореше за първия си подиум на WRC. Така французинът завърши 3-и, на 47,9 от лидера.

Въпреки че плъзна своята Toyota GR Yaris Rally1 Hybrid в снежна купчина с висока скорост на 17-ата отсечка, Евънс оглави класирането на Super Sunday, за да спечели седем точки от световния шампионат според новите правила за 2024 г.

Световният шампион Кале Рованпера спечели пет точки за определяне на темпото през решаващия етап на ралито Wolf Power Stage, макар и с 0,039 сек пред Еванс. Той се върна с рестарт в ралито вчера сутринта.

Тиери Ньовил от Hyundai завърши четвърти на 1:46.3. Домашен успех в категорията WRC2 постигна Оливър Солберг, който повтори постижението си от 2023 г., като спечели дивизията Rally2. Той бе на 5:04.2 мин. от Лапи.

Променливите метеорологични условия добавиха към предизвикателството за екипажите, тъй като силните снежни валежи помогнаха да обърнат класацията с главата надолу в петък. Възстановяващият се действащ световен шампион Кале Рованпера направи първия старт от непълната си програма с Toyota, започна ударно ралито,  спечелвайки първите два етапа. Той обаче изгуби контрол над своя GR Yaris и се блъсна тежко в снежна купчина на четвъртия етап в петък.

Ойт Танак от Hyundai претърпя подобна съдба на същата отсечка. Световният шампион от 2019 г. напусна петъчната акция от трето място след подобен инцидент, който повреди радиатора на неговия i20 N. Грегоар Мюнстер от M-Sport също загуби четири минути на етапа със спукана гума.

Отпадането на Рованпера и Танак даде на Такамото Кцута от Toyota преднина от 11.4 сек. пред Лапи. Те започнаха директна битка за лидерство. На 7-ия етап Лапи изпревари Кацута и завършщи първия ден с 3,2 сек. преднина. Лидерът на WRC2 Оливър Солберг с Skoda Fabia Rallyt 2 влезе в историята, като завърши деня трети в генералното класиране.

На другата сутрин Кацута се приближи на 0,9 секунди от финландеца, преди опитът му за първа победа да стигне до драматичен край на етап 10. Кацута зацепи снежна насип със задната част на своя GR Yaris, което доведе до изстрелването на колата му дълбоко в снега. Това даде на Лапи преднина от 1:31.6 пред Фурмо.

Лапи също отбеляза временно 18 точки по новата точкова система, за да завърши събота на върха на класацията.

Фурмо вкара 15 точки, Еванс 13 и Ньовил 10 точки. Лапи предпочете да се оттегли, за да запази преднината си и гумите си в неделя, за да спечели първата си победа от Финландия 2017 г.

Фурмо спечели етап 11, оцеля с уплаха след като се сблъска със снежна купчина на етап 15, за да се отправи към последния ден втори.

Той имаше преднина от 16,7 секунди пред Евънс, който успя да се изкачи от пето място до втори.

Еванс стартира ралито втори на пътя, но скоро стана чистач. Ньовил се затрудни да запали своя i20 N, за което получи наказание от 40 секунди. Белгиецът обясни, че колата му има проблем с налягането на горивото.

Еванс успя да изпревари Фурмо днес, като натискаше здраво, за да оглави класирането на Super Sunday. Еванс се оказа най-бърз, с помощта на Рованпера, за да спечели бонус седем точки. В комбинация с неговите 13 от събота и четири от ралито, завършващо Power Stage след лека грешка в последния завой, му струва допълнителната точка.

Това означаваше, че уелсецът спечели 24 точки, за да изпревари победителя в ралито Лапи с пет. Ньовил завърши на 4-о място в общото класиране, но успя да вземе пет неделни точки и три точки от пауърстейджа, Той едва го завърши с неговия i20 N, защото загуби задната си врата при скок.

Сега Ньовил води пред Евънс с три точки в класирането на шампионата..

Снимки WRC