WRC: Есапека Лапи води в първия ден на трилъра в Швеция

Есапека Лапи издържа пълния екшън в първия ден на рали Швеция. Той поведе във втория кръг от световния рали шампионат с минималната разлика от 3,2 секунди. Лапи стартира в първото си рали за 2024 г. на борда на третия фабричен Hyundai i20 N Rally1 Hybrid.

Той изостана в суперспециалния етап снощи. Завърши обиколката от три етапа в петък сутринта, изоставайки от Toyota GR Yaris Rally1 Hybrid на Такамото Кацута с 11,4 сек. Но той не губи време в опитите си да хване японския си съперник през следобеда.

Лапи взе 6,1 секунди от преднината на Кацута на 5-ия етап #42 Братби 2, за да намали разликата до първото място до 5,3 секунди. Със засилващия се снеговалеж Лапи отново изпревари Кацута на 6-ата отсечка, този път с 5,0 секунди, и грабна преднината в ралито след превъзходното си каране на 7-ия етап.

Лапи каза: “Със сигурност трябва да вземем увереността от днес и да започнем да се концентрираме за останалата част от ралито. Използвах ясно предимството на пътната позиция следобед. Така бе и сутринта, но не бях твърде бавен срещу Кале Рованпера.“

Зад Кацута, Адриен Фурмо беше на път да завърши първия етап на временния подиум за M-Sport Ford на фона на отлично шофиране. Но французинът, управляващ Ford Puma Rally1 Hybrid, беше безсилен да попречи на лидера на WRC2 Оливър Солберг да продължи напред в следобедния сняг, въпреки дефицита на мощност, с който се сблъска шведът с Škoda Fabia Rally2 .

Солберг каза:  „Третото място за автомобил от Rally2 е невероятно и в моето домашно рали е мечта. Много см щастлив. Но основната цел е WRC2 и ние водим с доста, така че съм доволен от деня.“

Въпреки че обилният сняг създаде перфектна зимна страна на чудесата, той направи задачата за водачите в челото още по-трудна. Тиери Ньовил, лидерът в световния шампионат след победата в откриването на сезона на Рали Монте-Карло миналия месец. Белгиецът беше на 40,5 секунди от темпото на пета позиция, две места зад Елфин Еванс, след сутрешната обиколка. Той се бореше за сцепление, отварящо пътя и за видимост в ранна утринна мъгла.

Обикновено проблемът с налягането на горивото би бил кошмар за рали пилот. Но след завършване на тежкия сняг на 5-ата отсечка, на 1:15,5 мин. зад лидера Кацута, грешката която обяви пилотът на Hyundai преди етап 6, осигури много от необходимото, макар и необичайно, спасение за белгиеца. Той започна етапа зад Евънс. Въпреки че Ньовил беше само с 3,7 секунди по-бърз от Еванс на 6-ата отсечка, на следващата бе с повече от 20 секунди по-бърз от пилота на Toyota. Еванс се нахвърли в снежен насип край пътя и беше допълнително забавен от замъглено предно стъкло.

По-ранното забавяне на Ньовил доведе до наказание от 40 секунди, което го прати извън топ 10 след осем етапа, с Евънс пети зад Фурмо. Георг Линамае, който сензационно спечели първата си победа в отсечка от WRC на 5-ата, е шести с новата за 2024 г. GR Yaris Rally2 на Toyota. Съперниците на Линамае  от WRC2 Сами Паяри, Рупе Корхонен, Мико Хейкила и Лаури Йоона допълват топ 10. Пилотът с български лиценз Николай Грязин със Citroen C3 е 12-и, зад Ньовил. Той е на 3:/09,1 зад лидера в класирането и е 7-и в WRC2.

Рованпера беше бърз, но без късмет. Той поведе с 1,4 сек. на суперспециалния етап на спринта на Умеа. Кале се възползва от по-благоприятните условия на етапа, като беше 7-и по трасето. Летящият финландец на Toyota Gazoo Racing WRT успя да увеличи преднината си, като спечели петъчния първи тест, #42 Brattby, преименуван в памет на Крейг Брийн, който беше най-бърз в двата манша на 10,76-километровия етап на борда на своя Hyundai номер 42 през 2023 г. Побеждавайки Лапи с 3,2 секунди, предимството на Рованпера пред Такамото Кацута беше 4,9 секунди след 2-ата отсечка.

Въпреки че Рованпера загуби от своя сънародник Лапи на 3-ия етап, двойният шампион в WRC беше само с 1,2 секунди по-бавен от Лапи. Така увеличи преднината си пред Кацута до 5,7 секунди. Но с Рованпера бе принуден да „куцука“ през 4-ия етап с повреда в задната част на своя Yaris след като излезе извън трасето. Кацута спечели етапната победа с 0,7 секунди по-бързо от Еванс, за да поведе на Лапи с 11,4 секунди при завършването на драматичния сутрешен кръг по снега и леда в Швеция.

Ойт Танак беше трети, когато се завъртя и повреди предницата на своя Hyundai, удряйки се в снежна преспа на 18,5 км в 4-ия етап. Грегоар Мюнстер продължи своето начало в Rally1 с подхода си на първо обучение, управлявайки Ford Puma Rally1 Hybrid. Пилотът от Люксембург обаче загуби четири минути поради спукана гума на 4-ия етап.

Минаването два пъти по етапите Ванас, Сарсьолиден и Бигсилиум формират маршрута в събота. Денят завършва с етапа  Умеа, – мястото на провеждане на пауърстейджа в неделя. Етап 9 – Ванас трябва да стартира в 07:45 утре сутрин.