Елфин Еванс от Toyota Gazoo Racing води след първия брутален ден на рали Япония – последен кръг от световния шампионат. Той изпревари Тиери Нювил с Hyundai.
Само 3,0 секунди разделиха двойката след първия ден на екшън по техничните планински пътища около Аичи. Колата Toyota GR Yaris на Еванс се държеше отлично на „родна“ земя на неговия отбор. Пожар стана причина съотборникът на Нювил – Дани Сордо да отрадни. Колата му изгоря напълно.
Япония се завърна в календара на WRC за първи път от 2010 г. насам. Изцяло новото асфалтово рали стана причина за отпадането на мното топ пилоти. Hyundai i20 N на Дани Сордо беше първият. Колата му се превърна в жалко изглеждаща обгорена купчина желязо, след като се запали на третата отсечка (втора за деня).
Драмата на Сордо доведе до съкращаване на сутрешния маршрут. Първото минаване на язовир Инабу беше отменено поради закъснения и блокиране на пътя от горящата кола. След два етапа Евънс и Нювил бяха изравнени, когато се завърнаха към сервизната зона за обслужване на стадиона на Toyota.
Втората врътка през град Шитара (SS7) също беше отменен поради повредата на мантинелата, причинена от Ford Puma на Крейг Брийн, когато той отпадна. Но Евънс беше намерил своя ритъм и използва оставащите две отсечки в своя полза.
Референтно време в Исегами тунел извади уелсеца с 1,1 секунди пред своя съперник от Hyundai. Той повтори това в заключителния етап, за да затвърди позицията си. Това стана, въпреки че етапа Инабу бе спечелен от съотборника му Кале Рованпера. И все пак Евънс – който все още не е спечелил рали тази година – почувства, че има място за подобрение. Той бе с близо 2 сек. пред Нювил. Така денят завърши с 3 секунди в полза на уелсеца.
Кали Рованпера водеше за кратко, въпреки че беше разтревожен от дима, навлизащ в кокпита на колата му при отварянето. Темпото на финландеца започна да намалява, докато той се бореше с недозавиване, което прегряваше предните гуми. Все пак шампиона стана 3-и и вкара в топ 3 два автомобила Toyota. Той изостава от Ньовил само с 2,1 сек.
Това беше посредствен първи ден за Ойт Танак на последното му рали с Hyundai Motorsport. Проблем с диференциала забави естонеца в началото на деня. Проблемът беше отстранен в сервиза, което му позволи да завърши на 8,8 сек. 4-и.-
Домашният герой Такамото Кацута беше другият пилот, който се бореше с недозавиването. Въпреки това, той ставаше по-уверен с всеки изминал етап. На 20,6 секунди назад от лидера, той все още поддържа силен резултат със своята Toyota.
На повече от минута беше Гюс Грийнсмит в единствения останал Ford в колоната. Денят му не беше без драми и британецът си изпати от счупена полуоска през цялата сутрин. Лидерът от четвъртък вечерта Себастиен Ожие също имаше проблеми и изостана с 2:49,8 мин., след като спря, за да смени колело във втората отсечка.
Автомобилите от „поддържащите групи“ доминираха във втората половина на топ 10 в класацията. Новакът в WRC2 Сами Паджари се изкачи нагоре във WRC2 на 7-о място пред Теему Сунинен. Емил Линдхолм е девети в общото класиране и е на път да спечели шампионската корона, след като неговият основен съперник за титлата Кайетан Каетанович катастрофира. Ожие оформи топ 10.
Утре има още осем изтощителни етапа. Гората Нуката (20,56 км) и езерото Микавако (14,74 км) се карат сутринта и следобед. Има и един етап през град Шинширо (7,08 км), с който завършва сутрешната врътка. Двойните изпитания на любимия на феновете супер специален етап Озазаки Сити (1,40 км) приключват деня.