WorldSBK: Разгатлиоглу направи дебют с мотоциклета BMW M 1000 RR

Моментът най-накрая настъпи. Шампионът на WorldSBK за 2021 г. Топрак Разгатлиоглу (ROKiT BMW Motorrad) изпробва BMW M 1000 RR за първи път и беше изключително доволен от първите впечатления. Въпреки механичния проблем след само две обиколки, усмивката каза всичко за Разгатлиоглу. Той описа усещането от мощността, спирането, завиването и чувството в екипа.

Първоначално беше планирано Разгатлиоглу  да тества в понеделник, 4 декември, но с идването на непредсказуемо време, той и екипът на Шон Муър решиха да започнат работа с половин ден тестване в неделя. Тестовете на Аутодромо Интернасионал до Алгарве продължиха и според планираното в понеделни. Така дебюта на Топрак Разгатлиоглу с ROKiT BMW Motorrad бе ползотворен.

Разгатлиоглу каза: „Най-накрая карам БМВ. За мен това е много положително, харесвам рязкото спиране, но спирането с двигателя работеше много добре. Вътре в екипа се чувствам много топло и всички са много добри хора. Първият ден приключи, но въпреки изминатите само 11 обиколки, беше важно да имаш усещане. Първото каране беше много добро и положително.

Опитахме се да поставим моите настройки, но днес мотоциклетът не беше готов. Използвахме половин ден. Имахме проблем и всички казваха, че е двигателят, но всъщност беше проблем с маслото. Загубих време поради това, но последното ми бягане беше много положително, тъй като карах осем обиколки. Научих мотора, тъй като и този, и старият ми са различни. Много съм щастлив, тъй като всяка обиколка се подобрявам и научавам стила на мотора. Имам нужда от стила си, но в бавните завои сега се чувствам по-добре.”

Турчинът започва кариерата си в WorldSBK с Kawasaki. Случайно първият му тест е в Портимао през 2017 г. Разгатлиоглу финишира на подиума през първия си сезон през 2018 г., преди да спечели първото си състезание през 2019 г. Той се премести във фабричния отбор на Yamaha през 2020 г., където спечели своето първо състезание за тях. През 2021 г. той спря диктатурата на Джонатан Рей и Kawasaki в шампионата, като взе короната. През 2022 и 2023 г. доблестно се противопостави на Алваро Баутиста (Aruba.it Racing – Ducati). Сега прие ново предизвикателство, когато той премина към BMW.

Топрак казва за първите си обиколки с новата машина: „В първата обиколка просто се усмихвах. Особено на влизането в завоя, Познавам много добре стария си мотор след 4 години. Но на изхода от последния завой усетих невероятна сила над хълма.  Този мотор става все по-бърз. Трябваше да адаптирам спирането при първия завой, защото го опитвах както преди, но спрях много. Освен това, след проблема на завой 1, имаше масло от лявата страна на пистата, така че използвахме средата. Не беше лесно да вляза в завой 1. Но с всяка обиколка ставах все по-добър, разбирайки мотора и сцеплението. Връзката на газта е много по-добра. Много съм щастлив и имаме много части, които да опитаме.”

Ден по-късно той отново бе въху машината BMW M 1000 RR. След приключване на екшъна в понеделник,  който бе вторият му ден на мотоциклета, шампионът за 2021 г. прегледа своя тест, обясни основните разлики между машините Yamaha и BMW. Каза къде би искал да подобри преди втори тест в Херес тази седмица, както и изпращане на заплашително послание към своите съперници.

Времето на пистата и във втория ден все още беше ограничено, Разгатлиоглу каза: „Днес караме, но не при напълно сухи условия. Като цяло се чувствам щастлив, защото беше много положителен тест. Чувствам, че моторът е много по-добър, защото в неделя карах мотора за първи път, но само 11 обиколки. Днес променихме нещо и усещането е много добро. Имах странна катастрофа на завой 5. Опитах рязко спиране, задницата се повдигна, падна надолу и след това започна да се плъзга много. Блъснах се от лявата страна, но не беше голяма катастрофа. След това карах отново, за да съм сигурен, че разбирам мотора. Направихме много добро време за обиколка при тези условия на пистата. Наслаждавах се. Не направих много обиколки; 19 в понеделник и 11 в неделя. Ние се учим. Този мотор, след четири години в синьо, е напълно различен. Започвам да се адаптирам. Чувствах, че предницата е много по-добра от преди и особено спирането на двигателя е невероятно. Използвахме друга карта. Най-накрая усещам спирачката на двигателя! Много положително. Имаме нужда от повече обиколки с този мотор за настройка, защото имаме много части, но нямаме време да ги пробваме. Надявам се на сухи условия в Херес, за да опитам другите части.”

Както стана дума, BMW са третият производител, за който Разгатлиоглу кара, след като направи своя дебют с Kawasaki и прекара два сезона на ZX-10RR за Kawasaki Puccetti Racing, преди да премине към отбора Pata Yamaha Prometeon WorldSBK от 2020 до 2023 г. Там грабна  титлата за 2021 г. Турчинът обясни разликите между старата си машина Yamaha YZF-R1 и новия си мотор M 1000 RR

Той каза: „Най-голямата разлика е, че моторната спирачка е невероятна. Другата най-голяма разлика е, че мотоциклетът е много бърз на правата. Това е добре, защото за първи път усещам сила. Много се радвам за това. Не знам за аеродинамиката, но може би го усещам на излизането от последния завой, изкачвайки се нагоре. Чувствам, че моторът не се движи, но може би това помага. Фокусиран съм само върху влизането в завоя и ускорението. Може би имам нужда от повече обиколки, за да разбера крилата. Мисля, че помага при изхода от последния завой.

С Yamaha винаги съм се опитвал да имам повече наклон заради колелото, но с BMW не се боря. На изхода на ъгъла усещам сила и след хълма все още се чувствам сила; моторът ускорява повече. При спиране за завой 1, сега също съм доволен, защото започвам да се накланям, усещам спирачката на двигателя много. Сега това е много положителен тест. Трябват ми още обиколки. Опитах всичко възможно и за да си обясня мотора. Веднага подобряваме времената, но аз се нуждая от повече време.“

След Портимао, фабричният екип на BMW се отправя към Херес за още два дни тестове на испанската писта днес и утре. И пилотът, и отборът ще се надяват на по-добри условия, за да получат повече километри на мотоциклета на немския производител.