WorldSBK: Ново трасе, ново предизвикателство

В WorldSBK рядко се срещат отбори, които стъпват на изцяло нова писта. Така ще бъде този уикенд на новото чешко трасе в Мост. Как се подготвят тимовете за това изпитания?

Чисто новата писта представя пред всички чисто ново предизвикателство пред отборите от WorldSBK. Чешкият кръг този уикенд е на пистата на Autodrom Most, където никой досега не е карал. Както се казва, в петък пред всички ще има чист лист хартия и никой няма да има данни. Иронично е, но следващите два кръга от сезона ще се проведат на чисто нови писти. Следващият старт е на трасето в Навара. Тъй като отборите от Супербайк са избрали да не тестват в Чехия, всички те ще започнат този уикенд от нулата. Това е интересна динамика. Кой ще разбере естеството на нещата най -бързо? Кои пилоти ще открият тайните по -рано?

Експертна представа

За да се разбере как един тим подхожда към уикенд като този, инженер Фил Марън, шеф на екипа на Топрак Разгатлиоглу от Pata Yamaha, обясни процеса: „Честно казано, в навечерието на този кръг ние се опитваме да проучваме. Това състезание е различно от Ещорил миналата година. За там имахме опита от отбора на световното първенство по издръжливост, който се състезава там. Сега нямаме нищо. Имаме известна информация като върхови скорости, но това всъщност не е толкова полезно.

Когато отидохме в Навара за теста, вече имахме модел на използването на предавките от един от членовете на нашия екип, който е карал там преди. Успяхме да бъдем на базата за подготовка и не беше лошо. За нова писта използваме нашата основна настройка, но след пешеходна разходка ще я коригираме, ако смятаме, че трябва. Това не би била крайна промяна, но може да се нуждаем от някои промени. Гледахме много видеоклипове на пистата, за да я разберем!

Трябва да разберете къде да бъдете бързи, така че предавателното отношение не е непременно само максимална скорост. Понякога се стремите към производителност, като искате да изстискате всички възможни обороти от двигателя. Друг път, когато искате да го карате леко, когато искате моторът да е удобен за управление, трябва да настроите мотора на режим за по-лесна смяна на предавките. Това обаче много зависи от пилота. Има някои, които нямат нищо против да направят много смени, но други го мразят! ”

Предизвикателството е прието

Разбирането на модела на смяна на предавките на пистата е предизвикателство, което екипът се надява да е определил преди първата тренировка. С фиксирани предавателни числа в WorldSBK, екипите винаги компрометират настройките си от седмица на седмица. Така ще бъде и в Мост. Разликата на пистите през целия сезон означава, че това не е основен проблем. Екипите са свикнали да използват инструменти на шасито, за да намерят решения за това, като променят дължината на люлеещото се рамо.

Първата тренировъчна сесия ще бъде прекарана в пробване на предавателното отношение. Но тази работа може да с свърши и в следобедната сесия. По електрониката, която винаги е ключов фактор в WorldSBK, се работи от началния период в FP1. Екипите се опитват да използват максимално времето си на пистата, като регулират контрола на сцеплението и спирането с двигателя след всяко излизане. С почистването на пистата от прах и когато се отложи каучук след време, всеки пилот започва да се приспособява. Това е същото, което се повтаря всяка седмица, но екипите също знаят колко бързо една писта се покрива с каучук през целия сезон. Те няма да знаят това в Мост, така че отново едва по-късно през уикенда те разбират напълно условията.

Как гумите ще влязат в играта?

Изборът на гуми стана критичен в WorldSBK. Ако можете да се измъкнете със супер меката задна гума SCX, това може да бъде голямо предимство. При последния си таймаут Джонатан Реа (Kawasaki Racing) успя да направи своя избор на гуми въз основа на много къс температурен прозорец на пистата, защото в Kawasaki знаеха точно от какво се нуждаят в Assen.

С толкова много променливи в играта, ще могат ли екипите да получат достатъчно информация, за да знаят правилния избор на гуми за състезанието?

„Абсолютно, ще използваме тренировките със същия модел, както обикновено“, обяснява Фил Марън. „Не знаем състоянието на пистата. Може да е изключително мръсно, така че може да се използва допълнителен комплект, който не сме планирали. Защото просто пистата ще се почиства. Ние ще отидем там и ще използваме стандартния материал на Pirelli, който познаваме. Ще използваме SC1 и SC0 във FP1 и ще видим какво изисква пистата, преди да започнем да се излизаме на трасето с новия материал.”

Yamaha ще имат още един джокер. Това е Нико Канепа, пилотът анализатор на производителя. Наскоро той кара на пистата и знае някои от тънкостите. Италианецът е от решаващо значение за даването на обратна връзка на ездачите, а Топрак Разгатлиоглу (Pata Yamaha) и Гарет Герлоф (GRT Yamaha) със сигурност ще се възползват от тази информация. Същото важи и за съотборника на Топрак – Андреа Локатели.