WorldSBK: Високи скорости, технически новости и хрумки пред новия сезон

В средата на тази седмица за първи път на пистата Каталуня се събраха всички отбори от световния шампионат WorldSBK. Те направиха двудневен тест.  Топ тимовете, особено заводските бяха с новите мотоциклети и новите ъпгрейди. Това бе достатъчен показател за анализ на ефективността на моторите. Като основен фактор бе тяхната записана максимална скорост.

Двудневният поддържан тест беше шанс за всичките пет производителя в шампионата да покажат нови технологични иновации за подобряване на производителността на своите мотоциклети преди сезона 2020. С присъстващите BMW, Ducati, Honda, Kawasaki и Yamaha, това бе първата възможност да се направи сравнение между тях.

С нови мотоциклети в WorldSBK бяха BMW и Kawasaki – съответно с M 1000 RR и ZX-10RR. Значително подобрени машини извадиха Ducati, Honda и Yamaha със съответните  Panigale V4 R, CBR1000 RR-R и YZF R1. Имаше включително нов двигател, компоненти за повече мощност и подобряване на подаването на енергия. Един показател, който може да се използва за сравняване на машините, е максималната скорост и постоянството на достигнатите максимални скорости.

Honda и BMW водят в класацията за топ скорост.

По отношение на максималната скорост може би именно Михаел ван дер Марк (BMW Motorrad) записа максимална скорост от 329,5 км/ч на втория ден от теста. Точно толкова е и бързината на Алваро Баутиста (Team HRC) от първия деня.

Скоростта показва потенциала за Ван дер Марк. Но ако се анализират резултатите по-прецизно, ще се види, че там също има последователност. Петте му най-добри времена на първия ден излязоха на 6-о място –  средно 322,4 км/ч. Докато това постижение се подобри с 2 км/ч на втория ден. Потенциално, на пилота може да е помогнал и слипстрийма (въздушен поток)  през две от петте обиколки, които бяха най-бързи. Ван дер Марк беше най-бързият мотоциклетист на BMW по права линия. Съотборникът му Том Сайкс (BMW Motorrad) беше с около 5-6 км/ч по-бавен в средните си най-бързи пет обиколки. Между тях се вклини частникът Йонас Фолгер  (MGM Bonovo Action), който също кара BMW M 1000 RR.

Kawasaki се приближават до Ducati

Средната скорост на Баутиста е била най-висока през двата дни на тестовете – 327,3 км/ч, докато Тито Рабат (Barni Racing Team) е бил най-бърз на втория ден. Той има средно 325,9 км/ч като максимална скорост. Световният шампион на Moto2 ™ през 2014 г. беше най-бързият пилот на Ducati по отношение на максимална скорост. Това Рабат го направи на втория ден от теста. Той продължава да се адаптира към новата за него обстановка. Тито Рабат непрекъснато подобряваше времето си през втория ден.

Що се отнася до другите машини на Ducati – заводските, Скот Рединг (Aruba.It Racing – Ducati) и съотборникът му Майкъл Рубен Риналди осредняват максимална скорост от най-добрите си пет топ постижения – съответно от 325,1 км/ч и 323,6 км/ч.

Чаз Дейвис (GoEleven), излиза на пистата с новия си отбор за първи път през 2021 г., Незабавно обаче даде високи постижения и скорости за върха на класирането със средна скорост от 324,4 км/ч. Не му достигаха само 2 км/ч по-бавно отколкото най-бързата скорост на Баутиста и Ван дер Марк от теста.

В Kawasaki, както шесткратният шампион Джонатан Риа (Kawasaki Racing), така и Алекс Лоус също бяха малко над средно 320 км/ч. Средната скорост на Риа  бе  321,9 км/ч с новия си ZX10-RR. Лоус бе само с 1 км/ч по-бавен от съотборника си. Двамата дадоха най-доброто си средно време във ден от изпитанията. Kawasaki се стреми да намали разликата между своите съперници в Шампионата.

Yamaha бърза през обиколка, но липсва малко скорост по правата?

Yamaha пробваха пет машини на теста. Те работиха в заводския екип, обединени от два сателитни екипа. Андреа Локатели (Pata Yamaha) с BRIXX WorldSBK беше най-бързият Yamaha по права линия, като взе средна максимална скорост от 319,2 км/ч, въпреки че бягането на съотборника Топрак Разгатлиоглу беше силно ограничено на втория ден. Причината – Covid-19.

Изненадата беше Гарет Герлоф (GRT Yamaha WorldSBK), тъй топ 5 най-добри средни скорости на американеца достигнаха 317 км/ч. Всъщност, Yamaha бяха единственият производител, който не е публикувал средно 320 км/ч или по-висока скорост.

Сравнение с със старта в Каталуния от 2020 г.

Не всичко може да се сравни със състезанието в Каталуня от септември 2020 г. Има нови състезатели в различни отбори, различни метеорологични условия и състояние на пистата. Сега максималните скорости обикновено бяха по-бързи, отколкото на състезанието миналата година. Все пак производителите се стремят да продължат да разработват и усъвършенстват своите машини.

Най-големия скок от всички пилоти, останали с екипа си е през 2021 г., дойде от Лоус, чиято максимална скорост се увеличи с 5 км/ч. Рединг също спечели 4,2 км/ч. Шампионът Реа намери допълнителни 3,2 км/ч.

В другия край на спектъра бе Сайкс спечелил само 0,3 км/ч. към максималната си скорост от състезанието в Каталуня. Герлоф всъщност загуби известна максимална скорост – надолу с 0,7 км/ч., въпреки че претендира за първия си подиум на WorldSBK като достигна максимална скорост от 319,5 км/ч през септември. Заводският пилот Разгатлиоглу скочи с 4,1 км/ч. И двата мотора Honda на HRC откриха скорост и по правата – с 3.3 км/ч, а Хаслам – с 1.3 км/ч.

Топ 10 най-бързи средни стойности от теста в Каталуня (най-високата скорост)

  1. Алваро Баутиста (Team HRC) 327,3 км/ч (329,5 км/ч)
  2. Тито Рабат (Barni Racing) 325,9 км/ч (326,5 км/ч)
  3. Скот Рединг (Аруба. It Racing – Ducati) 325,1 км/ч (326,5 км/ч)
  4. Михаел ван дер Марк (BMW Motorrad) 324,4 км/ч (329,5 км/ч)
  5. Чаз Дейвис (Team GoEleven) 324,4 км/ч (327,5 км/ч)
  6. Майкъл Рубен Риналди (Aruba.It Racing – Ducati) 323,6 км/ч (324,5 км / ч)
  7. Леон Хаслам (Team HRC) 323,0 км/ч (323,6 км/ч)
  8. Джонатан Риа (Kawasaki Racing Team WorldSBK) 321,9 км/ч (323,6 км/ч)
  9. Йонас Фолгер (MGM Bonovo Action) 321,5 км/ч. (322,6 км/ч)
  10. Алекс Лоус (Kawasaki Racing) 320,9 км/ч (321,7 км/ч)

Технически новости по машините на производителите и отборите

Kawasaki

Нова машина, нови надстройки. Всички технологични иновации на ZX-10RR! Така от Kawasaki представиха чисто новия ZX-10RR към края на 2020 г. С повече тестове, включително и предстоящи, ще има още новости. Такива имаше в изобилие в Барселона. Най-същественото е новият двигател за 2021 г., Kawasaki Racing тестваше с нов обтекател, нови елементи на опашката на мотора и нови крила на резервоара на машината на Алекс Лоуес. Докато неговият съотборник Джонатан Риа също имаше ново подвижно рамо.

Ducati

 

Нови са спирачките, подвижното рамо и ауспусите.  Всичко това можеше да се види на машините на Aruba.It Racing – Ducati, Motocorsa Racing и Barni Racing в Каталуня. Представени бяха много иновации по Ducati Panigale V4 R на трите отбора. И трите екипа са направили промени на машините извън сезона. Една от най-големите промени в фабричната машина на Ducati са новите спирачно апарати на Brembo. Екипът изпробва и ново подвижно на моторите на Скот Рединг и Майкъл Рубен Риналди. В Motocorsa Racing Аксел Басани изпробва нов ауспух, докато екипът на Barni Racing, заедно с Тито Рабат, смениха окачването за 2021 г.. Сега то съвпада с фабричното оборудване и използва окачване на Öhlins.

Yamaha

 

Мотоциклетите на Yamaha бяха с нови обтекатели и апарати на теста в Каталуня. В машините Yamaha YZF R1 бяха пробвани различни елементи, целящи да усъвършенстват пакета си преди новия сезон. В Yamaha се стремят да надградят силната, печеливша кампания от 2020 г.  Това е валидно както за Pata Yamaha с екипировка BRIXX WorldSBK. Другата цел е да се даде и на пилотите на GRT Yamaha най-добрия шанс и в шампионата.

В екипа на Pata Yamaha, Топрак Разгатлиоглу и Андреа Локатели изпробваха нови обтекатели на своя YZF R1 и нови спирачни апарати от Brembo, както и актуализиран двигател. Съотборниците от другия тим GRT Yamaha – Гарет Герлоф и Кота Нозане,  също успяха да изпробват новия обтекател.

Honda

Нови сензори и подвижно рамо са технологичните промени в CBR1000 RR-R. По моторите на Honda имаше изобилие от иновации. Team HRC донесе ново подвижно рамо, нови седалки за пилотите си Леон Хаслам и Алваро Баутиста, нов ауспух и сензор за въртящия момент. В тима искат да продължат възходящата си тенденция в WorldSBK. Машината CBR1000 RR-R разполага също с подобрен двигател, предназначен да подобри цялостните характеристики и най-вече в горния оборотен диапазон.

BMW

 

Машините BMW M 1000 RR също показаха мускули с изобилие от технологични новости – ново подвижно рамо, крила и др. Мотоциклетът BMW M 1000 RR е чисто нов. От тима успяха да скрият новия двигател. Но все пак някои от данните по време на теста се изясниха. Машината е с нов подвижен механизъм на окачването. Но не е само  рамото.  Мотоциклетът бе с нови крила, а също и с нова спирачна система на Nissan. Изпускателната система много добре пасва на модифицираното шаси от немския производител.

Снимки WorldSBK