Volkswagen Лекотоварни автомобили, Argo AI и MOIA показват първите прототипи ID.BUZZ с възможности за автономно движение

Със своята черно-бяла маскировъчна окраска и висока надстройка на покрива, ID. BUZZ AD се движи с тихо бръмчене в залата, в която в навечерието на изложението IAA Mobility 2021 се проведе събитието New Auto Night на Volkswagen Group. Tова е един от първите пет прототипа на Volkswagen Лекотоварни автомобили (VWN) със система за автономно движение, използващи технологичната основа на бъдещите изцяло електрически модели Bulli. От началото на 2025 година серийната версия на ID.BUZZ AD (Autonomous Driving) ще се използва в различни услуги за мобилност като предлаганите от компанията MOIA. В Мюнхен е и европейската централа на Argo AI – глобалната технологична компания за системи за автономно движение, която си партнира с VWN в разработката на цялостната система за автономно управление SDS (self-driving system), включително карти, хардуер, софтуер и „облачна” поддържаща инфраструктура за ID. BUZZ AD. В рамките на услугата за съвместна мобилнст (т.нар. „ridepooling”) на компанията MOIA, от 2025 година в Хамбург автономният ID. BUZZ AD ще превозва своите пътници до желаната цел напълно самостоятелно.

Argo провежда активни изпитания с прототипи на ID. BUZZ AD в много градски райони, включително и в Мюнхен. Системата за автономно управление на Argo включва множество сензори, софтуер и компютърни платформи, които набират пълна 360-градусова информация за околната среда на автомобила, предвиждат действията на пешеходци, велосипедисти и други участници в движението и управляват работата на задвижването, спирачната система и кормилното управление по начин, който да гарантира типичното за опитните водачи безопасно и естествено движение на автомобила.

За да постигне безопасно автономно движение, системата на Argo AI използва видеокамери, радарни и лидар сензори. Специално разработеният от специалистите на компанията Argo Lidar е разположен високо на покрива на прототипите на ID. BUZZ AD1 и е в състояние да открива обекти на разстояние от над 400 метра. Неговата патентована гайгерова технология може да улавя дори и най-малките частици светлина (единичен фотон), поради което „вижда” отлично дори обекти с ниска отразяваща способност, като черни на цвят превозни средства например и така дава възможност за оформяне на много прецизна картина на околната среда .

Изпитанията на ID. BUZZ AD се извършват в сътрудничество с Volkswagen Лекотоварни автомобили в развойния център на Argo AI в Нойфарн, близо до Мюнхен. Argo разполага също и със закрит тестов полигон на площ от девет хектара в близост до летището в Мюнхен, на който се извършват реални симулации в уникалната за европейските условия на шофиране пътнотранспортна обстановка, в допълнение към изпитанията на основния полигон на компанията в САЩ.

В рамките на своите планове за развитие на услугите с автономни превозни средства, Volkswagen Лекотоварни автомобили ще демонстрира в затворената среда на изложението IAA как движението във вътрешните градски части може да бъде облекчено чрез услугите за споделено пътуване (ridepooling) и в същото време да стане по-безопасно благодарение на системите за самостоятелно управление.

Докато ролята на Volkswagen Лекотоварни автомобили и Argo AI е свързана с разработката на автономните автомобили и системата за автономно управление, MOIA е третият важен участник в създаването на услуга за автономна мобилност. Дъщерното дружество на Volkswagen вече разполага с богат опит в областта на услугите за мобилност и управлението на автопаркове. За много кратко време MOIA създаде най-голямата в Европа услуга за споделено пътуване (ridepooling) с шофьори и изцяло електрически автомобили, която вече е превозила милиони пътници. От 2025 г. MOIA ще бъде първата компания, която ще използва новия ID. BUZZ AD.