Днес, 23 април, преди 75 години, през 1946 г. Риналдо Пиаджо, собственик на фирмата Piaggio, основан през 1884 г. подава патент за „мотоциклет с рационален елементарен и органичен комплекс, комбиниран с рамка и калници и капак на двигателя, покриващ всички механични части“. Така се ражда Vespa. Моторизираният скутер с 98-кубиков 2T едноцилиндров двигател е построен в завода в Понтедера, Тоскана.
Затова днес е рождения ден на легендарната марка. Като ви обещахме вчера, когато обявихме юбилея на марката, днес отново проследяваме хронологично важни години от историята на Vespa
1948 г. – Представен е моделът Vespa 125 cc.
1949 г. – Създава се Unione Italiana Vespa Riders. Съюзът включваща 30 клуба и провежда първия си конгрес.
1950 г. – Vespa започва производство за Германия, съгласно лицензионно споразумение с Hoffman-Werke.
1951 г. – Vespa започва производство за Обединеното кралство по лиценз на Douglas Дъглас от Бристол и във Франция с ACMA от Париж.
1952 г. – Vespa Club Europea се ражда в Милано, за да обедини клубовете в Италия, Франция, Германия, Швейцария, Холандия и Белгия. Членството в Vespa Club надхвърля 50 000. По света има повече от 10 000 сервизни станции Vespa.
1953 г. – Vespa 125 е увековечен във филма „Римска ваканция“ (Roman Holiday) на Уилям Уайлър с Грегъри Пек и Одри Хепбърн.
1955 г. – Vespa GS е най-елегантният скутер, създаван някога и отбелязва повратна точка за марката. Vespa за първи път надхвърля границата от 100 км/ч, за първи път приема 4-степенна скоростна кутия и монтира 10-инчови джанти.
1964 г. – Ражда се Vespino – Vespa с обем на двигателя 50 cc.
1965 г. – Продажбите на Vespa надхвърлят 3,5 милиона.
1968 г. – Кампанията „Chi Vespa mangia le mele“ революционизира рекламния свят.
1968 г. – Vespa Primavera е един от най-дългопроизвежданите модели Vespa и е скутерът на новите поколения в цяла Европа.
1976 – Vespa Primavera 125 – ET3 е първият скутер с електронно запалване.
1978 – Vespa PX се ражда в трицилиндровите „класически“ 125, 150 и 200 кубикови версии. Това е най-продаваният модел в историята на Vespa с повече от 30 милиона бройки.
1980 г. – Четири машини Vespa PX участват в рали Париж-Дакар, най-епичната и изтощителна надпревара в света. Невероятно – каран от Марк Симоно, един от тези машини продължава до финали и завършва състезанието.
1984 г. – Vespa PK 125 Automatica е първата Vespa с автоматична скоростна кутия.
1988 г. – Продажбите на Vespa надхвърлят 10 милиона.
1992 г. – Джорджо Бетинели, писател и журналист, напуска Рим с Vespa и достига Сайгон през март 1993 г. Бетинели после продължи да прави и други подвизи с този скутер. През 1994-95, също на Vespa, изминава 36 000 км от Аляска до Тиера дел Фуего. През 1995-96 г. пътува от Мелбърн до Кейптаун – над 52 000 км за 12 месеца. През 1997 г. той тръгва от Чили, достигайки Тасмания след три години и осем месеца, като е пропътувал 144 000 км на своята Vespa и е прекосил 90 държави – през Америка, Сибир, Европа, Африка, Азия и Океания. Като цяло Бетинели е изминал 250 000 км с Vespa.
1996 г. – Новото поколение Vespa се ражда с модела ET4 125 cc. За първи път Vespa приема 4T двигател и автоматична скоростна кутия.
1996 г. – Броят на продадените скутери Vespa надхвърля 15 милиона.
1997 г. – пускат Vespa ET2 (50 куб. см).
1998 г. – Сериозно рестилиране и предна дискова спирачка за Vespa PX. Това е най-продаваният модел скутер в света – над два милиона бройки от момента на пускането му.
2000 г. – Vespa се завръща на американския пазар.
2003 г. – Раждат се завръщането на Vespone, Vespa GT 125 и Vespa GT 200.
2005 г. – Vespa LX бележи завръщането към най-класическите линии на Vespa.
2006 г. – Vespa празнува 60 години със зрелищната специална серия Vespa 60 °, която връща цветовете и стила на ранните машини Vespa.
2008 – Vespa 300 GTS Super е най-високопроизводителният и най-спортният модел в историята.
2011 – Vespa 946 е изключително ексклузивен модел. Той е посветен на естетическо и технологично съвършенство, чието име напомня годината, в която се ражда скутерът, символичен за италианската елегантност – 1946.
2013 г. – Легендарната Vespa Primavera се завръща, произведена в 50, 125 и 150 куб. см обем на двигателя, подновява се легендарното Vespino.
2018 г. – Ражда се Vespa Elettrica, модерно произведение на изкуството с технологично сърце, предназначено да промени сегмента на мобилността. Напълно безшумен и лесен за каране и произведен изцяло в Понтедеря, той представлява революционната и съвременна душа на марката, която винаги е изпреварвала времето си, постоянно е на върха, като същевременно остава вярна на своите ценности по отношение на стил и технологии.
2021 – Vespa достига 19 милиона произведени бройки и празнува 75 години със специалната серия Vespa 75. Тя два на семействата GTS и Primavera в нова елегантност.