TT на остров Ман – магнитът на пресметнатия риск и големите трагедии

Два дни остават до началото на най-щурото и най-вълнуващо мотоциклетно състезание в света – ТТ на остров Ман. Първите квалификационни сесии започват този понеделник, 29 май. Първото състезание е на 3 юли, а шоуто по планинското трасе с дължина 60,75 км км ще продължи до 10 юни.

Всеки, който има поне една победа на остров Ман е герой. Скоростите са страхотни. Рисковете – също. Пилотите летят с 300 км/ч. по обикновени пътища, минават на милиметри от каменните стени на къщи и имения, през мостове, правят скокове. А във високата част често има и мъгла…

След двегодишно отсъствие, наложено от пандемията COVID-19, TT на остров Ман се завърна през 2022 г. по дългоочакван начин. Състезанията за първи път бяха предавани изцяло на живо по света.

За съжаление освен славата и победите, катастрофите са често явление.

Въпреки че ТТ на Ман през 2022 г. бе отчетено като успешно, то беше засенчено от най-трагичната година на състезанията от 1989 г. насам. Петима пилоти загинаха през тренировъчната седмица и тази на състезанието.

Марк Пърслоу

Марк Пърслоу загина при катастрофа в Балагари на тренировки. В първия състезателен ден, първото състезание в Сайдкар (мотоциклети с кош) беше спряно с червен флаг за сериозна катастрофа на една миля в трасето от 37,75 мили в участъка Аго’с Лийп. Трагедия! Пилотът Сезар Шанал загина, докато неговият балансьор Оливие Лаворел беше откаран с самолет в болница в Ливърпул в критично състояние.

Сезар Шанал и Оливие Лаворел

В началото на състезателната седмица ветеранът Дейви Морган намери смъртта си при катастрофа на 27-и километър в края на първото състезание Supersport. Това беше в понеделник, а в петък баща и син, екипаж на Сайдкар Роджър и Брадли Стоктън, загинаха смятания за почти идентичен инцидент с този на Шанал и Лаворел на Аго’с Лийп.

Роджър и Брадли Стоктън

Шумът, който се вдигна беше ужасяващ, особено в социалните медии. Те говореха за кърваво състезание. Гневният хор от коментари тръбеше „забранете TT“.

При първия инцидент със сайдкар първоначално бе съобщено от организаторите, че загиналият е Лаворел. Едва четири дни по-късно стана ясно, че Шанал всъщност е загиналият при инцидента. Причината – погрешна идентификация от съдебния лекар.

Дейви Морган

Досега на ТТ на Ман 265 състезатели са загинали на известното планинско трасето на различни състезания, откакто надпреварата се е състояла за първи път през 1911 г.

99-ият е един от най-значимите.

Италианецът Джилберто Парлоти умира, докато се състезава в TT през 1972 г. Легендарният Джакомо Агостини е един от приятелите му и от този момент нататък той се закле никога повече да не се състезава в TT. Повече състезатели последваха този бойкот. Така през 1977 г. надпреварата беше лишена от статута си на световен шампионат и Гран при на Великобритания се премести на територията на Обединеното кралство.

Загубата на статута на световно първенство позволи на TT да продължи и до днес. Причината е, че пилотът не е принуден да ходи там в името на собствените си надежди за точки, победи и титла, или заради договорни задължения. От 1977 г. всеки, който се състезава на TT, го прави, защото го иска.

Питър Хикман

Деветкратният победител Питър Хикман казва: „Моите мисли са със семействата и приятелите на хората, които не успяват да се приберат. Това е труден спорт, имахме трудни няколко седмици. Не всеки го разбира, но аз го разбирам. Всички сме тук по наш, собствен избор. Искаме да бъдем тук и никой от нас не би искал да види състезанието спряно, ако не се приберем. Разбирам, че хората не проумяват това, но ние сме такива. Ако ти си тук и се състезаваш, приемаш рисковете, преди да започнеш.“

ТТ на Ман може да се разглежда като основното човешко право да бъдеш свободен да избираш какво правиш със собственото си тяло.

Никой, който се състезава на остров Ман е луд с желание за смърт. Рисковете винаги са били оповестявани. И все пак състезателите продължават да се връщат. А идват и нови, като Глен Ъруин, който стана най-бързият новак през 2022 г.

Наистина, ако попитате който и да е новак на трасето, как се е чувствал при първото си излизане на трасето, всеки би изтъкнал неподправената страст към скоростта. Мнозина, дори и опитните пилоти твърдят, че когато карат мотора си, част от мозъка им казва „какво правиш, защо, по дяволите, правиш това?’ Другата част е „млъкни по дяволите, искам да го направя“.  Твърди се, че докато един състезател не дойде в TT на Ман и не го изпита сам, е почти невъзможно да го разбере.

Рисковете, които поемат, в много отношения се изчисляват от самите пилоти и от хората около тях, от екипа. Когато се спускат надолу по хълма Брей, те не са осъдени на смърт. Безопасността винаги се подобрява. Вече две десетилетия не е разрешено каране на мокро. Новаците преминават през задълбочено обучение и изучаване на особеностите. Стартовият брой бе намален за 2022 г., за да няма трафик. От миналата година бяха инсталирани нови LED панели за маркиране в стил Формула 1. Те действат като по-добра система за предупреждение в случай на инциденти. Този стремеж за подобряване на безопасността продължава.

Въпреки това, TT не може да избяга от тъмната страна на състезанията. Понякога остров Ман изглежда вцепенен до смърт.Така бе миналата година. Церемонията по награждаването се състоя във фен парка 20 минути след като новината за смъртта на Стоктън стана публична. Въпреки това, категоричната забрана на TT би отнела нещо много обичано от ездачите.

Освен това, отмяната на ТТ би била пагубна за остров Ман като цяло.

Двете седмици на TT са жизненоважни за икономиката на малкия остров в средата на Ирландско море. През 2019 г. TT събитието генерира около 37 милиона паунда за икономиката на Ман, тъй като хиляди се стичаха на острова, за да гледат състезанието. Пандемията на COVID, според доклад на BBC през 2021 г., струва на хазната на остров Ман 246 милиона паунда. Миналата година пригодите бяха около 32 милиона.

За да запълни демографските проблеми на острова, правителството предлага схема на чужденците да обмислят превръщането на остров Ман в постоянен дом. Загубата на TT би била сериозен удар за това.

Следователно забраната на TT не е просто решение с минимални последици. Призивите за забрана идват от онези, които не разбират какво е TT. Те виждат състезание с мотоциклети, което се прави по обществени пътища, което привлича вниманието на големите медии само когато настъпи смъртта.

Нещо подобно се случва и у нас с моторните спортове. Големите медии и TV канали вдигат шум само ако стане сериозен инцидент или някой загине. Инак не споменават за състезанията дори и в новините. Или почти не споменават класирането.

Какво става, ако се забрани ТТ? Регистрирани са над 300 души, загинали при изкачване на Еверест. Това все още се случва и в много отношения TT ​​и Еверест са подобни предизвикателства. Хората го правят, защото искат да видят дали го могат. Преследването и надхвърлянето на границите на възможното, е чисто човешка черта. Ами рали Дакар? Там също не минава година без жертви. Но състезанието съществува и си развива.

Пилотите не направили пари от състезанията с TT.

Никой не отива там, за да забогатее. Спечелването на състезанието Senior TT – най-престижното, ако се направят всички обиколки, ще донесе на победителя 18 000 паунда. За сравнение договорът на Марк Маркес с Honda в MotoGP се смята, че е около 25 милиона евро.

Трагедиите в TT през 2022 г. бяха ужасни за приемане. Но тези състезатели загинаха, правейки това, което обичат. Това е малка утеха за техните близки, но те биха били последните, които искат ТТ да бъде забранено. Тези състезатели се съгласиха, че възрастните поемат предизвикателство, за което знаеха, че може да има ужасни последици, но въпреки това обичаха да се състезават в TT.

TT никога няма да бъде 100% безопасен, без значение колко усилия полагат организаторите. Но докато остават условия, че участващите го правят по собствена воля, няма причина ТТ да се забрани, колкото и шантаво да изглежда това.

Снимки iomtt.com