Suzuki GSX-S1000GX и електронната еволюция

Suzuki GSX-S1000GX е спортен кросоувър. Стилът му изразява динамичния потенциал на съвременния мотоциклет. Той има бързината на супербайк и качествата на адвенчър турър, с който може да се пътува навсякъде.

Но какво би бил един съвременен японски мотоциклет без електронните системи! Естествено инженерите от Хамамацу са го оборудвали така, че нищо да не му липсва. Машината е последният писък на модата в електронната мотоциклетна еволюция . GSX-S1000GX е сред мотоциклетите с най-богато електронно обзавеждане. Десислв Минков, бранд мениджъра на мотоциклетите Suzuki в Миркат ООД е сигурен, че GSX-S1000GX държи първенството по най-много електрони системи от всички модели на Suzuki.

Ще изброим някои от тях: Suzuki Drive Mode Selector Alpha (SDMS-α), осигуряваща интегриран мениджмънт посредством режим на газта (Power Mode), Smart TLR (Traction, Lift and Roll Torque) Control and Active Damping Control, Suzuki Road Adaptive Stabilization (SRAS). Споменатите се допълват от автоматични режими на задното окачване, Ride-by-Wire, двупосочна система Quick Shift, Smart Cruise Control, Slope Dependent Control System, Suzuki Easy Start System, асистент за потегляне по наклон. За всички тях ще разкажем подробно в отделен материал.

В предишния материал, в който представихме Suzuki GSX-S1000GX, обещахме и подробности за всяка една от системите, както и за начина им на действие, а също и режимите на движение на машината.

GSX-S1000GX e първият мотоциклет на Suzuki със системата Suzuki Advanced Electronic Suspension (SAES).

Тя предлага гъвкави настройки за агресивно спортно каране и за пътувания на дълги разстояния. Окачването има дълъг ход на предните вилки – 150 мм, както и с ход на задното колело 150 мм. Това осигурява по-добър комфорт дори при преходи на големи разстояния.  Също така абсорбира неравностите при преминаване през бордюри и други неравни настилки при офроуд движение.

SAES използва специална адаптирана версия на окачването от серията Hitachi Astemo SHOWA EERA. Тя интегрира електронно управляеми версии на обърнатите телескопични предни вилки SFF-CA и link-type BFRC-lite моношок за заднoто окачване. В съответствие с управлението на SDMS-α посредством интегрираните режими на езда, наборът от настройки на SAES адаптира автоматично реакциите на амортисьорите в зависимост от конкретната ситуация.

Така се постига по-плавно придвижване, подобрена стабилност за лесен контрол. SAES функционира по-интелигентно от конвенционалните електронни системи на окачването благодарение на разширена функционалност.

Тя включва специални програми.

Едната е Suzuki Floating Ride Control (SFRC), който използва Skyhook теория за oще по-прецизно следване на желаната траектория и за комфорт в зависимост от промяната на пътната настилка. Другата е Suzuki Velocity Dependent Control (SVDC), която отчита скоростта на мотоциклета и оптимизира настройките на окачването в зависимост от нея. Третата е Suzuki Deceleration Damping Control (SDDC), която плавно стабилизира машината при спиране и контролира амортисьорите, за да елиминира наклоняването.

Suzuki Clutch Assist System (SCAS) действа като приплъзващ съединител, за да „омекоти“ влиянието от реакциите на двигателя при спиране с „моторната спирачка“. Така ездачът може да превключи уверено на по-ниски предавки и да поддържа по-добър контрол. В същото време системата увеличава налягането за зацепване на съединителя при ускорение. Заради по-меките пружини, тази функция дава възможност за съвсем леко натискане на лоста на съединителя. Така се намаляване умората на водача при каране в задръствания и на дълги преходи.

Характеристики на Suzuki Intelligent Ride System (S.I.R.S.)

Подобно на флагмана в мотоциклетната гама на Suzuki – Hayabusa, GX също интегрира Suzuki Drive Mode Selector Alpha (SDMS-α), осигуряваща интегриран мениджмънт посредством режим на газта, Smart TLR (Traction, Lift and Roll Torque) Control и Active Damping Control. Употребата на SDMS-α е много лесна. Това става с избор на един от трите заводски режима с настройки. Всеки от тях е адаптиран внимателно, тестван и препоръчан от инженерите на Suzuki.

  • Режим A (Active) e проектиран за по-агресивен стил на спортно каране по хубави пътища.
  • Режим B (Basic) е с настройки, подбрани така, че да бъдат достатъчно добри за голям брой различни ситуации на пътя
  • Режим C (Comfort) има за цел да осигури комфорт и контрол, най-вече за дълги пътувания или при транспортиране на пътник и екипировка.

В допълнение към заводските настройки на SDMS-α, има възможност за избор измежду 7 нива на отделните настройки в зависимост от личните предпочитания и условията на каране към момента. Системата може дори да се изключи напълно.

Настройките на Power Mode (режим на газта) са фиксирани. Има избор между три режима, които осигуряват различни реакции на газта. Това се усеща най-вече в първия момент при подаване на газ. Настройките за всеки режим са тествани и настроени фино за постигане на максимално използване на потенциала на GX. Така машината се адаптира към промените в атмосферните и пътните условия, стила на каране и осигурява по-висока доза удоволствие от карането.

Smart TLR (Traction, Lift and Roll Torque) Control интегрира Suzuki Traction Control System (STCS) с Lift Limiter и Roll Torque Control. Те дават на водача възможност за по-добър контрол при най-различни и променящи се пътни условия.

  • Suzuki Traction Control System (STCS) осигурява по-добър контрол над мотоциклета  без значение дали ездачът е сам или с пътник, и какви са атмосферните, или пътните условия. Това намалява стреса и умората на водача и му позволява да кара по-уверено.
  • Lift Limiter допринася за още повече сигурност, като предотвратява отлепването на предното колело от земята при ускорение. Явлението е познато като „уийли“. Системата работи безшумно „във фонов режим“, а нивото на STCS определя в какъв момент ще сработи тя. При настройка low динамиката е поставена на преден план, докато при high асистентът се намесва още преди предното колело да започне да се отлепва.
  • Roll Torque Control е интелигентна система, внедрена за първи път в Suzuki. Тя осигурява допълнителна превантивна защита срещу пързаляне чрез използване на данни за ъгъла при движение на мотоциклета и скоростта на колелото. Така може да определи предварително какво ниво на мощност и ускорение е оптимално за даден завой и автоматично да намали подавания въртящ момент, преди GX да премине граничните стойности.

Active Damping Control контролира новото Suzuki Advanced Electronic Suspension (SAES) (електронно регулируемо окачване). То осигурява четири електронно управляеми режима на амортисьорите “H” (Hard), “M” (Medium), “S” (Soft) и подлежащия на персонализация “U” (User).

SAES интегрира Suzuki Road Adaptive Stabilization (SRAS).

Това е специална програма, която позволява неусетно превключване между настройките за по-бързи реакции при езда. Новата система Suzuki Road Adaptive Stabilization (SRAS) неусетно превключва между различни настройки, които правят реакциите на мотоциклета по-пъргави при каране по нормални пътни настилки, и други, с които машината „филтрира“ по-успешно неравностите при движение по паваж или други неравни повърхности.

Когато SRAS отчете, че машината е стъпила на паваж, системата автоматично задейства по-висока степен на Suzuki Floating Ride Control (SFRC)  – от своя страна, тя работи в тандем с настройката на Active Damping Control, активна към момента, за да съдейства за по-добра возия, и регулира настройките на електронната дроселова клапа.

Системата за електронно управление на дросела (Ride-by-wire Electronic Throttle System) осигурява възможност за по-добър контрол на мощния двигател на GX в най-често използваните оборотни режими. Системата не само гарантира оптимален контрол, когато се дава газ при излизане от завой, но също носи предимствата от естествените линейни реакции на машината, подобни на тези при конвенционална дроселова клапа.

Системата Bi-directional Quick Shift позволява да превключвате на по-висока или по-ниска предавка без да се използва съединителя. Това намалява умората върху водача. В същото време има осезаемо усещане за превключване и за по-добър контрол на мощта на GX. Когато е активирана, системата позволява плавно и „чисто“ възходящо превключване почти без прекъсване в тягата. Превключването на по-ниска предавка също става бързо и плавно – отчасти благодарение на хармоничното взаимодействие на автоматичното „хендсфри маркиране“ и „моторната спирачка“.

Smart Cruise Control помага за намаляване на умората на водача при продължително каране, особено при движение с постоянна скорост по магистрали. Позволява поддържането на скорост без да се подава газ. И дава възможност да се превключват предавките без съединител с помощта на системата Bi-directional Quick Shift без да се изключва круиз контрола.

Това прави GX по-комфортен и по-удобен. При нужда, временно системата може да се изключи, а с удобната функция за повторно задействане, да се включи отново и да се ускори до последно зададената скорост.

GX е първият мотоциклет в серията GSX-S, който интегрира Motion Track Brake System. Тя осигурява по-добър контрол чрез съдействие при активацията на ABS не само при движение направо, но и при наклоняване в завой. Това прави асистенцията полезна в най-различни пътни условия.