ŠKODA Motorsport завършва разработването на ново поколение на своята FABIA Rally2

Създаването на нов състезателен автомобил е изключително предизвикателна задача. Особено когато се изгражда кола, толкова успешна като съществуващата ŠKODA FABIA Rally2, която е базирана на третото поколение на серийната FABIA. Новият рали автомобил е извлечен от четвъртото поколение FABIA и е проектиран да прескочи високата летва, поставена от предишния модел.

Тестовите пилоти играят много важна роля за постигането на тази цел – развитието на автомобила. Пилотите – Ян Копецки, Андреас Микелсен, Крис Мийк и Емил Линдхолм, заедно с техните навигатори са работили по разработването на новата ŠKODA FABIA Rally2. Тези опитни водачи са запознати със съществуващите състезателни автомобили на чешкия производител, както и с моделите на други марки. Опитът играе решаваща роля в развитието на състезателен автомобил.

„Има пилоти, които са много бързи, но не могат да ви кажат много за колата. Имаме нужда от такива хора, които наистина да карат автомобила до краен предел. Пилотите и екипажите са тези, които могат да предоставят ефективна обратна връзка и да се видят очи в очи с инженерите, които играят най-важната роля в развитието“, казва Алеш Рада, техническият специалист и координатор за състезателната кола.

Това богатство от опит и способност за комуникация позволява на пилотите и инженерите да работят заедно, за да прецизират автомобила и да го тестват при различни условия. „В допълнение, важно е да запомните, че разработваме автомобила за широк кръг клиенти. Нашият проект има над 450 автомобила по целия свят и целта е водачите и навигаторите им да се чувстват добре в новата кола. По-добре, отколкото в съществуващата“, обяснява Рада. „Така че понякога привличаме пилоти, които обикновено не работят с нас при разработката“, добавя той.

Тежката работа

„Разработваме автомобил, който ще се представя добре в много широк спектър от условия. Този по-широк обхват е важен при първоначалното развитие, тъй като след това колата се настройва за отделни настилки и отделни състезания“, казва норвежкият пилот Андреас Микелсен, който е част от екипа за разработка на новата FABIA Rally2.

Работата на пилотите при разработването на автомобила е много трудна. По време на един тестов ден пилотите често изминават повече километри с автомобила, отколкото за един ден на състезание от WRC. Между пусканията те все пак успяват да говорят с инженерите за представянето на автомобила и да предоставят обратна връзка.

„Нашият работен ден по време на тестовете често започва в седем и тридесет или осем часа сутринта. Ще отидем на трасето и ще подготвим график. Обикновено започваме тестването около час след началото. Като правим почивки, обикновено караме до може би шест часа следобед, за да изминем необходимото разстояние. И след това имаме подробна дискусия с екипа за поведението на колата и цялата работа, която сме свършили през деня. Това обикновено продължава до около осем часа“, казва изключително опитният северноирландски рали пилот Крис Мийк.

За някои пилоти това е най-взискателната програма, която някога ще изпълняват като част от работата си. Ключът е максималната концентрация, така че те да карат последователно и да могат да разграничат кои промени в поведението на автомобила се дължат на промяна в настройката или използването на различни части и кои се дължат на промени във времето и качеството на настилката. Тя, разбира се, също се променя с всяко задвижване.

Още един фактор усложнява работата.

„Обикновено шофираме на сляпо. Не получаваме точна информация за промените, които инженерите са направили в автомобила“, обяснява тест пилотът Ян Копецки. Инженерите крият промените от шофьорите, за да не бъдат прекомерно повлияни от тях, когато наблюдават поведението на автомобила.

„Ако знаете какво се е променило в колата, сте склонни да се фокусирате твърде много върху нея и тогава може да си помислите, че усещате разлика, но в действителност тя не е толкова значителна“, обяснява Андреас Микелсен.

Има обаче някои пилоти, които приветстват част от тази информация предварително. „Някакви индикации за това какво се е променило ми помагат да се съсредоточа върху промяната, а не върху променящите се условия на трасето“, казва Емил Линдхолм, най-младият член на екипа на тест-пилотите.

Най-много му харесват дългите тестови дни по много неравните чакълени трасета. „За мен вторият тип тест е най-предизвикателен, когато прецизираме специфичната настройка на автомобила. Тогава трябва да се концентрирам върху най-малките детайли. Ние не анализираме завоите като цяло, а се разделяме на няколко части и това изисква голяма концентрация“, обяснява Линдхолм. Той намира фазата на допълнително тестване, която идва след първоначалните изчерпателни изпитания на автомобила, за по-взискателна.

Действителните характеристики на новото поколение FABIA Rally2 в крайна сметка ще бъдат тествани в състезания по целия свят. Но тестовите пилоти вече могат да разкрият впечатленията си от новата кола. И тези впечатления дават надежда, че новият автомобил ще може да надгради успеха на своя предшественик.

Новите надежди

„Двигателят е по-мощен и въртящият момент е по-добър, отколкото беше”, казва Емил Линдхолм, хвалейки силовия агрегат.

Но новата кола има малко по-различен ефект върху всеки един от пилотите. „Като цяло колите са построени по едни и същи правила, така че разликите не могат да бъдат толкова големи. Предизвикателството е да вземем това, което направи съществуващите модели FABIA Rally2 и Rally2 evo толкова успешни и да го подобрим. По този начин инженерите са работили с нови размери за шасито и автомобила като цяло“, казва Крис Мийк, намеквайки за промяната. „Това е съвсем различна кола и е трудно да се сравни с предишната. Като цяло обаче тя е бърза и се управлява добре. Автомобилът трябва да бъде по-силен във всички аспекти и ние работим усилено, за да подобрим и без това добрата надеждност“, добавя Андреас Микелсен.