Най-стария мотокрос в света – Бобошево натрупа 63 издания Най-стария мотокрос в света – Бобошево натрупа 63 издания

Сезонът по мотокрос не може да завърши без емблематичната надпревара в Бобошево. Това е най-стария традиционен мотокрос в света. Прави се вече 63 години подред, без прекъсване. Това е специално състезание.

Първо, защото победителят преди е получавал буре с червено вино, с което е известен този регион. Затова някои шеговито го наричат „пиянския мотокрос“.  Сега наградите са туби, също пълни с превъзходното местно вино.

Втората специфика е трудното трасе. То се намира на Червения баир. Почвата е специфична – червени каменисти пясъци, които след няколко манша се изравят. Така трасето става трудно за преодоляване. Естествено и за избиране на правилната състезателна линия.

В това състезание участват много истински фенове на мотокросa – професионални състезатели и немалко любители, дошли да се преборят за заветната трофейна дамаджана раздавана на победителите в подножието на „Червения баир”.

На пресконференцията, по повод предстоящия  този уикенд старт в Бобошево  днес, присъства и 88-годишният Павел Наков.

Той е участвал в първия мотокрос през 1956 г. Пеко, както му викат си спомня: „Карах един Sachs. Бях пълен аматьор. Паца Манчева даваше тогава старта, като размахваше един каскет. Нямаше каски. Бях с една пилотска кожена шапка.

Трасето започваше от селото, минаваше покрай гробищата и се спускаше обратно. След три години бях вече професионалист с една германска алуминиева каска на главата, като канче. Като паднеш, мозъка ти се сплесква, каската остава здрава. Победителят получаваше едно буре вино. Тодор Гигов веднъж спечели бурето и отказа да го вземе. Каза да разпределят виното на всички. От тогава, и другите печелят по малко винце.“

На днешната  среща с медиите в Пресклуб България, присъства и кметът на Бобошево Крум Маринов.

Той също е състезател по мотокрос, но сега ще участва само мотоциклетът му, като на мястото на предния номер пише „Кмета“. Друг пилот ще кара неговата машина. Кмета, който бе преизбран наскоро беше категоричен, че традиционния мотокрос ще продължи през годините. Трасето е отлично подготвено, а домашното вино, направено за 63-тото издание вече очаква състезателите. Те ще го получат на награждаването в неделя.

Състезанието в Бобошево е интересно и поради друга причина. Мнозина от състезателите в джуниър класовете тестват в състезателни условия мотоциклетите. С тях ще се състезават през следващия сезон, но в нова, по-голяма кубатура. Такъв е естествено случаят с шампиона за 2019 г. в клас МХ65 – Мирослав Димитров (Марица Рейсинг). Той вече е клас МХ85 с Yamaha. След отличното си представяне миналата седмица в Благоевград, той се надява на добро състезание в големия клас.

В МХ65 Венцислав Тошев (Мотоспорт Варна, КТМ) и Дани Цанков (М6 Yamaha Рейсинг, Yamaha) не спират да събират овации.

В Бобошево традиционно публиката е многобройна и на ниво. Виктор Бориславов (Мотоспорт Варна, КТМ) ще отбележи тази седмица финален старт с малкия мотоциклет 85 кубика. Възможно е обаче, въпреки че все още няма достатъчно тренировки с 125-кубиков мотор за следващия сезон, да се появи и в клас МХ2. Шампионът за 2019 в МХ85 Християн Георгиев е оправил техническите проблеми по мотоциклета си. Може и да се включи в битката в Бобошево.

В клас МХ2 този път ще наблюдаваме друг стил битка. В нея шампионът Майкъл Иванов няма да вземе участие.

Това ще отвори апетитите за място на подиума пред други състезатели. Един от тях е Алекс Димитров (Мотоспорт Варна, КТМ). Той започна своята състезателна кариера именно в Бобошево и в последните 10 години не е пропускал това уникално състезание. Жулиан Георгиев (Киппен МХ Рейсинг, Kawasaki) е друг топ пилот, който очакваме да атакува победата. Той е в компанията на Виктор Нейчев (Еърмакс Рейсинг, Yamaha). Също и на почти местния пилот от Симитли – Димитър Грозданов (МХ Тийм, КТМ). Все още не е потвърдено участието на тайния италиански пилот. Той през 2018 г. изненада всички със своето отлично представяне в Бобошево. Там имената на някой от пилотите в стартовите списъци традиционно са забулени в мистерия.

В клас МХ1 отново ще видим борба между пилота от Дупница – Любомир Васев (НСА Моторспорт, Yamaha) и колегата му Стефан Нейчев (Еърмакс Рейсинг).  Към битката очакваме да се присъедини и троянчанинът Калоян Илиев (МСК Севлиево, КТМ). Ще дойдат и обичайните заподозрени в МХ1 от южната ни съседка Гърция. Класовете МХ1 и МХ2 ще карат заедно с разделено класиране. Това ще даде шанс на мотокрос феновете от региона да видят на едно най-добрите ездачи в големите класове.

В клас МХ този път възрастта няма да има значение.

Няма да има отделно класиране за МХ и МХ40. Всички любители, професионалисти, полупрофесионалисти и ветерани ще се наредят на най-старата бариера в българския мотокрос. Обичайно за това състезание, след квалификациите ще има разделение на топ 20 и „всички останали”. Така всеки от клас МХ ще може да се разпише като участник.

Имената на пилотите в този клас са много. Сред тях трябва да се отбележи внукът на Тодор Гигов, пилот трето поколение от Перник – Мартин Тодоров (М6 Yamaha Рейсинг, Yamaha). Острието на тракийската низина е Атанас Петров (АИТ Рейсинг, КТМ)  и съотборника му Янко Зоков с Kawasaki също са амбицирани.

Има и други – младият софийски ветеран Александър Ленев (Джей Ар Си Моторспорт, КТМ) и високопланинския Николай Мутафчиев (Панчо Рейсинг, Kawasaki). Ще стартира вероятно един от истинските ветерани Николай Ангелов (4х4 Адвенчър, Yamaha). Очертава се един наистина интересен клас МХ, но в крайна сметка малцина ще успеят да вдигнат пет-литровия специален трофей в неделя следобед.

Стефан Илиев

No comments so far.

Be first to leave comment below.

Your email address will not be published. Required fields are marked *