Музеят на Honda или работа – мечта за Кунийоши Ивата

Представете си какво е да работите със стотици от най-велики пътни и състезателни мотоциклети през цялата година. За всеки мотоциклетист – огромно щастие. Това е животът на Кунийоши Ивата.
Минаха празниците по Коледа и дойде Нова година. Тези, които обичат състезанията с мотоциклети, биха мечтали за такъв подарък – да получат някои уникален мотоциклет. Това е твърде скъпо. Но ако посетят световноизвестната колекция на Honda в Туин Ринг Мотеги в Япония, могат да видят стотици уникални мотоциклети.

Колекцията съдържа историята на мотоциклетизма от края на 40-те години.

Тогава Соичиро Хонда строи първите си машини, задвижвани от генератори, първоначално предназначени за захранване на радиопредаватели.

Повечето от мотоциклите са Honda, но в колекцията са представени и важни модели от други марки. Всичко е тук. Пътни машини от първия мотор на Honda. Тук е и първият супербайк на марката – CB750. Има и емблематични пътни мотори от 70-те, 80-те, 90-те и от по-късния период.
Присъства и цялата палитра от състезателната гама на Honda. Тук са ранните състезателни машини през 50-те години на миналия век. Има и многобройните превъплъщения на мощния двутактов NSR500 до по-новите машини RC211V, RC212V и RC213V MotoGP. Представете си да имате тези машини на разположение в живота си през цялата година. Това е животът на Кунийоши Ивата – човекът, отговарящ за залата на колекцията.

Ивата придоби уменията си в състезанията от Гран При през 80-те и 90-те, когато работи като механик на машините NSR500 на Фреди Спенсър и Мик Дуън.

Сега неговата работа е да поддържа тези NSR500 и още стотици други машини. Те трябва да са в перфектно състояние като експонати на музея. Естествено и за използване на събития, където моторите се карат, за радост на млади и стари фенове на мотоспорта.
Ивата и неговият екип от пет механици обичат работата си. Той казва: „Поддържаме машините, така че да са готови за работа по всяко време. Мисля, че това е много важна работа и се гордея с нея. Машините са силни и здрави, но поддържането им, когато са много стари, е трудно. Повечето от частите, които използваме в тях, са еднократни. За щастие получаваме голяма подкрепа от Honda R&D Center Asaka [за мотоциклети] и от Honda Racing Development Sakura [за автомобили]. Ние показваме общо 350 машини в залата на колекцията – както две, така и на четири колела.“

Ивата наистина може да кара много от мотоциклетите, но само с ниска скорост.

Това става на традиционните шейкдаун тестове. След това моторите се предоставят на други мотоциклетисти на събития в Япония и по света.
Той знае кой мотоциклет в залата му е любим – първият NSR500 на Honda. Ивата казва: „Защото това е първият мотор от Гран При, на който работих като механик.“NSR500 от 1984 г. е прекрасен пример за ентусиазма на Honda за прокарване на границите на технологиите. Но и за учене не само при успехите, но и без тези успехи. Първият NSR500 има резервоар за гориво, разположен под двигателя. Изпускателните му тръби за газовете са над двигателя, противно на традицията. Байкът не спечели световното първенство в 500 кубика през 1984 г., но научи хората от HRC на много неща за динамиката на шасито.

Любимият автомобил на Ивата в колекцията е пикапът Honda T360.

Това е първият автомобил на компанията, създаден през 1963 г., няколко месеца преди спортния S500.Ивата казва: „Харесвам T360, защото беше първият четириколесен Honda в продажба. Спомням си как видях Т360 да доставя ориз, когато бях дете. И разбирам философията, която Соичиро Хонда използва при разработването на колата.“
Наскоро Ивата имаше най-натоварения си ден в годината. Това е Денят на благодарността на Honda Racing през ноември. Тогава редица легендарни машини на Honda направиха парадни обиколки по пистата Мотеги, която е собственост на Honda.
Машините, които получиха най-голямото одобрение от 17 000 фенове, бяха две от най-известните състезателни машини на всички времена. Едната е Honda NSR500, карана от Еди Лосън на световното първенство през 1989 г. в клас 500 куб. см. Другата е McLaren-Honda MP4/4, с която Айртон Сена спечели през 1988 г. шампионата във Формула 1.

„Чувствам се много щастлив, когато виждам машините, които поддържаме да се возят и карат“, добавя Ивата. „Освен това много ме радва, когато виждам хора, които се наслаждават да гледат историческите машини. Нашите машини участват на събития в много страни. Но Денят на благодарността на Honda Racing винаги е много специален за нас. Той става толкова близо до изложбената зала и ни дава шанс да управляваме много от нашите исторически машини.“
Залата с колекцията е открита през 1998 г. С това се сбъдва мечтата на основателя на компанията Соичиро Хонда. Той осъзнава важността да покаже историята на компанията пред обществеността.„Машините никога не лъжат – успехът винаги ще дойде, ако наистина са добри“, каза Хонда. „Така че нека покажем на света какво сме направили. Тогава те могат да видят истинската Honda!”

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.