MotoGP: Honda за първи път без точки от 40 години насам

Гран При на Германия през 2022 г. се оказа „незабравим ден“ в историята на Honda. Всъщност той беше катастрофа за японската марка, тъй като трима от четиримата пилоти им състезатели не успяха да видят карирания флаг.

От 2012 г. Honda,  в лицето на Марк Маркес, печели състезанието на Заксенринг във висшия клас. Сега, за първи път Honda не записаха точки в състезание, откакто настъпи ерата на MotoGP, или след като спортът премина към четиритактови двигатели.

Трима от пилотите на марката отпаднаха, а четвъртият финишира 16-и, т.е. извън зоната на точките. Всъщност, статистиката сочи, че страниците на историята трябва да се върнат 40 години назад, до Гран при на Франция през 1982 г. Тогава Honda за последен път записаха подобен резултат и бяха без точки.

Това е ужасяваща картина на ситуацията, в която се намират Honda в момента. Имаше много оптимизъм в началото на сезона след подиума на Repsol Honda на Пол Еспаргаро в Катар. Но този резултат бързо избледня, тъй като кръговете отминаха, а испанецът не постигна нищо съществено.

Звездата на тима на Repsol Honda – осемкратният световен шампион Марк Маркес води битка срещу контузия и диплопията през първата част на годината. Той записа  няколко финала в топ 6. После избра да се подложи на операция в опит да възстанови пълната си форма. Той е готов за продължително лечение и отсъствие на края на шампионата. Лошото е, че от сегашната селекция пилоти на Honda, резултати просто няма.

Третото място на Лусаил на Еспаргаро е единственият подиум за мотоциклета RC213V досега през сезон 2022. В същото време влизането в първите 10 места са малко от сателитните му колеги от екипа на LCR – Такаки Накагами и Алекс Маркес. Японецът има три поредни топ 10 – в Херес, Льо Ман и Муджело. Алекс Маркес има два –  в Портимао и Барселона. От подиума в Катар, в началото на шампионата, 9-о място в Португалия е най-добрият резултат на Еспаргаро.

Лошият късмет със сигурност изигра голяма роля в неуспеха на споменатите пилоти в Заксенринг. Еспаргаро и маркес бяха принудени да се оттеглят по различни причини. Накагами катастрофира, след като показа добро темпо в свободните тренировки и квалификациите.

След състезанието в Германия, Еспаргаро се закле, че „ще работя 24 часа в денонощието, за да подобря положението си“. Испанецът се оттегли от надпреварата поради контузия на реброто. И това, въпреки че получи инжекция преди състезанието, за да облекчи болката му. Той смята, че жегата не му е помогнала и не е в състояние да продължи.

Технически проблем с устройството за височината на задната част при каране, принуди Алекс Маркес да влезе в бокса по-рано от очакваното: „Просто висна надолу и беше невъзможно мотора да се държи в нормалното положение. От първия завой на първата обиколка беше така. Беше невъзможно да се боря. Опитвах се да го поправя ръчно, но беше невъзможно и трябваше да спря. Жалко, защото имах добро темпо през целия уикенд, но техническите проблеми са нещо, което може да се случи в състезанията. За съжаление се случи този път с нас и трябва да го поправим за в бъдеще.

Такаки Накагами: „Имах нулев грип от лявата страна. Искам да кажа, че сцеплението на мотора отзад беше ужасно. След това не можах да спирам, нямах завиване и усещането за мотора беше ужасно. След това,  на  обиколка 7 загубих контрол на предницата при завой 8. И тази катастрофа беше толкова странна, защото не направих никаква грешка и карах добре. Искам да кажа, че от първата обиколка имах чувството, че не мога да карам бързо. Исках да остана на мотора, да не се интересувам от времето на обиколките, а да помисля за края на състезанието.

Но на завой 8 просто ударих върха и докоснах газта и загубих предната част. Това е нещо толкова странно. На знам как се получи. Освен това данните от телеметрията са толкова трудни за разбиране какво е станало.“

Домашният и заместващ пилот Щефан Брадъл определи уикенда като “ужасен” за Honda. После добави: “Единственото хубаво нещо беше да чуеш националния химн на стартовата решетка. Страдах от жегата. Беше невероятно. Изгарях ръката си, не чувствах пръстите си върху лоста на спирачката, не можех да контролирам мотора. След няколко обиколки, когато вече бях загубил контакт с тези пред мен, страдах от много топлина в десния ботуш. Долната част на крака ми просто изгаряше.“

Въпреки всички трудности, единственият завършил пилот на Honda в Германия се насочва към ТТ ан Ассен този уикенд, с желание и възможност да поправи проблемите: „Предстои ни следващото състезание в Ассен. Ще се опитаме да го направим по-добре. Асо мислете позитивно, ще стигнем дотам.“