MotoGP: Технологии в заводските мотори през 2021 г.

Наближава краят на лятната пауза в MotoGP. В първия уикенд от втората част – 6-8 август е Гран при на Щирия. Половината от сезон 2021 мина и от motogp.com – официалния сайт на шампионата правят обобщение на техническото развитие, което се видя на пистата в заводските отбори.

Техническите актуализации вече са важна част от MotoGP, тъй като всеки заводски отбор работи неуморно, за да се опита да създаде възможно най-бързия мотоциклет. Някои неща, когато се появят на пистата, не работят. Други пък дават ползотворен ефект. Ето какво показаха 6-те заводски отбора досега, по реда на класирането им:

Yamaha

Тази година състезателите на фабриката от Ивата – лидерът в класирането Фабио Куартараро, съотборникът му от  Monster Energy Yamaha MotoGP Маверик винялес е Валентино Роси (Petronas Yamaha SRT) карат нов YZR-M1. Yamaha направи крачка назад, за да продължи напред след експерименталната 2020 г. Сега, шасито за 2021 г. е по-скоро като мотоциклета, който тимът използва през 2019 г.

Освен шасито, няма много нови технологични иновации или актуализации от Yamaha. Основният беше устройството за холшот отпред. То беше използвано с голям ефект от Куартараро в Гран при на Италия и даде на състезателите на Yamaha същото предимство като Aprilia, Ducati, Honda и KTM на старта.

Освен това, Yamaha използва нов преден калник за аеродинамичен елемент и охлаждане на гумите. Така налягането в гумите спря да се увеличава твърде много.

Ducati

Тимът с право се нарича цар на техническите иновации в MotoGP.  Гуруто на Ducati – Джиджи Дал’Ина и неговият екип са неизменни лидери, когато става въпрос за технически подобрения.

Визуално обаче през 2021 г., машината GP21 на Ducati не е твърде различна от мотоциклета за 2020. „Кутията за салата“ в задната част на мотора, в която се помещава амортисьор, леко е променила формата си. Освен това фабриката от Болоня постави малко ново крило на площта в долната част на страничните обтекатели. Това се смята за новост, която подобрява граундефекта в MotoGP, за да помогне за стабилността на мотоциклета в завоите.

Ducati използват предно устройство за холшот през целия сезон. Освен това италианците имат малко по-различен въздухозаборник, който бе пробван няколко пъти от пилотите. Когато се казва малко по-различен, то той наистина е с минимални промени.

Suzuki

Настоящите световни шампиони са единственият отбор, който досега няма устройства за холшот, както отпред, така и отзад през 2021 г. Шампионът в MotoGP Жоан Мир (Suzuki Ecstar) призна, че той и екипът настояват фабриката през цялото време да опита задно устройство за холшот на пистата, тъй като това е важно за защитата на титлата му.

Мир и Алекс Ринс тестваха ново шаси на Suzuki преди сезона, но нямаха достатъчно време, за да преценят правилно дали е по-добро или не. Придържайки се към мотора от 2020 г., който работи толкова добре през миналия сезон, сега ги принуждава да се борят доста по-настървено с конкурентите. Другите заводски отбори – Yamaha, Ducati, Aprilia и сега KTM, правят големи крачки напред през 2021 г. Вижда се и развитие на GSX-RR, но има минимална разлика в сравнение с мотора от предишната година.

Една от най-големите новости около Suzuki по време на предсезонните тестове и тези между състезанията в шампионата, е тестването на двигателя за 2022 г. И Мир, и Ринс го изпробваха на теста в Катар, а пилотът Силвен Гинтоли заяви на изпитанията в Каталуня, че Suzuki са взели решение какъв двигател ще използват през следващия сезон. Те и Yamaha се стремят да преодолеят дефицита си при максимална скорост.

KTM

Не е тайна, че положението на KTM през 2021 г. се разтърси изцяло, когато представиха ново шаси в Муджело. То помогна на Мигел Оливейра и съотборника му в Red Bull KTM Factory Racing Брад Биндер да спират и да завиват по добре с мотора. Шефът на тима Пит Бейрер го определи като „новото поколение“ на RC16. Резултатите оттогава със сигурност се върнаха към това, което бяхме свикнали да виждаме през 2020 г.

Звездният пилот Дани Педроса и тестовият екип на австрийската фабрика усилено работят за развитието на RC16 за сегашния шампионат и за в бъдеще. Това включва нови шаси, ауспуси, седалков блок и подвижно рамо. Оливейра и Биндер бяха силно впечатлени от всичко на теста  в Каталуня. Явно идва вълнуващо време за KTM и техните пилоти.

Пак край Барселона се появи нов аеро обтекател, който включваше малки дупки по цялата долна страна на двата малки комплекта крила. Те бяха разположени по-назад в обтекателя, отколкото преди.

Aprilia

Както е добре известно, машината на Aprilia за 2021 г.  – RS-GP, е изцяло нов мотор. Той е с ново шаси, нов двигател, нова „кутия за салата“, нови ауспуси, нов аеропакет. Всичко е ново!

RS-GP направи огромен скок напред и в двете направления. Едното е осмото място в шампионата на Алеиш Еспаргаро (Aprilia Racing Team Gresini), а другото е надеждността. Моторът се справя изключително добре, но в сравнение с другите V4 – на Ducati, Honda и KTM, има по-малко конски сили.

Aprilia опонираха на Ducati, Honda, KTM и Yamaha, тъй като вече имаха устройство за холшот отпред. Това, което фабриката от Ноале нямаше, беше задното устройство за холшот. Те го представиха тази година. Така всичките пет производители вече имат устройства за холшот отпред и отзад.

Освен това Aprilia дебютира нов преден калник тази година. За какво точно е тази промяна е неясно. Една от причините може да бъде да се направи въздушния поток възможно най-плавен.

Honda

Трудно е да се започне с най-успешния производител в MotoGP, когато за него сезонът засега не е добър. Като цяло, Honda са използвали три различни шасита през 2021 г. Това са: шасито от 2021 г., което има голяма секция от карбон, свързана към главната греда; шасито за 2020 г., с което Марк Маркес (Repsol Honda) кара през по-голямата част от годината досега; както и новото шаси, с което Пол Еспаргаро (Repsol Honda) и Марк Маркес се състезаваха в Ассен. Това е същото шаси, което Щефан Брадъл тестваше на пистата Херес през януари.

Наред с гореспоменатото, Honda вече има предно холшот устройство, както и някои нови аеро елементи, които бяха представени на Заксенринг. Аеродинамичната актуализация се появи, след като Honda първоначално изпробва пет различни аеро пакета по-рано през годината. От японския гигант внимателно прецениха кой е най-добър.

По време на теста на Херес и след това в Каталуня, Honda изкара мотоциклет, който е с напълно нов въздухозаборник. Той бе обаче на черния RC213V. Това е нещо, за което трябва да се внимава в бъдеще, особено в края на сезона, когато започват предсезонните тестове за 2022 г.

Малката разлика между моторите на Марк Маркес и Пол Еспаргаро също е ауспухът. № 93 на Маркес има по-стара спецификация на системата за отработените газове. Тя се различава от мотора на Еспаргаро, тъй като има връх с по-голям диаметър.

Заводските отбори в MotoGP винаги работят неуморно зад кулисите. Те се стремят да изстискат максималния потенциал за скорост от своите пакети през целия сезон. В същото време работата за 2022 г. също е под пълна пара.