MotoGP: Сезон 2023 – повече от всякога

Предстои най-тежкият  сезон на MotoGP в историята досега. Очакват ни 21 Гран при в 18 държави, новият график на тренировки, квалификации и състезания, сприннтова надпревара (MotoGP Sprint)… Списъкът продължава! Има множество различни етапи и статистики, които ще се постигнат през този сезон, за да се пренапише историята.

Ето какво да очакваме, когато на 24 март всички се съберат в  го, която чака да бъде направена, след като действието започне на Гран при на Португалия.

1000 – ГП на Франция през 2023 г. в Льо Ман ще отбележи състезание № 1000 от Гран при в историята на шампионата. MotoGP е първият в света световен шампионат по моторни спортове, започнал през юни 1949 г.

777 – През 2023 г. в класирането  има 777 точки: 525 от Гран При състезания и 252 от MotoGP спринтове. Това означава, че 32,4% от точките за спечелване през този сезон в MotoGP са от спринтовете. Досега Марк Маркес държи рекорда за най-много точки, спечелени в един сезон във висшия клас – 420 т. през 2019 г.

700 – Победата на Алекс Ринс във Валенсия миналата година беше 694-та в Гран при за Испания. През 2023 г. Испания може да достигне постижението от  700 спечелени Гран при. Италия е начело в класацията с 872.

250 – С 245 победи във висшия клас досега, Yamaha може да достигне 250 победи в класа. Honda е лидер с 312.

218 – В Гран при на Португалия, Алейш Еспаргаро трябва да стартира своето 218-то състезание във висш клас. Това ще го постави наравно с легендите на MotoGP Дани Педроса и Ники Хейдън на 4-о място в списъка на пилотите с най-много стартове във висшия клас, зад легендата на MotoGP Валентино Роси – 372, бъдещата легенда на MotoGP Андреа Довициозо – 248 и Алекс Барос – 245.

100 – Досега френските състезатели са спечелили 98 Гран при. Така че през 2023 г. Франция може да достигне кръглите от 100 победи на GP.

90 – Марк Маркес в момента има 85 победи в Гран При във всички класове, само пет по-малко от легендата на MotoGP Анхел Нието. Ако Маркес достигне 90 +1, той ще заеме трето място в списъка на най-успешните състезатели и ще стане най-успешният испански пилот в историята.

68 – С 59 победи във висшия клас, Марк Маркес може да стане вторият най-успешен пилот в историята на висшия клас, ако надмине 68-те победи на Джакомо Агостини. Валентино Роси води с 89 победи.

59 – С 59 победи в MotoGP преди 2023 г. Марк Маркес има повече победи в класа от всички останали 21 пилоти взети заедно – общо 57 първи места в MotoGP.

50 – Девет състезатели могат да достигнат крайъгълния камък от 50 подиума във всички класове тази година: Франческо Баная (43), Мигел Оливейра (41), Енеа Бастианини (40), Брад Биндер (40), Алекс Маркес (40), Хорхе Мартин ( 36), Джоан Мир (33), Джак Милър (32) и Фабио Куартараро (32).

39 – Куартараро е шести в списъка на пилотите на Yamaha с най-много подиуми във висшия клас. Изравнен е с легендата на MotoGP Макс Биаджи –  28. Той може да се придвижи нагоре, за да се присъедини към друга легенда – Кени Робъртс на пето място, ако достигне 39 класирания на подиума с Yamaha . Валентино Роси води със 142 подиума за фабриката от Ивата.

23 – Действащият шампион Франческо Баная  вече има 11 победи с Ducati и има шанс да стане най-успешният пилот на Ducati. В момента той е трети след легендата на MotoGP Кейси Стоунър (23) и Андреа Довициозо (14).

16 – С 12 победи на Гран при във всички класове досега, Куартараро може да стане най-успешният френски пилот по брой  на победи. Йохан Зарко е лидер с 16.

15 – Баная може да стане третият най-успешен италиански състезател във висшия клас, ако достигне 15 победи. В момента той е с 11, на две от Макс Биаджи на четвърто място и на четири от Андреа Довициозо на трето място. Валентино Роси води с 89, пред Джакомо Агостини с 68.

10 – От Гран при на Испания нататък, Марк Маркес може да стане деветият състезател в историята с печеливша кариера във висш клас, обхващаща десет или повече години.

9 – Марк Маркес може да се изравни с деветте световни титли на Валентино Роси.

9 – Девет състезатели все още не са печелили Гран при във висшия клас: Зарко, Алекс Маркес, Пол Еспаргаро, Раул Фернандес, Лука Марини, Марко Безеки, Фабио Ди Джанантонио, Такаки Накагами и новобранецът Аугусто Фернандес.

5 – Зарко може да стане петият френски пилот, който печели във висшия клас заедно с Куартараро (11 победи), Режис Лакони (1), Кристиан Сарон (1) и Пиер Монере (1). Монере е единственият френски състезател, който печели Gран при на Франция в класа през 1954 г. – още едно постижение,  към което Зарко и Куартараро ще се стремят в Льо Ман.

3 – Маверик Винялес и Джак Милър могат да влязат в историята на ерата на MotoGP, като спечелят с три различни фабрики. Винялес спечели със Suzuki и Yamaha и се стреми да добави Aprilia. Той беше на 0,426 секунди от постижението миналата година в Силвърстоун. Милър има победи с Honda и Ducati и ще се опита да добави победи с KTM.

2 – След като спечели последното състезание за 2022 г., в Португалия, Алекс Ринс може да стане вторият състезател, постигнал три поредни първи места във висш клас с мотоциклети от двама производители след Валентино Роси. Той спечели последното състезание от 2003 г. с Honda и първото състезание от 2004 г. с Yamaha. Португалия също е 100-ния старт на Ринс във висшия клас.

2 – Мир (1 победа), Ринс (5) и Оливейра (5) могат да спечелят с втори производител. Мир и Ринс спечелиха със Suzuki и сега се състезават за Honda, докато Оливейра  има пет победи във висш клас с KTM и сега е в Aprilia.

1 – MotoGP Sprint добавя изцяло нова статистика. При полбеда в спринта, един състезател на решетката ще стане първият победител в историята в началото на тази нова ера. това ще стане ясно в събота, 25 март, в 15:00 ч. след 12 обиколки!