MotoGP: Световният шампион за 2022 г. Пеко Баная и пътя му до короната

Франческо Баная (Ducati Lenovo) е световен шампион на MotoGP за 2022 г.! Невероятното завръщане бе след трудна битка. Италианецът финишира в челната десетка във Валенсия, за да си осигури короната, преодолявайки изоставане от 91 точки преди лятната ваканция. Баная е първият пилот на Ducati, който взема короната след 15 години. Преди това бе Кейси Стоунър през 2007 г. Пеко е първият италианец, сложил короната след Валентино Роси през 2009 г., и първият италианец на италиански мотоциклет след Джакомо Агостини през 1972 г.

2022 беше незабравим сезон! Баная изхвръкна напред във втората половина на сезона, за да направи най-голямото завръщане в историята си. То му помогна да спечели първата си титла във висшия клас във Валенсия

Роден в Торино, Баная се радва на успех в MiniMoto, преди да стане участва в  международни състезания с по-големи машини в тогавашния CEV през 2010 г.. Той спечели състезания, преди да се премести в световния шампионат Moto3 през 2013 г. Присъединява се към VR46 Riders Academy и след това се премества в SKY VR46 за 2014 г.

На машина Mahindra в екипа на Хорхе Мартинес Аспар за 2015 г. той беше водещият състезател за отбора и само потвърди това през 2016 г., когато взе първата победа на мотора. После постигна и втора, съответно в Ассен и Сепанг. Това ме даде шанса да изпробва мотора в MotoGP в следсезонния тест във Валенсия.

Баная се премести в Moto2 през 2017 г. с новия проект Sky Racing VR46 за междинен клас. Стана Новак на годината, като взе няколко подиума. През 2018 г. започна с успехи и беше претендент за короната от самото начало, с някои невероятни победи. Те му помогнаха да вземе титлата в Малайзия. Следващата спирка беше MotoGP.

Въпреки че показа впечатляваща скорост в първите си изяви във висшия клас при тестове, това беше трудна година на новобранец за Баная в Pramac Racing. И все пак фантастичното четвърто място на Филип Айлънд показа много обещаващи признаци.

2020 г. се оказа смесена година за италианеца, но той спечели впечатляващото второ място в Гран при на Сан Марино и седмица по-късно на същата писта беше на прага на първата си победа във висш клас. Катастрофа обаче сложи край на надеждите му. Той така и не се разви отново в оставащите състезания през същата година.

През 2021 г. Пеко беше вече пилот във фабричния отбор и даде знак за началото на изцяло нова глава в кариерата си.

Три подиума и първа позиция в първите четири кръга показаха, че италианецът е претендент за титлата. Въпреки грешката в средата на сезона, той беше последният останал съперник на бъдещия шампион Фабио Куартараро (Monster Energy Yamaha MotoGP) и завърши годината като втори. От дебютната победа в MotoGP в Арагон след невероятна директна среща с Марк Маркес до невероятна победа в Мизано седмица по-късно, Баная пристигна и приключи сезона с победа и във Валенсия.

2022 г. за Баная обаче започна куцо. Катастрофа в Катар, тежко състезание в Ломбок, две пети и едно осмо място, сигнализираха за неочакван старт на сезона. В Херес обаче той отново беше на върха в тежко състезание с Куартараро.

След това дойде още една катастрофа, в Льо Ман, и после нова победа в Муджело, когато италианецът триумфира на домашния терен. Но лошият късмет отново ме донесе нула в Барселона, а грешка причини същото на Заксенринг. Тогава Bagnaia беше на 91 точки зад лидера по точки Куартараро. Най-голямото изоставане, преодолявано до момента.

Най-добрият начин да организираш завръщане е да започнеш да печелиш и Баная направи точно това. Взе невероятни четири поредни победи в Ассен, Силвърстоун, Австрия и мизано. В Арагон това беше на второ място, една година след първата му победа. Той се изправи срещу съотборника си за 2023 г. Енеа Бастианини. След това нещата се задвижиха в негова полза отново в Мотеги, когато Баная се измъкна в последната обиколка и точно зад ключовия съперник Куартараро, губейки трудно спечелена позиция след лятната ваканция.

Тайланд отбеляза огромно предизвикателство, тъй като дъждовният ден на състезанието напомняше много на това в Ломбок. Съдбата се обърна в Бурирам, тъй като Пеко беше на подиума, а Ел Диабло бе с нула. След това дойде Австралия и катастрофа за Куартараро, когато Пеко отново се върна в играта, преди напрегнат първи мачбол в Сепанг.

Отново беше Баная срещу Бастианини. През цялото състезание двамата вървяха един след друг. Всички следяха дуото, което ще споделя заводския бокс през следващия сезон. Но този път Пеко беше този, който държеше нервите под контрол и надмощието на пистата, като взе седмата си победа за сезона, за да измъкне преднина от 23 точки, докато Куартараро направи впечатляваща позиция с подиум.

И така, #TheDecider пристигна във Валенсия. Двама пилоти, 23 точки и една корона. Това беше нервен уикенд за Баная. Но след като бе даден стартът, на пистата стана невероятно състезание. Куартараро се бореше да стигне до първата позиция и това се нажежи за няколко обиколки атмосферата с битката между французина и Ducati.

Още докато състезанието вървеше, резултатът изглеждаше определен. Куартараро трябваше да спечели, за да запази короната, но беше далеч от това. Баная, след като загуби малко от аеродинамиката си след сблъсъка с французина, запази спокойствие, но се върна в топ 10. Пресече финала на девето място и сложи короната като световен шампион за 2022 г. в MotoGP.

Титлата на Баная през погледа на впечатляващите цифри и статистика

Ето някой фантастични данни и постижения на статистиката след като Франческо Бания (Ducati Lenovo) спечели Световния шампионат на MotoGP за 2022 г.

– На възраст 25 години и 282 дни, Баная е най-възрастният пилот, спечелил първата си световна титла в MotoGP от въвеждането на класа през 2002 г. пред Ники Хейдън през 2006 г. (25 години и 91 дни).

– Баная става първият италианец, спечелил титла във висшия клас след Валентино Роси през 2009 г. Като цяло той е седмият италиански състезател, който прави това заедно с Джакомо Агостини (8 пъти), Валентино Роси (7), Умберто Масети (2), Либеро Либерати (1), Марко Лукинели (1) и Франко Унчини (1).

– Титлата на Баная е 21-ва във висшия клас за Италия и общо 80-та в Гран при.

– Баная стана вторият пилот на Ducati, който взе световната титла във висшия клас заедно с Кейси Стоунър през 2007 г.

– Баная става първият италиански състезател на италиански мотоциклет, който печели световна титла във висш клас след легендата на MotoGP Джакомо Агостини през 1972 г. с MV Agusta.

– В Гран при на Сан Марино през 2022 г., Баная взе четвърта поредна победа, като стана първият пилот на Ducati, постигал това във всеки клас. От въвеждането на MotoGP през 2002 г., Баная стана едва четвъртият пилот, който постигна четири (или повече) победи в четири (или повече) последователни състезания във висшия клас заедно с Валентино Роси, Хорхе Лоренцо и Марк Маркес.

– С 10 победи във висшия клас, всички с Ducati, Баная е трети в списъка на пилотите на Ducati с най-много победи в класа след Кейси Стоунър (23 победи) и Андреа Довициозо (14).

– С 19 подиума във висшия клас досега, Баная е петият пилот на Ducati с най-много подиуми в класа, след Джак Милър (21 подиума). Кейси Стоунър води с 42 подиума.

– През този сезон Баная е бил на подиума на MotoGP повече от всеки друг пилот – девет пъти, включително шест победи. Само трима състезатели на Ducati са постигнали шест (или повече) победи в един сезон: Кейси Стоунър (10 през 2007 г. и 6 през 2008 г.) и Андреа Довициозо (6 през 2017 г.).

– След Гран при на Германия, Баная беше шести в шампионата, на 91 точки от лидера Фабио Куартараро, което означава, че това е най-доброто възстановяване на точки за титлата от въвеждането на точковата система през 1993 г.

– От 2001 г. насам е имало само два случая, в които състезателят, спечелил титлата в края на годината, не е завършил сред първите пет в първото състезание за сезона: Жоан Мир (2020 г.) и Баная (2022 г.); и двамата катастрофираха.

– Баная стана първият пилот, спечелил титлата във висшия клас с пет незавършени състезания (DNF) през целия сезон.

– Баная е едва вторият състезател, спечелил световната титла във висшия клас, след като преди това спечели титлата в Moto2, заедно с Марк Маркес.