MotoGP: Речник на думи и термини, използвани в падока на шампионата

Предстои новият сезон в MotoGP  – първо тестове, а след това и напрегнати стартове. Някои от феновете на шампионата, които го следят отдавна, са наясно с термините, използвани в падока на MotoGP по време на състезанията.

Други, които тепърва ще се срещнат с най-бързите пилоти в големите надпревари по пистите, с великите шампиони и високите скорости. Затова официалният сайт на шампионата motogp.com помести ръководство за начинаещи. Обяснени са думи, термини и жаргони, използвани в състезанията за Гран При.

Причината е, че MotoGP е много технологичен спорт. Някои думи и фрази може да изглеждат чужди на тези, които тепърва навлизат в дебрите на спорта. Затова е обяснено какво означава всеки термин, използван в MotoGP. Ние ги представяме на български с обяснения и снимки.  Всички са на английски и превода им на български, който не винаги се използва у нас.

Ейпекс (apex):

Върхът на завоя или точката, в която пилотът е най-близо до вътрешната част на завоя. След като достигне върха, трябва да намали завиването с кормилото, да започне да подава повече газ и да се съсредоточи върху излизането от завоя възможно най-бързо.

Аеро-корпус (aero-body):

На производителите от MotoGP са разрешени нови аеродинамични пакети за всяка година, плюс едно подобрение по всяко време през сезона. Тези надстройки са конкретно за всеки пилот, а не за отбора или производителя като цяло. Има четири аеро-корпуса: преден обтекател (включително крилата), задно колело (включва капаци и колела), преден калник, предни вилици и седалка.

Въздушни възглавници (airbags):

Всички пилоти вече трябва задължително да използват състезателни кожени костюми, които имат монтирани въздушни възглавници. Когато мотоциклетистите катастрофират (паднат) или имат критична ситуация, въздушната възглавница се отваря около ключицата и областта на рамото, за да ги предпази от нараняване.

Приплъзване на задната част (backing it in):

Това се вижда най-често, когато пилотът използва задната спирачка на мотоциклета си, докато влиза в завой. Задната гума леко се плъзга, като помага на машината да завие.

Зад балона (behind the bubble):

Понякога се казва, че пилотът е зад балона, когато е прибран в аеродиначно положение върху машината. Това се вижда най-вече, когато пилотът се движи на прави с висока скорост.

Захапване на екрана (biting the screen):

Казва се, че ездач „захапва екрана“, когато видимо ускорява изключително мощно и изглежда, че натиска до абсолютния лимит. У нас му казваме „захапа джама“.

Спирачен диск (brake disc):

Спирачният диск е въртящата се част от дисковата спирачка на колелото, върху която се прилага усилието на спирачните накладки.

Бокс (box):

Инструкция от отбора към състезателя чрез съобщение на питборда или на таблото, с което си казва на ездача да влезе в питлейна и бокса (гаража) веднага при първа възможност.

Студени гуми (cold tyres):

В резултат на студените гуми, пилотите често могат да катастрофират. Студените гуми имат по-малко сцепление и производителност. Затова е много важно състезателите да нямат студени гуми, когато дават максимално газ за най-добро време за обиколка.

Сухо състезание (dry race):

Ако трасето е сухо, то ще бъде обявено сухо състезание. За Moto2 и Moto3 това означава, че надпреварата ще бъде маркирана с червен флаг, ако започне да вали. В MotoGP пилотите ще продължат, ако вали и започне процедура flag-to-flag или флаг-до-флаг (вижте по-долу).

Електронен контролен блок (ECU):

Всеки мотоциклет MotoGP използва един и същ електронен контролен блок. Това е мозъкът на мотора. На екипите е позволено да променят различни настройки като контрол на сцеплението, управление на колелата, спиране с двигателя и други.

Обтекател (fairing):

Обтекателят на мотоциклета е външната обвивка на тялото. Обикновено той изработен от карбон. Лесно се вижда, тъй като това е частта от мотора, на която са цветовете на отбора и логата на различни спонсори.

Флаг-до-флаг (flag-to-flag):

Това се използва за състезание, което започва сухо и става мокро (започне да вали), или обратно. Ще се види, че състезателите влизат в питлейна и ще сменят втория си мотоциклет, който има различни гуми и настройки, по-подходящи за новите условия на пистата.

Предни вилки (front forks):

Това е елементът, който свързва предното колело с рамката на мотора и е предното окачване на машината.

Стартова решетка (grid):

Мястото, където състезателите се подреждат преди да започнат състезанието. Решетката е съставена от трима състезатели на ред и редът се определя в времената в квалификацията.

Хайсайд (highside):

Това е катастрофа, при която задното колело се плъзга, преди да намери сцепление и да се върне обратно в правилната посока. Действието нарушава баланса на пилота и обикновено го изхвърля над горната част на мотора. Това в повечето случаи води до падане.

Холшот, взема старта (holeshot):

Пилотът, който взема старта и води в състезанието през първия завой в началната обиколка.

Бордюр (kerb):

Те са боядисани в два цвята и често са изпъкнали на завоите или непосредствено след тях. Бордюрите маркират страните на пистата и помагат на ездачите при влизане и излизане от завоя.

Ъгъл на наклон (lean angle):

Степента, в която ездачите накланят мотоциклетите си при вземането на завоите, като коленете, а понякога и лактите, стържат по земята.

Кожи (leathers):

Другото, по-често срещано име за състезателния костюм (овърол), който пилотите носят за защита и безопасност. В тях са монтирани въздушните възглавници.

Лоусайд (lowside):

Подобно на хайсайда, но вместо задната гума да намери сцепление и да се върне назад, тя продължава да се плъзга, преди да загуби сцепление. Това води до катастрофа на водача.

Закрит парк (parc fermé):

Буквално означава „затворен парк“ на френски, parc fermé. Това е защитена зона, където мотоциклетите се връщат обратно в края на квалификациите и състезанията. Преди това всички мотори бяха карани обратно до parc fermé в края на състезанията преди техническите прегледи. Сега, parc fermé е зоната, където се събират първите трима в квалификациите или първите трима в състезанието.

Питлейн (pitlane):

Питлейн е съседна зона на състезателна писта, обикновено минаваща покрай старт-финалната права. Там са разположени боксовете (гаражите) на отборите. Състезателите напускат питлейна, за да започнат своите сесии и влизат в питлейна по време на сесиите, за да сменят гумите, да заредят гориво, да коригират настройките и др. Това е и мястото, където ездачите идват след края на сесиите.

Първа позиция или полпозишън (pole position):

Първото място на стартовата решетка се нарича полпозишън. Най-бързият ездач в квалификациите стартира от първа позиция за състезанието.

Изтегля щифта (pull/pulling the pin):

Този термин е характерен за момента, когато пилотът внезапно започва да дава своя абсолютен максимум в опит да се откъсне от другите след него. Понякога това се случва в началото на състезанието, където съхранението на гумите е част от стратегията. Тогава ездачът може да „издърпа щифта“ и да атакува изцяло.

Директор на състезанието (race director):

В MotoGP функцията Директор на състезанието (или рейсдиректор) се върши от Майк Уеб. Той се уверява, че всяка тренировка, квалификация и състезание са преди всичко безопасни и правилата се спазват от всички участващи.

Автомобил за безопасност (safety car):

Колата, която се вижда в задната част на решетката, когато започва състезанието. Тя следва ездачите на първата обиколка на надпреварата, преди да влезе в питлейна. Така може да бъде оказана спешна медицинска помощ в случай на инцидент в първата обиколка. Автомобилът за сигурност също може да излезе, за да провери условията на пистата, когато е необходимо.

Сателитен отбор или ездач (satellite team/rider):

Сега тези отбори са известни като независими тимове (Independent Teams) или пилоти. Те са една стъпка по-надолу от изцяло заводския (фабричен) екип. Тези отбори наемат мотоциклетите от съответните си производители за сезона. Независимите отбори в MotoGP са: Pramac Racing, Gresini Racing MotoGP, VR46 Racing, WithU Yamaha RNF MotoGP, LCR Honda Castrol/Idemitsu и Tech3 KTM Factory Racing.

Формираща обиколка (sighting lap):

Това е обиколката, в която състезателите излизат от питлейна и заемат мястото си на решетката преди състезанието.

Сликове (slicks):

Другото име за сухи гуми. Гладка гума без грайфери (нарези).

Въздушен поток или слипстрийм (slipstream):

Слипстрийм е ситуацията, когато пилот следва отблизо друг пред него по правата. Ездачът отпред отваря въздуха и образува тунел с по-малко въздушно съпротивление точно отзад. Следващият го пилот попадах в тази зона и може да достигне по-висока скорост по-бързо. В резултат на това изпреварването става по-лесно с помощта на слипстрийм.

Спец. или spec.:

Кратък термин за спецификация. Често се използва за обозначаване на нивото на техниката, което пилотът използва. Factory-spec е най-добрият мотоциклет, който се произвежда в завода – A-spec и след това B-spec използват малко по-стари компоненти на мотоциклета.

Стопи (Stoppie):

Спиране на мотора по начин, при който задното колело се отделя от земята. Обратното на уили.

Подвижно рамо или люлка (swingarm):

Подвижното рамо или люлката закрепва задното колело на мотоциклета към тялото му.

Плискане в резервоара (tank slapper):

Това се случва, когато пилотът се клатушка силно настрани. Вижда се, че мотоциклетът се тресе странично. В резултат на това ръцете и краката на ездача се удрят в резервоара за гориво на мотора.

Отлепяне (tear off):

Това са пластмасови ленти, които се добавят към визьора (стъклото) на каската на пилота. По време на състезание или тренировка визьорите могат да се замърсят. Затова ездачът може да откъсне лентата, за да изчисти замърсяването и да вижда по-добре. След това отново откъсва другата лента.

Телеметрия (telemetry):

Събиране на данни от множеството сензори на мотора. След това те може да бъдат проверени и анализирани от членовете на екипа. Те се използват за извършване на промените и настройките, които инженери, механици и пилот, смятат за необходими.

TC (traction control):

Акроним за тракшън контрол или „контрол на сцеплението“. Това е електроника, която регулира колко приплъзва задната гума. Твърде много превъртане, системата ще намали мощността на двигателя, за да предпази ездача от падане. Никакъв тракшън контрол не би намалил катастрофите.

Ограничения на пистата (track limits):

Това са две страшни думи! По време на свободните тренировки и квалификации, времето за обиколка на състезателите се анулира, ако излезе извън ограниченията (очертанията) на пистата. Зелените площи от външната страна на асфалта не могат да се използват за получаване на предимство. Ако пилотът направи това твърде много пъти по време на състезание, директорът на състезанието ще го накаже.

Спиране в завоя (trail braking):

Това е ситуация, когато пилотът продължава да спира, докато влиза в завоя и дава ъгъл на наклон към машината си. Всеки път, когато пилотът спира в завой и не е изправен, може да се нарече трейл брейкинг.

Изпускане на предницата (tucked the front):

Това е катастрофа, при която се изпуска контрол на предната гума. Това е най-честото падане. Може да се случи, когато пилотът влиза в завоя или по средата му, когато предната гума губи сцепление, сгъва се под ездача и при повечето време причинява падане. Някои пилоти са късметлии или достатъчно опитни, да се спасяват от катастрофа в някои подобни ситуации.

Визьор (visor):

Частта от шлема, която се спуска пред очите на пилота и му позволява да вижда накъде да кара. Може да има различни видове визьори: тонираните се използват при слънце на пистата, прозрачните визьори се използват предимно, когато е облачно или вали.

Загряваща обиколка (warm up lap):

Обиколката точно преди началото на състезанието. Потегля с от стартовата решетка без светофар. В нея пилотите се стремят да повишат температурата на гумите си и да се подготвят за предстоящата битка.

Мокро състезание (wet race):

Ако пистата е мокра или вали дъжд, състезанието ще бъде обявено за мокро. Това означава за Moto2 и Moto3, състезанието няма да бъде маркирано с червен флаг, ако дъждът започне или се засили.

Уийли (wheelie):

Каране на мотоциклета само на задното колело, докато предното е вдигнато във въздуха. Уийли често се вижда, когато пилотът празнува победа или поздравява феновете. Уийли може да се получи и тогава, когато предното колело се отдели от земята по време на ускорение. Това е нещо, което пилотите и отборите не искат да се получава. Това намалява времето за ускорение, тъй като контактната площ с пистата е по-малка.

Уайлдкард (wildcard):

Пилот, който участва еднократно в дадено състезания. Те се появяват като заместващи пилоти или пилотът е с уайлдкард.