MotoGP: Зашеметяваща статистика след три месеца и пет Гран при

Първите пет състезания от хитовия сезон 2023 в MotoGP започнаха новата ера в шампионата.  Със силна конкуренция и някои наистина зрелищни битки на пистата, фактите са вече налице – телевизионната аудитория е нараснала с 27%, а по трибуните има 40% повече фенове тази година от миналата.

Ето кратко описание на това, което се случи досега, както и някои състезания, когито ще се запомнят.

Просеко за всички!

В първите пет състезания всеки производител е бил на подиума на Гран При. Ducati и Honda спечелиха състезания от Гран при, а KTM се доближи до победата, тъй като Брад Биндер (Red Bull KTM Factory Racing) беше само на две десети от нея в Херес. Освен това австрийската фабрика вече записа първите си победи в Tissot Sprint – две от тях, отново с Биндер.

Експертите на Спринт

След обявяването на новия спортен формат усилено се заговори кой ще излезе като специалист в спринта до финала. Досега на дял от  80% се радват действащият шампион Франческо Баня (Ducati Lenovo Team) и Бран Биндер с KTM, с по две победи. Състезателят, за когото мнозина смятаха, че ще успее в съботния сблъсък, спечели и последния спринт: Хорхе Мартин (Prima Pramac Racing).

11 пилоти, пет подиума

Досега 11 пилоти или 50% от решетката – са били на подиума на Гран При. Това съвпада с първите пет Гран При за 2020 г., тъй като златната ера на близката конкуренция продължава.

Състезателите, които са били на подиума на Гран При, а не на стълбичката на Спринта, са Йохан Зарко (Prima Pramac Racing), шампионът за 2021 г. Фабио Куартараро (Monster Energy Yamaha MotoGP), Маверик Винялес (Aprilia Racing) и Алекс Маркес (Gresini Racing MotoGP).

Единственият състезател, който е бил на подиума в събота, а не в неделя, е Марк Маркес (Repsol Honda). Осемкратният световен шампион почти промени това последно време и малцина биха заложили против на № 93, който е готов да зачеркне негативната статистика най-късно да Заксенринг. Маркес също не се състезава в три събития, потенциално изкривявайки статистиката.

Независими победители

Има три победи за независими отбори досега през 2023 г. – две за Марко Безеки (Mooney VR46 Racing) и една за Алекс Ринс (LCR Honda Castrol). Единствената година, съответстваща на това след първите пет състезания в ерата на MotoGP, е 2020 г.

Преди 2023 г. също имаше само две състезания в ерата на MotoGP, където независимите отбори блокираха подиума: Катар 2004 и Португалия 2020. Този сезон това вече се случи два пъти. В Аржентина Безеки спечели победа пред Зарко и Алекс Маркес, а във Франция също спечели Безеки, този път пред Мартин и Зарко.

Да живее Италия!

Преди Гран при на Италия, има страхотна статистика за домашните герои. Първите двама в шампионата – Баная и Безеки са разделени от една точка и един подиум. Те са равни по победи досега през 2023 г.  – по две, но Безцеки дърпа напред с три подиума. Така №72 е с най-много подиуми в Гран при досега.

Благодарение на дуото, 2023 г. е и първият път, в който има четири победи за италиански състезатели в първите пет състезания на MotoGP от 2006 г. насам, когато Лорис Капироси, Валентино Роси и Марко Меландри направиха същото.

Важни постижения досега

Гран при на Португалия: Алейш Еспаргаро (Aprilia Racing) направи своя 218-и старт във висшия клас, за да се премести на четвърто място в списъка за всички времена. Той се изравни с легендите на MotoGP Дани Педроса и Ники Хейдън и след това изпревари и двамата, въпреки че Педроса добави още един старт с уайлдкард в Херес. Валентино Роси води с 372 старта във висш клас, пред бъдещата легенда на MotoGP Андреа Довициозо (248) и Алекс Барос (245), а Алейкс Еспаргаро сега е четвърти с 222.

Гран при на Аржентина: Безеки стана победител във висшия клас. Сега има само осем състезатели на решетката, които все още не са печелили Гран при: Зарко, Алекс Маркес, Пол Еспаргаро (GAGSAS Factory Racing Tech3), Раул Фернандес (CryptoData RNF MotoGP), Лука Марини (Mooney VR46 Racing), Фабио Ди Джанантонио (Gresini Racing MotoGP), Такааки Накагами (LCR Honda Idemitsu) и новобранецът Аугусто Фернандес (GASGAS Factory Racing Tech3).

Гран при на Америките: Ринс стана осмият пилот, печелил с двама производители в ерата на MotoGP заедно с Джак Милър (Red Bull KTM Factory Racing), Андреа Довициозо, Кейси Стоунър, Хорхе Лоренцо, Винялес, Макс Биаджи и Валентино Роси.

Куартараро измести едно място над Макс Биаджи в списъка на пилотите на Yamaha с най-много подиуми във висш клас. Французинът вече е на шесто място с 29 подиума на Yamaha.

Гран при на Испания: Баная се изравни с Макс Биаджи на четвърто място в списъка на най-успешните италиански състезатели във висшия клас. Те имат по 13 победи.

Гран при на Франция: Льо Ман счупи рекорда за посещаемост на MotoGP за всички времена с 278 805 зрители.

Какво шоу!

Действащият шампион Баная може да стане пилотът с най-много победи за Ducati. В момента той е трети с 13 победи, зад Андреа Довициозо, който сега е само с една повече –  14 и Кейси Стоунър, който води с 23.

Баная също може да стане третият най-успешен италиански пилот във висшия клас по отношение на победи. Пеко има 13 и следователно е на две от Андреа Довициозо на трето място ( една победа с Honda и 14 с Ducati). Валентино Роси води с 89, пред Джакомо Агостини с 68.

Allez les deux

Досега френските състезатели са спечелили 98 Гран При. Така Франция може да достигне 100 през 2023 г.

С 12 победи във всички класове досега Куартараро може да стане френският пилот с най-много победи. Зарко води с 16.

Куартараро, който има 29 подиума на Yamaha, може да се изкачи до легендата на MotoGP Кени Робъртс на пето място в списъка на пилотите с най-много подиуми с марката от Ивата, ако достигне 39.

Зарко може да стане петият френски състезател, който печели във висшия клас заедно с Куартараро (11 победи), Режис Лакони (1), Кристиан Сарон (1) и Пиер Монере (1). Той също така може да бъде пилотът с най-много подиуми във висшия клас без победа (17) срещу Колин Едуардс, който има 12.

Заветните 50

Девет състезатели могат да  достигнат заветната граница от 50 подиума във всички класове тази година: Баная (45), Мигел Оливейра  (41), Брад Биндер  (41), Алекс Маркет  (41), Енеа Бастианини от Ducati Lenovo Team (40), Мартин  (37) , Жоан Мир (33), Джак Милър (33) и Куартараро (33).

Две от две

Жоан Мир (Repsol Honda) и Мигел Оливейра (CryptoData RNF MotoGP) могат да спечелят с втори производител, следвайки примера на Ринс. Мир спечели със Suzuki и сега се състезава за Honda, докато Oliveira има пет победи във висш клас с KTM и сега е в Aprilia.

Три е магическото число

Винялес и Милър можеха да влязат в историята на MotoGP, като спечелят с три марки. Винялес спечели със Suzuki и Yamaha и цели да добави и Aprilia. Милър има победи с Honda и Ducati и бързо се адаптира към KTM.

Марк Маркес и книгата на рекордите

В момента Марк Маркес има 85 победи в Гран При във всички класове, само пет по-малко от легендата на MotoGP Анхел Нието. Ако Маркес достигне 90 +1, той ще заеме трето място в списъка на най-успешните състезатели и ще стане най-успешният испански пилот в историята по отношение на победи.

С 59 победи във висшия клас, Марк Маркес може да стане вторият най-успешен пилот в историята на висшия клас, ако надмине 68-те победи на Джакомо Агостини. Валентино Роси води с 89 победи във висшия клас.

Ако или когато спечели отново, Марк Маркес ще стане деветият състезател в историята с печеливша кариера във висш клас, обхващаща десет или повече години.

Марк Маркес срещу Марк Маркес

Когато или ако спечели отново, това ще бъде най-дългата разлика между победите за Маркес. Бяха 581 дни между Валенсия 2019 и Гран при на Германия 2021. В деня на състезанието в Муджело ще станат 595 дни, откакто той спечели Гран при на Емилия-Романя през 2021 г., а на Заксенринг ще бъдат 602.