MotoGP: Гран при комисията прие актуализации в правилата за 2023 г.

Комисията за Гран при при MotoGP, съставена от Кармело Еспелета (Dorna), Пол Дюпарк (FIM), Ерве Поншарал (IRTA) и Биенсе Биерма (MSMA), в присъствието на Хорхе Виегас (FIM), Карлос Еспелета (Dorna), Майк Тримби (IRTA, секретар на срещата) и Корадо Чекинели (технологичен директор) се срещнаха във Валенсия преди последния старт за сезона. Бяха взети решения, които бяха оповестени публично днес.

Спортни правила – Ефективен сезон 2023 г. (от 7 ноември 2022 г.)

Прекъснати и рестартирани състезания

Комисията одобри промяна в присъждането на точки от шампионата и промени формулировката, за да направи трето състезание по-малко вероятно (Moto2 и Moto3). Правилата относно условията за рестартиране на прекъснато състезание остават непроменени.

Това означава:

– Ако нито едно от състезанията не е завършило поне 3 обиколки и не е възможно рестартиране, състезанието се счита за невалидно и няма да се присъждат точки.

– Ако сумата от завършените обиколки във всички състезания (като се броят само тез, които са имали повече от 3 обиколки) е:

– По-малко от 50% от първоначалното състезателно разстояние – ще бъдат присъдени половината точки

– Повече от 50% от първоначалното състезателно разстояние – ще бъдат присъдени пълни точки.

Нов спортен формат от 2023 г.

След допълнителни консултации с екипите на Moto3 и Moto2, Комисията потвърди изменение на спортния формат, въведено през 2023 г. Само за тези класове и трите тренировъчни сесии в петък и събота ще продължат да бъдат за време за продължаване към QP1 и QP2.

Квалификация за състезанието

Комисията одобри премахването на правото на ръководството на състезанието, по свое усмотрение, да се откаже от изискването ездачът да е постигнал, във всяка сесия, време за обиколка, по-малко от 105% от най-бързия в тази сесия. Въпреки това Рейсдирекцията ще запази правото на това освобождаване за световния шампионат MotoE, където има по-малко тренировъчни сесии.

Технически регламенти – Ефективен сезон 2023 г. (от 07 ноември 2022 г.)

Обем на горивото в клас MotoGP – спринтови състезания

Максималният обем на резервоара за гориво за спринт състезания е потвърден като 12 литра.

Отборите могат да изберат да използват специално създаден резервоар за гориво с този обем или алтернативен метод за намаляване на обема в нормалния резервоар.

Другите правила за резервоарите за гориво ще бъдат в съответствие с тези за състезания на пълна дължина, например околна температура на горивото, метод на технически преглед и т.н.

Пътен просвет на подвижното рамо – клас MotoGP

След инцидент на Гран при на Сан Марино през 2022 г., при който люлеещото се рамо на една машина се счупи след контакт с бордюр, беше решено минималният разрешен пътен просвет да бъде увеличен с 15 мм до 35 мм.

Носачи на спирачни дискове – за всички класове

След консултации с доставчиците беше потвърдено следното правило:

Композитна конструкция на носача на спирачния диск (включително подсилени с карбон, подсилени със стъклопласти и подобни) не са разрешени. Единствените разрешени материали са магнезиеви и алуминиеви сплави.

Резервоари за гориво – всички класове

Материалът, разрешен за изграждане на резервоари за гориво, беше потвърден:

Основната структура на резервоара за гориво трябва да бъде направена изцяло от стомана или алуминий. Въпреки това, използването на други материали, включително карбон (въглеродни влакна), арамидни влакна, стъклени влакна, е разрешено като добавка, когато е необходимо, за добавяне на допълнителна твърдост и защита или за други цели.

Екипировка за пилотите

Кожен овърол:

След инциденти, при които кожените овъроли на ездачите са се разкопчали по време падането на пистата, с производителите е договорена нова система за закопчаване. Използването на кожен екип с тази система на затваряне отсега нататък е задължително.

Каски:

FIM продължава своята мисия за подобряване на оборудването на ездачите и разработване на каски. В съответствие с тази политика:

Ще бъдат разрешени само хомологирани каски на FIM (с валиден етикет за хомологация на FIM) със следните крайни срокове:

– До 31/12/2025: FRHPhe-01 & FRHPhe-02

– От 01.01.2026 г.: само FRHPhe-02

Решенията на Комисията за Гран при са одобрени от Постоянното бюро.